خبر

خانه > اخبار > ۶۵ هزار خانوار کمتر برخوردار از پویش ملی درختیاری بهره‌مند شدند
\ویش ملی درخت‌یاری
08 آبان 1402

۶۵ هزار خانوار کمتر برخوردار از پویش ملی درختیاری بهره‌مند شدند

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران و به نقل از بنیاد علوی، مصطفی یخچالی مسئول حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی درباره هدف اجرای پویش ملی درختیاری گفت: این پویش از سال 1399 با هدف فرهنگ سازی جهت ورود مردم و گروه های جهادی به عرصه کاشت نهال مثمر برای خانواده های نیازمند ایجاد شده است که سال 1402چهارمین سال اجرای این پویش می باشد.

وی افزود: کاشت نهال می تواند باعث افزایش سطح تولید محصولات باغی، افزایش سرانه فضای سبز، کمک به ایجاد اشتغال پایدار و کاهش آلودگی هوا شود.

مسئول مرکز حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی می گوید: هدف نهایی این پویش همان گونه که مقام معظم رهبری(دامت برکاته) فرمودند این است که هر ایرانی در هر سال 3 نهال بکارد تا در افق 4 ساله یک میلیارد نهال در کشور کاشته شود به عبارت دیگر هدف ما فعال کردن جریان مردمی و حلقه های میانی برای نقش آفرینی در عرصه محیط زیست با تمرکز بر کاشت و نگهداری نهال های مثمر است تا در کنار سایر فواید آن بتوان امکان تأمین معیشت برای خانواده های مستعد را فراهم کرد.

یخچالی با بیان اینکه گروه های مردمی و جهادی در این پویش نقش محوری دارند، افزود: گروه های مردمی در طول سال با کمک مردم و باغداران، علاوه بر کاشت نهال اقدام به نگهداری از نهال ها و به اصطلاح درختیاری می کنند از همین رو در سال های اخیر تعداد زیادی از گروه ها به این عرصه جدید ورود پیدا کرده اند در صورتی که در سال های گذشته گروه های جهادی بیشتر در عرصه های عمرانی و فرهنگی فعالیت داشتند.

مسئول مرکز حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی گفت: سال گذشته نزدیک به 2 هزار گروه برای اجرای پویش اعلام آمادگی کردند که با بررسی های صورت گرفته، گروه های دارای دانش و تجربه و توانایی لازم برای درخت کاری انتخاب شدند.

یخچالی این توضیح را نیز داد که پویش درختیاری، کاملا مردمی است، آنها نقش آفرینی می کنند و دستگاه های حاکمیتی نیز پشتیبان آنها هستند لذا گروه های مردمی و جهادی می توانند طرح های خود را در جهت جریان سازی و فرهنگ سازی پویش برای شرکت در رویداد گنج درختیاری و دریافت حمایت از بنیاد علوی از طریق درگاه ارتباطی رویداد گنج بنیاد علوی به نشانی www.ganjevent.ir ارسال نمایند.

مسئول مرکز حرکت های مردمی و جهادی بنیاد علوی، مهمترین تأثیر این پویش برای خانواده های کمتر برخوردار را ایجاد انگیزه حرکت، کار و تلاش عنوان کرد و گفت: این باور در آن ها ایجاد می شود که می توانند با نگهداری از نهال ها برای خود کسب و کاری ایجاد کنند و اگر زمین لازم را داشته باشند می توانند تسهیلات دریافت کنند تا باغ احداث کنند.

وی افزود: این نهال ها در اختیار افرادی قرار می گیرد که در دهک 1 تا 4 باشند. در کنار این خانواده ها، مشاورانی از طرف پویش قرار می گیرند که راهنمایی های لازم را در مورد نحوه نگهداری و بهره برداری به آن ها بدهند.

یخچالی عنوان کرد: در این پویش به دنبال آن هستیم که خانواده هایی که در یک منطقه مورد حمایت قرار گرفته اند در آینده در قالب تعاونی بتوانند زنجیره تأمین محصولات خود را تکمیل کنند. یعنی بتوانند از مرحله تأمین نهال تا تهیه کود و سم تا فروش محصول خود را در قالب تعاونی مدیریت کنند.

وی با بیان این جمله که امیدواریم امسال شاهد ثمردهی نهال های کاشته شده در سال اول اجرای پویش باشیم، گفت: امسال بنا داریم تا در کنار کاشت نهال طرح گیاهان دارویی را نیز اجرا کنیم که بازدهی کوتاه مدت دارد و سال آینده محصولات آن قابلیت ارائه به بازار را خواهد داشت. موضوع زراعت چوب امسال در دستور کار پویش قرار گرفته که برای داشتن صرفه اقتصادی لازم است تا در زمین های وقفی به صورت تجمیعی کاشت شود.