خبر

خانه > اخبار > یک مقام مسئول در بنیاد علوی خبر داد؛ پلتفرم سلامت الکترونیک موسسه سلامت علوی راه اندازی می‌شود
یک مقام مسئول در بنیاد علوی خبر داد؛ پلتفرم سلامت الکترونیک موسسه سلامت علوی راه اندازی می‌شود
23 خرداد 1403

یک مقام مسئول در بنیاد علوی خبر داد؛ پلتفرم سلامت الکترونیک موسسه سلامت علوی راه اندازی می‌شود

 

یک مقام مسئول در بنیاد علوی خبر داد؛
پلتفرم سلامت الکترونیک موسسه سلامت علوی راه اندازی می‌شود 
مدیر عامل موسسه سلامت علوی ضمن توضیح خدمات بهداشت و سلامت این مجموعه در سه حوزه اصلی از راه اندازی پلتفرم سلامت الکترونیک این موسسه در آینده نزدیک خبر داد.

دکتر علی ابرازه، مدیرعامل موسسه سلامت علوی در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه آبادیران با بیان اینکه این موسسه زیر مجموعه بنیاد علوی است درباره فعالیت‌های حوزه تحت امر خود گفت: در سال ۱۴۰۳ رویکرد موسسه سلامت علوی از خرید تجهیزات به ارائه خدمات درمانی مستقیم به افراد نیازمند و محروم در مناطق هدف تغییر پیدا کرده است. 

وی افزود: امسال در سه حوزه ورود پیدا کردیم، از جمله دهان و دندان که شامل ویزیت دندان افراد، جرم گیری، ترمیم و تجهیزات مرتبط با دندان مصنوعی می‌شود. حدود ۱۷۰ شهر را از طریق وزارت بهداشت با اولویت تعداد پوسیدگی دندان بالا و همچنین عدم مشکل دسترسی به دندانپزشک و عدم بهره‌مندی افراد می‌شود.

ابرازه با اشاره به اینکه ما سه مؤلفه برای ارائه خدمات داشتیم، اعلام کرد: بنای ارائه خدمت ما این است که موازی با دولت کار نمی‌کنیم، البته در هرجا نیاز به حضور ما باشد، کمک می‌کنیم. وزارت بهداشت در مبحث دهان و دندان یکسری نیازها را اعلام کرده که ما از ابتدای سال مشغول فعالیت در آن حوزه هستیم و تا به حال نیز خدمات رسانی کردیم.
مدیر عامل موسسه سلامت علوی تصریح کرد: حوزه دوم فعالیت‌مان، مربوط به چشم و بیماری‌های بینایی است، به جهت اینکه هزینه عینک زیاد است و مردم نیز در تامین منابع مشکل دارند و درنتیجه در بسیاری مناطق افراد مراجعه نمی‌کنند و نمره چشم‌شان بالا می‌رود تلاش داریم در این حوزه به صورت موثر کار کنیم.

وی ادامه داد: بسیار گزارش‌هایی را داریم که اگر افراد بهدموقع مراجعه می‌کردند و ویزیت می‌شدند و عینک می‌گرفتند از ضعف بینایی و نابینایی‌شان جلوگیری می‌‌شد، تلاش موسسه کاهش چنین مسائلی است.

ابرازه همچنین گفت: در مناطقی از کشور که از طریق وزارت بهداشت شناسایی افراد جامعه هدف انجام شده و می‌دانیم چه کسانی نیاز به کمک دارند هم ارائه خدمات و هم ویزیت چشم توسط متخصصان را در دستور کار موسسه سلامت علوی داریم و نیز ارائه عینک به صورت رایگان به این افراد را انجام می‌دهیم.

در بخش دیگری مدیر عامل موسسه سلامت علوی با اشاره به یکی دیگر از خدمات موسسه در حوزه چشم و بینایی گفت: در این حوزه غربالگری کودکان را نیز در جامعه هدف خود انجام می‌دهیم. غربالگری یکی از نوارد بسیار مهم در مورد سلامت بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال است که چهار و نیم میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. درحالی که وظیفه سازمان بهزیستی در کشور اجرای طرح غربالگری بینایی است تا  موارد تنبلی چشم شناسایی شود و در بزرگسالی منجر به ضعف بینایی و نابینایی افراد نشود، ما در مجموعه خودمان به کمک سازمان بهزیستی حدود ۱۷ الی ۱۸ درصد از این جمعیت را  که مشکل دارند برای غربالگری شناسایی کردیم و به مناطق هدف خود ورود پیدا کردیم و برنامه ریزی می‌کنیم آن ۷۰۰ هزار نفر کودکانی که غربالگری نشدند را شناسایی و در سیر درمانی قرار دهیم و به عبارتی از ضعف بینایی‌شان در آینده جلوگیری کنیم.
ابراز در بخش پایانی صحبت خود گفت: حوزه سوم فعالیت‌مان، حوزه سلامت مادران باردار و شیرده است به دلیل آنکه سلامت زنان و مادران اهمیت بالایی دارد در این بخش فعالیت داریم. 

