خبر

خانه > اخبار > چالش ها فقط مادی نیستند؛ آبادانی و پیشرفت فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد
انیمیشن سازی کودکان
29 آبان 1402

چالش ها فقط مادی نیستند؛ آبادانی و پیشرفت فرهنگی نیز باید مورد توجه قرار گیرد

یکی از طرح‌هایی که در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران و در حوزه آبادانی و پیشرفت ارائه شد، از سوی یک شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید محتواهای فرهنگی بود. این شرکت با استفاده از عنصر خلاقیت، آموزش‌هایی را در صنعت انیمیشن به کودکان مناطق کمتر برخوردار ارائه کرد تا آنها بتوانند برای تولیدات محتوایی بومی بلند و کوتاه مدت در شبکه‌های اجتماعی، فعالیت کنند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیرعامل شرکت هنرهای خلاق رسانه‌ای صور در مورد محصولات تولیدی این مجموعه و کاربرد آنها طی توضیحاتی گفت: «محصول دانش بنیان ما یک اثر کمیک موشن است و در حوزه فرهنگ‌ و هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

افروز باوفا در پاسخ به سوالی مبنی‌بر دستاورد بزرگ یا مهم این مجموعه عنوان کرد: «ما یک شرکت دانش‌بنیان هستیم که فعالیت خود را از حدود پنج سال آغاز کردیم. چشم‌انداز موسسه ما تبدیل شدن به موثرترین شرکت دانش‌بنیان در نشر اسلام، قرآن و محبت اهل بیت بوده و حوزه مخاطب ما، مخاطب غیرمسلمان و تبلیغ اسلام برای آنهاست.»

وی با بیان اینکه محتواهای منتشر شده مجموعه بازخورد بسیار خوبی در میان مخاطبان داشته است، ادامه داد: «از حدود یک سال پیش فعالیت‌های خود را در بازارهای بین‌المللی پرزنت می‌کنیم و توانستیم توجه خوبی را در این آثار که قالبا تم دینی دارند، جذب کنیم؛ یعنی با شرکت‌های مختلفی از اقصی نقاط جهان ازجمله کانادا، هند، فرانسه و روسیه درحال مذاکره به منظور ایجاد همکاری مشترک هستیم. در همین راستا با یک شرکت بین‌المللی روسی برای دو محصول خود قرارداد بسته‌ایم و در حال پیگیری جوانب مختلف برای انجام کار هستیم. شرکت‌های بزرگی به ما درخواست همکاری داده‌اند و ما در حال امضای قرارداد افشای محرمانگی هستیم تا بتوانیم کارها را با یکدیگر به اشتراک بگذاریم و نظرات یکدیگر را بر روی درخواست‌هایی که از دو طرف وجود دارد، اعمال کنیم.»

باوفا افزود: «نکته مهم این است که ما توانستیم محتوای دینی تولید شده را با این شرکت‌های خارجی به اشتراک گذاشته و توجه آنان را جلب کنیم. در همین راستا آخرین بازاری که شرکت کرده‌ایم، در فرانسه بود و در آنجا خانمی که هرسال اجلاس جهانی هالیوود را برگزار می‌‌کند، ضمن استقبال از محصول ما قول مساعد داد که در مجله خود مطالبی را راجع به محصول چاپ کند. ما همچنین با افرادی که ایمیل می‌زنند و درخواست خرید محصول ما را دارند در ارتباط هستیم که البته معذوراتی در این زمینه وجود دارد تا بتوانیم با آنها همکاری جدید تعریف کنیم. همچنین یک شرکت بالیوودی درخواست داده تا با فیلمنامه و اثر ما و سوپراستارهای هندی، یک لایو اکشن تولید کند.»

وی درخصوص حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم در این مجموعه تصریح کرد: «در حال حاضر با هفت نفر به طور مستقیم همکاری می‌کنیم. از آنجا که تصویرسازی‌های ما متفاوت است و پروژه‌ها نیز به علت داشتن مخاطب و قالب خاص خود، به نفرات متعددی نیاز دارند، با تعدادی نیرو به طور پروژه‌ای همکاری می‌کنیم. با این افراد که تعداد آنها تا کنون به ۵۰ نفر رسیده است، بعد از اتمام پروژه، تا زمان نیاز مجدد به تخصص آن فرد، قطع همکاری می‌کنیم.»

باوفا با بیان اینکه در حوزه تولید، تحقیق و ... به شدت دانش‌محور عمل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: «همین ویژگی باعث شده که برچسب دانش بنیانی برازنده شرکت ما باشد. ما قبل از شروع هر پروژه، تحقیقات علمی، جامعه‌شناسی و ... به عمل می‌آوریم و از طرفی تحقیقات کاملی را مرتبط با آن حوزه انجام می‌دهیم و از متخصصین آن رشته و دانشجویان و ... کمک می‌گیریم تا به صورت ایده در آمده و در نهایت تبدیل به فیلم‌نامه شود.»

وی ادامه داد: «یکی از طرح هایی که در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران در حوزه آبادانی و پیشرفت ارائه کردیم، این بود که بتوانیم به کودکان مناطق کمتر برخوردار در حوزه‌های مختلف کاری در صنعت انیمیشن آموزش دهیم تا آنها بتوانند برای تولیدات محتوایی بومی بلند و کوتاه مدت در شبکه‌های اجتماعی، فعالیت کنند. کودکانی که آموزش می‌بینند قطعا با استعداد خواهند بود و می‌توانند در حوزه بومی خود فعالیت کنند و آنچه را که یاد گرفتند، به دیگران نیز آموزش دهند و اشتغالزایی کنند. همچنین با عبور از انحصارگری، تولید محتوا برای فرهنگ‌های بومی شکل بگیرد. نکته دیگر در حوزه آبادانی و پیشرفت آن است که چالش ها فقط مادی نیستند و شامل چالش های فرهنگی نیز می‌شود که باید به آن توجه بیشتری شود.»

این بانوی فعال در حوزه علم و فناوری در پایان در مورد نمایشگاه برنامه ملی آبادیران که در حوزه آبادانی و پیشرفت فعالیت می‌کرد، گفت: «نقطه قوت این نمایشگاه آن است که در آن شبکه‌های ارتباطی شکل می‌گیرد و شرکت‌های مختلف می‌توانند همکاران خود را پیدا کرده و با یکدیگر فعالیت کنند. نمایشگاه برنامه ملی آبادیران از این جهت برای ما خیلی مفید بوده و لینک‌های زیادی را شناخته‌ایم که در انجام کارها موثر بوده‌اند.»