خبر

خانه > اخبار > یک پلتفرم با دغدغه آموزش کودکان منطقه محروم طراحی کرده‌ایم
یک پلتفرم با دغدغه آموزش کودکان منطقه محروم طراحی کرده‌ایم
26 مهر 1402

یک پلتفرم با دغدغه آموزش کودکان منطقه محروم طراحی کرده‌ایم

محمد جواد پاسلار ادامه داد: «ما با هدف اینکه رباتیک را به قسمتی از دروس مدرسه اضافه کنیم، در نمایشگاه برنامه ملی آباد ایران ارتباط خوبی گرفتیم و الان نیز با بسیاری از افراد در ارتباط هستیم و کار را پیش می‌بریم. امیدوارم سال آینده نیز با قوت بیشتری حضور پیدا کنیم. نمایشگاه از نظر مالی برای ما آورده داشت و از نظر معنوی نیز امکان مذاکراتی برای مجموعه ما تامین شده است تا در راستای مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان قدم برداریم.»

وی در ارتباط با فعالیت این شرکت گفت: «این شرکت در سال ۱۳۹۵ و در زمانی تاسیس شد که بنده و مدیرعامل آن به این فکر افتادیم که به خاطر ضعفی که در حوزه مکاترونیک و هوش مصنوعی در ایران وجود داشت، مجموعه‌ای را برای آموزش و گسترش این موضوع تاسیس کنیم. کمااینکه آن زمان ایران در مسابقات جهانی شرکت می‌کرد اما بحث رباتیک در سطح جامعه عمومیت نداشت. سه سال پس از تأسیس شرکت یعنی در سال ۱۳۹۸ نیز رسماً دانش‌بنیان شدیم تا فناوری و نوآوری را در خدمت مردم قرار دهیم.»

پاسلار درخصوص محصولات مکاترونیک و هوش مصنوعی تولید شده در این مجموعه تصریح کرد: «اولین محصول دانش‌بنیان ما یک سیستم هوشمند گلخانه‌ای بود. پس از آن نیز سیستم آموزش رباتیک را داشتیم که می‌توانستیم سنسورها و اکچویتورهای مختلف را به آن وصل کنیم. همه اینها، برنامه‌نویسی مختلفی بر روی یک بورد بود که روی آن کار می‌کردیم. آخرین محصول ما یک ربات مشابه انسان با درجه آزادی کامل است که می‌تواند به‌عنوان فردی که محصول را پرزنت می‌کند در نمایشگاه و شرکت حضور پیدا کند. نکته جالب در مورد این ربات این است که به طور کامل با ابعاد بدن انسان اسکن شده است؛ به این معنا که بالاتنه بدن انسان اسکن شده و آن را پرینت کرده و روی ربات مدل‌سازی انجام داده‌ایم. به طور کلی این محصولاتی بود که تاکنون تولید کردیم و روی گسترش و به‌روز آوری آنها کار می‌کنیم.»

پاسلار ضمن اشاره به ارتباط محصولات این مجموعه با حوزه محرومیت‌زدایی، خاطرنشان کرد: «در خیلی از مناطق ایران، حتی کلانشرهایی مانند اصفهان، شیراز و مشهد که تهیه بسیاری از وسایل و تجهیزات مشکل است، یک پلتفرم با دغدغه آموزش طراحی کرده‌ایم که همه ابزارها و تجهیزاتی مانند سنسورها و عملگرهای پر کاربرد را که برای آموزش لازم است، به صورت ماژولار بر روی برد ارائه دهیم، به شکلی که افرادی که آن را تهیه می‌کنند، بدون هزینه جدا و مازاد بتوانند از این محصول استفاده و یادگیری خود را تکمیل کنند و تکمیل زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی اتفاق بیفتد. افراد در مراحل ابتدایی می‌تواند با زبان‌های اطلاعات‌نویس مانند اسکرچ و امثالهم کار و بعدها آن را پیشرفته‌تر کنند تا به زبان‌هایی مثل پایتون و سی برسند. همه اینها روی یک پلتفرم قرار گرفته و نیازی به آپدیت آن نیست. درواقع هدف اصلی ما این بود که این محصول را در کنار پلتفرم آنلاینی که داریم، در بسیاری از مناطق محروم کشور مانند سیستان و بلوچستان، بندرعباس یا مناطق محروم غرب طی مذاکره‌ای با آموزش و پرورش به قسمتی از درس بچه‌ها در مدارس اضافه کنیم .»

این فعال حوزه علم و فناوری ادامه داد: «محصولی که گفته شد مشابه خارجی داشته اما گستردگی تولید آن در ایران بیشتر است، یعنی جامعیت آنچه که در کشور ما تولید شده، نسبت به نمونه‌های خارجی بیشتر است و ما حتی برای محصول تولید شده خود در حوزه رباتیک، از دو مدرسه در فرانسه سفارش داشته‌ایم که آماده و ارسال آن انجام شد. دو محصول دیگر ما نیز برای اولین بار در کشور تولید شده است .قابل ذکر است محصولی که به فرانسه ارسال کرده‌ایم، در ایران نمونه داخلی نداشته و تولید نشده و در مقایسه با نمونه خارجی نیز، کامل‌تر بوده و از نظر هزینه برای طرف خارجی، صرفه بیشتری داشت.»

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد اشتغال صورت گرفته به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این مجموعه گفت: «ما در تهران سه شعبه فعال داریم و در هر سه شعبه غرب، شمال و مرکز تهران، حدود ۳۰ نفر از دانشجویانی را که در زمینه مکانیک، الکترونیک و برنامه‌نویسی تخصص دارند، به صورت مستقیم درگیر کرده‌ایم و حدود ۱۰ تا ۱۵ نفر نیز به صورت غیرمستقیم برای تأمین تجهیزات و ساخت برخی وسایل با ما همکاری می‌کنند.»

 

لینک کوتاه: