خبر

خانه > اخبار > ۳۵ درصد افزایش گلدهی، ارمغان دانش‌بنیان برای کشاورزان
کشاورزی در مناطق مختلف
17 آبان 1402

۳۵ درصد افزایش گلدهی، ارمغان دانش‌بنیان برای کشاورزان

مردم برخی از مناطق کم برخوردار کشور، توانایی خرید بعضی از محصولات ازجمله مکمل‌های افزایش بازدهی محصولات کشاورزی را ندارند، اما این مسئله باعث نشده که نتوانند از این محصولات استفاده کنند. یک شرکت دانش‌بنیان کارشناسان خود را به مناطق کم برخوردار می‌فرستد تا این افراد را شناسایی و محصول را ارزان‌تر در اختیار آن‌ها قرار دهند و فناوری و نوآوری را در خدمت مردم قرار دهند.

مدیرعامل مجموعه تولیدی صنعتی ستاره دنیای سبز فقیهی ضمن مثبت ارزیابی کردن حضور مجموعه در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران و نتایج مثبت آن، در معرفی محصولات مجموعه خود و کاربرد آن‌ها، گفت: «ما از ابتدا سه محصول خاص در حوزه بهبود دهنده، تنظیم کننده و افزایش سایز گلدهی تولید کرده‌ایم که میزان مصرف آن‌ها در بخش کشاورزی، حدود ۱۰۰ گرم در هر هکتار است که باعث می‌شود هزینه‌های کشاورزان به‌شدت پایین بیاید و از طرفی در بهره‌وری محصولات، تأثیرگذاری بیشتری داشته باشیم. به‌عنوان‌مثال در حوزه کاربردی سازی فناوری، محصولی تولید کرده‌ایم که برای هر هکتار، صد گرم از آن مصرف می‌شود  و تأثیر آن افزایش گل‌دهی می‌باشد می‌تواند بین ۱۵ تا ۳۵ درصد افزایش گل‌دهی به ما دهد و درنتیجه مابین ۱۵ تا ۳۵ درصد افزایش برداشت محصول داریم.»

کامران فقیهی در ادامه با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد مجموعه ما این است که قبلاً واردکننده محصولات نهایی از خارج از کشور بودیم، اما امروزه خودمان بالغ‌بر ۹۰ قلم محصول تولید می‌کنیم، افزود: «نکته دوم این است که واحد ما در استان فارس و در بخش تولید محصولات کشاورزی نمونه است. نکته سوم آن‌که امروز محصولاتی را تولید می‌کنیم که کاملاً بر اساس تحقیقات روز دنیا و ارتباط با بهترین دانشگاه‌های آمریکایی، ایتالیایی و نروژی است.»

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر حجم ایجاد اشتغال‌زایی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط این شرکت افزود: «امروز حدود ۳۰ نفر نیروی مستقیم و ۱۵ نفر نیروی غیرمستقیم در مجموعه مشغول به کار هستند و بالغ‌بر ۴۰۰ عامل فروش در کل کشور با مجموعه به‌طور کامل در حال تعامل هستند.»

فقیهی همچنین در مورد ارتباط محصولات این شرکت با حوزه آبادانی و پیشرفت عنوان داشت: «چند نکته مهم این است که کارشناسان ما به مناطقی که به دلیل قیمت این محصول، توان خرید آن را از فروشگاه‌ها ندارند، فرستاده می‌شوند و محصول را باقیمت درب کارخانه به کشاورزان تحویل می‌دهند. با این کار آن‌ها محصول را حدود ۲۵ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار خریداری می‌کنند و این کمکی است که ما به کشاورزان کرده‌ایم. البته توان ما نیز محدود بوده و نتوانستیم آن‌طور که می‌خواهیم تمام کشاورزان را به سمت خود سوق دهیم. دلیل آن نیز این است که خیلی از کشاورزان آگاهی کافی نسبت به این موضوع ندارند و این کار را سخت می‌کند، بخش‌های دولتی نیز کمک‌کننده خوبی نیستند. به‌هرحال تعداد نیروهای ما به‌اندازه‌ای نیست که بتوانیم به‌راحتی در هر نقطه‌ای ورود کرده و این افراد را پیدا کنیم؛ بنابراین نیاز است بخش دولتی کمک کند و  افراد فعالی را پیدا کند که در هر نقطه‌ای محصول را از کارخانه بگیرند و به‌طور مستقیم بدون اینکه دست دلال یا تعاونی برسد، به کشاورز عرضه کنند.»