وی ادامه داد: به دلیل اینکه توجه به سلامت زنان از جمله شاخص‌های مهم بین‌المللی محسوب می‌شود و حوزه سلامت مادران باردار و مرگ مادران باردار شاخص بسیار مهمی است، ما در این بخش به صورت موثر حضور داریم. در این بخش حتی یک مرگ در هر نقطه از کشور اتفاق بیفتد، شخص وزیر بهداشت باید شخصا در کمیته‌ای شرکت کند و دلیل آن را متوجه شود. بنابراین در اینجا یک شاخص بین‌المللی تعریف شده که سایر کشورها نیز ما را از طریق این شاخص مورد توجه قرار می‌دهند تحت این عنوان که ما در حوزه سلامت زنان و مادران باردار چه وضعیتی داریم و به این ترتیب مورد قضاوت قرار می‌دهند. 

ابرازه سپس گفت: همچنین در موسسه سلامت علوی مبحت پیگیری قانون جمعیت جوانی کشور در متاطق هدف‌مان را داریم که باید مراقب آنها باشیم. 

در ادامه مدیر موسسه سلامت علوی با اشاره به اینکه ما مواردی که سلامت مادران باردار نیاز دارند در ۳۵ شهر و بنابر گزارش‌های وزارت بهداشت دنبال می‌کنیم، اعلام کرد: برای دوران قبل از بارداری آموزش‌های لازم جز نیازهای وزارت بهداشت هستند، همچنین مواردی از مراقبت حین شیردهی که برای‌شان مجموعه‌ای از خدمات را در مناطق کمتربرخوردار انجام می‌دهیم به عنوان مثال در حوزه آموزش و اطلاع رسانی باید به مردم مناطق هدف کمک کنیم که در دوره بارداری حداقل سه بار سونوگرافی شوند و تعداد آزمایش‌های خاص در ماه‌های خاص را انجام دهند که ب

اید از آن‌ها اخذ شود و ما کمک می‌کنیم که تمامی این خدمات انجام شود. 
وی افزود: ممکن است افراد به بیمارستانی ارجاع و بستری شوند، ما کامل با وزارت بهداشت هماهنگ هستیم که حتی ماشین در اختیار افراد گذاشته شود تا به بیمارستان بروند.

ابرازه همچنین گفت: برنامه داریم به مادرانی که در دوران نه ماه بارداری و شیردهی مکمل‌هایی نیاز دارند مانند قرص آهن و... ما نیازهای دارویی‌شان را تامین کنیم. 

وی در پایان تاکید کرد: این سه حوزه خدمات موسسه سلامت علوی را با هماهنگی کامل وزرات بهداشت انجام می‌دهیم و این کار توسط گروه‌های جهادی انجام می‌شود که قسمتی را داریم که آن‌ها را ساماندهی و ارجاع می‌دهد و تا به این لحظه تنها در خرداد ماه ۴۰ هزار نفر را ویزیت کردیم یعنی ما تا ۲۲ خرداد حدود ۳۰ هزار نفر را شناسایی و ویزیت می‌کنیم. 

مدیر موسسه سلامت علوی ادامه داد: از طریق گروه جهاد ساماندهی افرادی که به مناطق هدف اعزام می‌شوند این اقدامات انجام می‌شوند،و آن‌جا ادامه کار انجام می‌شود و مابقی کارها را از طریق وزرات بهداشت ولی با کمک ما پیگیری می‌شوند. به عنوان مثال مواد اولیه دندانپزشکی را تامین می‌کنیم زیرا گران هستند و نهایتاً یک سری پزشک‌های خوش‌نام که مطب شخصی دارند را نیز شناسایی کردیم و با آنها قرارداد می‌بندیم و چرخه درمان و بهداشت را تکمیل می‌کنیم.

ابرازه سپس گفت: پلتفرم سلامت الکترونیک ما نیز در یکی دو ماه آینده ویزیت از راه دور را نیز امکان پذیر می‌کند و جایی که ما متخصص مربوطه را به صورت حضوری نداریم، از طریق راه دور با پزشکی در تهران است مراحل و اقدامات پزشکی انجام می‌شود؛ آن فرد در مناطق دورافتاده را به این صورت ویزیت می‌کنیم. 

وی افزود: تمامی تدابیر لازم برای این طرح انجام شده و از طریق مراکز بهداشتی‌مان و بعد از معاینه اولیه به افراد نیازمند این خدمات برخط وقت می‌دهیم و آنها در ادامه می‌توانند از طریق موبایل و اینترنت با پزشک متخصص ارتباط بگیرند ولی در صورتی که علم آن را نداشته باشند یا دسترسی به اینترنت نباشد گروه‌های جهادی نیز یکسری را انجام می‌دهند.