خبر

خانه > اخبار > گفت و گوی اختصاصی با رضا موسوی پور، رتبه اول جایزه برنامه ملی آبادیران در حوزه ماشین آلات کوچک مقیاس
جایزه ملی آبادیران
08 اسفند 1402

گفت و گوی اختصاصی با رضا موسوی پور، رتبه اول جایزه برنامه ملی آبادیران در حوزه ماشین آلات کوچک مقیاس

دریافت جایزه برنامه ملی آبادیران برای تولید دستگاهی در زمینه بازیافت ضایعات کشاورزی به خوراک دام و طیور

شرکت «ماشین سازی شونا صنعت آمل» برای تولید دستگاهی در زمینه «بازیافت ضایعات کشاورزی به خوراک دام و طیور» که کاربرد فراوانی در مناطق کم‌برخوردار و حوزه کشاورزی دارد، جایزه برنامه ملی آبادیران را دریافت کرده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی شونا صنعت آمل در توضیح معرفی خود گفت: اینجانب دکتر رضا موسوی پور، مدیرعامل شرکت ماشین‌سازی شونا صنعت آمل، دانشجوی پسادکترا مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید هستم.

وی تأکید کرد: در طول چهار سال فعالیت در این مجموعه، چهار ثبت اختراع در زمینه ادوات و دستگاه‌های کشاورزی داشتیم، عضو پارک علم و فناوری نیز هستیم و در زمینه‌های تولید ادوات کشاورزی و صنایع غذایی و بازیافت و معادن شن و ماسه فعالیت داریم.

موسوی پور در خصوص حوزه فعالیت خود و پروژه‌‌ی رتبه آورده در جایزه ملی آبادیران اظهار کرد: فعالیت شرکت در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی،صنایع غذایی، خوراک دام و طیور و بازیافت است.

وی تصریح کرد: حوزه‌ای که در آن موفق به کسب جایزه شدیم مربوط به بازیافت ضایعات کشاورزی به خوراک دام و طیور بوده، ما با توجه به فعالیت قبلی در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی و همچنین نیاز به دستگاهی در زمینه بازیافت به خصوص در مناطق کم‌برخوردار، ایده این محصول را داده و برای آن نشان دانش‌بنیان را اخذ کردیم.

وی در خصوص کاربرد طرح برنده در حل مشکلات کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: دستگاه ما بیشتر بر اساس نیاز مناطق کم‌برخوردار طراحی و ساخته شده، زیرا در این مناطق زمین‌های بایر زیادی زیر کشت محصولات مختلف است و هر کدام از این محصولات ضایعاتی دارند که می‌تواند به محصول جدید تبدیل شود؛ حال ما با توجه به همین مسئله ما این دستگاه سه‌‌کاره را طراحی کردیم. قابل ذکر است که  دستگاه تولید شده ضایعات کشاورزی مانند کاه، کشت برنج و ... را تبدیل به محصول غذایی برای خوراک دام و طیور می‌کند.

موسوی پور تأکید کرد: در این پروسه یک‌سری مواد افزودنی وارد ضایعاتی که طی سیستم حرارت ‌دهی در مرحله اول پودر شده، می‌شوند و با مواد افزودنی ژلاتینه ترکیب، پروتئین آن‌ها افزایش، و در نهایت به خوراک دام و طیور تبدیل می‌شوند؛ همچنین با توجه اینکه در مناطق کم‌برخوردار همیشه کشاورزی وجود دارد، می‌توان با هزینه تولید پایین انواع ضایعات کشاورزی را به خوراک دام و طیور تبدیل کرد، یعنی ضایعات بدون استفاده مانند کاه را با مواد افزودنی به خوراک دام تبدیل کرد.

وی ادامه داد:در حوزه کارآفرینی در مناطق محروم نیز با هزینه تولید کم و تسهیلات می‌توان این دستگاه را که هم در ظرفیت خانگی و هم صنعتی تولید می‌شود و با مناطق محروم سازگاری بسیاری دارد، تهیه کرد.

وی در خصوص ایده‌های قابل اجرا در کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: دو دستگاه‌ دیگر که روی آن‌ها کار می‌کنیم، بیشتر در مناطق کم‌برخوردار مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله دستگاه «تولید گرده‌های چوبی» که در آن از تخته‌های چوبی استفاده شده و در صنایع غذایی کاربرد بسیاری مانند تولید چوب آبنبات و چوب سایر محصولات غذایی دارد و  با هزینه تولید پایین، می‌تواند گرده‌های چوبی پرداخت‌شده را تولید کند.

وی تصریح کرد: دستگاه دیگر ما که در زمینه برداشت بادام زمینی کاربرد دارد، در مناطق کم‌برخوردار بسیار مورد توجه قرار گرفته و نمونه و مشابه آن هم در ایران وجود ندارد؛ این تولید در استان سیستان بلوچستان و استان‌های شمال غرب کاربرد بسیاری دارد و با استفاده از آن با کمترین اپراتور و هزینه بسیار پایین می‌توان برداشت بادام زمینی را به صورت کاملا مکانیزه و اتوماتیک انجام داد.

در پایان وی در خصوص حمایت‌های لازم از سوی معاونت علمی و دبیرخانه آبادیران در راستای تجاری سازی ایده‌های خود گفت: مهم‌ترین مسئله مبحث ورود شرکت‌ ما و شرکت‌های مشابه به معاونت فناوری است، فرآیندهای داوری و یک‌سری پارامترها برای شرکت‌های تازه تاسیس معیارهای خوبی است، زیرا قبلاً معیارها فقط به نوع محصول خلاصه می‌شد و در حال حاضر تیم شرکت نیز در داوری امتیاز دارد، اما باید در پروسه تعیین کارگزار و شرایط مختلف داوری برنامه منظم‌تری وجود داشته باشد زیرا در دوره قبل پروژه به دلیل کمبود یک سری مستندات کم‌اهمیت رد و پرونده ما یک سال به تأخیر افتاد، حال در حال حاضر برای چند پروژه اقدام کرده و امیدواریم که روند تسریع یابد.