خبر

خانه > اخبار > کشف داروی بیماری سالک برای کمک به مناطق محروم
سالک، دانش بنیان ، زخم ، کرم ، درمان ، پزشک
30 مهر 1402

کشف داروی بیماری سالک برای کمک به مناطق محروم

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیرعامل شرکت بهپاد طب ایرانیان در مورد حضور در نمایشگاه آباد ایران و دیدگاه خود در مورد این نمایشگاه، گفت: «در این نمایشگاه شرکت کردیم و طرح ما نیز در آنجا ازجمله طرح‌های برتر در حوزه خود و فناوری و نوآوری در خدمت مردم انتخاب شد، همچنین ارتباطات بسیار خوب و مثمر ثمری گرفتیم و واقعا می‌توان گفت که برگزاری این نمایشگاه با چنین رویکردی برای شناسایی مجموعه‌ها به یکدیگر واقعا منحصر به فرد بود. اینکه بتوانیم با مجموعه‌هایی که مدنظر ما هستند ارتباط و تعامل داشته باشیم و در یک نمایشگاه کنار هم باشیم بسیار خوب است.»

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آباد ایران، خانم نعمتی در معرفی محصولات این شرکت و نوع کاربرد آنها گفت: «مجموعه بهپاد طب ایرانیان یک شرکت دانش‌بنیان نوع یک است و در زمینه ی دارو و فراورده‌های پیشرفته بهداشت و درمان و کاربردی سازی فناوری فعالیت می‌کند، هدف اصلی شرکت نیز تولید داروهای تنظیم کننده سیستم ایمنی قابل استفاده در درمان بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های عفونی و التهابی مزمن است. همچنین تولید دانش فنی برای شناسایی، استخراج و فرمولاسیون موادی که برای تنظیم سیستم ایمنی به کار می‌روند و تولید مکمل‌های تنظیم کننده سیستم ایمنی از اهداف دیگر است، اما هدف و تلاش اصلی دانشمندان و تیم تحقیقاتی شرکت در ریشه‌کن کردن بیماری سالک است.»

وی با یادآوری اینکه بیماری سالک بیماری مخصوص مناطق محروم است، تصریح کرد: «بیشتر کسانی که در مناطق کم برخوردار یعنی حاشیه شهرها و مناطق روستایی زندگی می‌کنند، درگیر این بیماری می‌شوند. در واقع این بیماری از حیوان حد واسطی مانند سگ و موش منتقل می‌شود و همچنین یک بیماری مشترک بین دام و انسان است که از طریق نیش پشه خاطی آلوده انگل از بدن موجود حد واسط به بیمار منتقل می‌شود و اغلب نیز در نواحی باز بدن مثل سر، گردن، دست، پا و صورت اتفاق می‌افتد. از آنجا که این بیماری بیشتر مناطق کم برخوردار مثل حاشیه شهرها و مناطق روستایی را درگیر می‌کند، به آن «بیماری فراموش شده» می‌گویند. متاسفانه به این دلیل که هدف این بیماری افراد توانمند نیستند، خیلی در دنیا به آن پرداخته نشده و داروهای زیادی برای درمان آن وجود ندارد. البته چند دارو برای درمان وجود دارد که اصلی‌ترین آن گلوکانتیم است. این دارو استاندارد بوده و به صورت تزریقی استفاده می‌شود. در ایران دولت این دارو را خریداری کرده و در اختیار خانه‌های بهداشت قرار می‌دهد، البته واردات آن نیز هزینه زیادی برمی‌دارد و فعالیت ما در این حوزه به نوعی مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان است.»

نعمتی با تاکیدبر اینکه دانشمندان شرکت ما در طی بیش از ۲۰ سال تلاش، داروی درمان این بیماری را کشف کردند و نام آن کرم «لیش جی وان» است، خاطرنشان کرد: «این دارو به صورت موضعی بر روی پوست استفاده و به‌صورت کاملا بومی تولید شده است. در واقع این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کرم است که به طور صد در صد بومی و فراورده طبیعی تولید شده است، یعنی صفر تا صد آن در کشور اتفاق می‌افتد.»

وی اضافه کرد: «این دارو پس از سال‌ها تلاش، فرمولاسیون بسیار بهینه‌ای به «اسم درمان زخم سالک» پیدا کرده است که برای زخم‌های پوستی صد در صد بهبود دارد و برای زخم‌های بزرگ در رقابت با داروهای استاندارد عمل می‌کند، همچنین در نتایج آزمایش‌هایی که انجام شده، فرمولاسیون بارها اصلاح شده و به صورت فرمولاسیون بسیار کارآمد در اختیار قرار گرفته است. خصوصیات ویژه‌ای که داروی ما دارد یک تقویت‌کنندگی سیستم ایمنی است. همانطور که عرض کردم یکی از اصلی‌ترین اهداف شرکت ما تولید داروهای تقویت کننده سیستم امینی است و این دارو نیز این قدرت را دارد، اثرگذاری مستقیم هم دارد و طول درمان را کوتاه می‌کند. همچنین مزیت دیگر این دارو این است که اثر جانبی ندارد و بومی است که این مساله برای ما باعث افتخار است

نعمتی در توضیح دستاوردهای مجموعه تحت نظر خود گفت: «اولین وجه صنعتی این دارو به تازگی تولید شده است و ما با شرکت پخش قرارداد بسته‌ایم و در حال رایزنی برای عرضه این دارو به مناطق درگیر و پاندمیک هستیم. ضمن اینکه طرح این دارو در نمایشگاه آباد ایران به‌عنوان طرح برتر پزشکی در حوزه دارو و درمان انتخاب شد و رونمایی این دارو نیز در پارک فناوری پردیس انجام شد و در آن جا هم به عنوان طرح برتر انتخاب شدیم.»

این فعال حوزه فناوری در مورد اینکه چند نفر در این مجموعه تخت اشتغال‌زایی قرار گرفتند نیز عنوان کرد: «در مجموعه ما ۵ نفر افراد مستقر در شرکت و بیش از ۱۵ نفر به صورت غیرمستقیم یا غیر مستقر مشغول کار هستند .»

وی در ادامه در مورد فعالیت شرکت در مورد محرومیت‌زدایی گفت: «اصلی‌ترین فعالیتی که ما انجام داده‌ایم، تولید داروی لیش جی وان است که مخصوص مناطق محروم است، زیرا همانطور که عرض کردم این بیماری به خاطر شرایط بهداشتی و وجود حیوانات حد واسط در مناطق کم برخوردار اتفاق می‌افتد، فی الواقع اصلی‌ترین فعالیت ما در حوزه محرومیت‌زدایی، تولید دارویی برای مناطق محروم است .»