خبر

خانه > اخبار > چسب کاشت میلگرد، اختراعی بومی برای ترمیم و توسعه سازه‌های بتنی
چسب میلگرد
09 تیر 1403

چسب کاشت میلگرد، اختراعی بومی برای ترمیم و توسعه سازه‌های بتنی

محققان ایرانی با اختراع چسب کاشت میلگرد، گامی مهم در جهت بومی‌سازی فناوری ترمیم و توسعه سازه‌های بتنی برداشتند. این محصول دانش‌بنیان، جایگزینی برای روش‌های سنتی و وارداتی است که با مزایایی همچون کاهش مصرف مصالح، صرفه‌جویی در زمان و افزایش ایمنی همراه است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت توسعه راهبردی هیل تیران ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: محققان ایرانی موفق به اختراع چسب کاشت میلگرد شدند که برای ترمیم، توسعه، بهسازی و مقام‌سازی در سازه‌های بتنی و همچنین نصب تجهیزات سنگین بر روی بستر بتنی کاربرد دارد.این محصول دانش‌بنیان، جایگزینی برای روش‌های سنتی ترمیم بتن است که با معایبی همچون هدر رفتن مصالح، زمان‌بر بودن و ایجاد تنش در سازه همراه بود.

وی گفت: با استفاده از چسب کاشت میلگرد، می‌توان بدون نیاز به کنده‌کاری بتن، سازه را ترمیم، توسعه و یا بهسازی کرد. برای این کار، کافی است سوراخی به اندازه قطر میلگرد در محل مورد نظر ایجاد کرده و سپس چسب را تزریق کنیم. پس از ۲۴ ساعت، میلگرد جدید به طور کامل با سازه بتنی پیوند خورده و مانند میلگردهای قبلی عمل می‌کند.

ایشان در توضیح مزایای استفاده از چسب کاشت میلگرد گفت: کاهش مصرف مصالح، صرفه‌جویی در زمان، عدم ایجاد تنش در سازه، افزایش ایمنی کار، قابلیت استفاده در مکان‌هایی که امکان کنده‌کاری بتن وجود ندارد همچینی مقاومت این چسب توسط جک‌های هیدرولیک تست شده و به اثبات رسیده است.

جواد حدادی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: محصولی که تولید می‌کنیم قبلاً به طور کامل وارداتی بود و به دلیل تحریم‌ها، در اکثر مواقع در دسترس نبود. با تلاش و نوآوری خود، موفق به تولید این محصول باکیفیت در داخل کشور شده‌ایم و از این طریق، وابستگی کشور به واردات این محصول را به طور کامل قطع کرده‌ایم.

وی افزود: با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها، توانسته‌ایم با اتکا به دانش و تخصص خود، در پروژه‌های ملی، از جمله نیروگاه اتمی بوشهر، حضور داشته باشیم.حضور در این پروژه به دلیل حساسیت‌های امنیتی و عدم امکان استفاده از پیمانکار خارجی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. ما به دلیل ارائه خدمات جامع، شامل طراحی، تأمین، تولید و اجرای این محصول،  برای حضور در این پروژه انتخاب شده‌ایم. علاوه بر این دستاوردها، تقاضا داریم که با توجه به نوآوری و ماهیت دانش‌بنیان محصول ما، در زمینه معرفی و تبلیغات آن از ما حمایت شود.

همچنین انتظار داریم که بروکراسی‌های طولانی و پیچیده اداری در این زمینه تسهیل و تسریع شود تا بتوانیم محصول خود را به طور موثرتری به بازار عرضه کنیم.

ایشان در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۲۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز حدود ۳۵ نفر با ما همکاری می‌کنند.

 

 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار گفت:

محصولات ما می‌توانند در بازسازی سازه‌های بتنی آسیب‌دیده در مناطق کمتربرخوردار، به ویژه در مناطقی که زلزله‌خیز هستند، مورد استفاده قرار گیرند. به عنوان مثال، در زلزله کرمانشاه، بسیاری از سازه‌ها دچار ترک‌های عمیق نشده بودند و نیاز به بازسازی و مقاوم‌سازی داشتند. محصولات ما می‌توانست برای این منظور به کار گرفته شود و به بازسازی سریع‌تر و ایمن‌تر این مناطق کمک کند.

متأسفانه تاکنون فرصتی برای استفاده از محصولات ما در این زمینه فراهم نشده است. ما امیدواریم با همکاری مسئولان و نهادهای ذی‌ربط، بتوانیم از این محصولات برای بازسازی مناطق کمتربرخوردار و ارتقای سطح ایمنی و زندگی در این مناطق استفاده کنیم.