خبر

خانه > اخبار > پنل غربالگری بیماری‌های ژنتیک جهت شناسایی مادران باردار در مناطق کمتر برخوردار تولید شد
غربالگری مادران
15 آبان 1402

پنل غربالگری بیماری‌های ژنتیک جهت شناسایی مادران باردار در مناطق کمتر برخوردار تولید شد

مدیرعامل شرکت ژن کاوش آزما، در مورد حضور در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران که در حوزه آبادانی و پیشرفت فعالیت می‌کرد، با تاکیدبر اینکه ایده اصلی نمایشگاه خوب بود، تصریح کرد: «این نمایشگاه باید تکرار شود و شرکت‌هایی که در آن هستند، می‌بایست با یکدیگر در ارتباط بوده و در فضای مجازی تبادل داشته باشند. در واقع اگر کاری بخواهد انجام گیرد، با همکاری همه مجموعه‌ها و همفکری دست اندرکارانی که منابع مالی، اجرایی و ارتباطی را در اختیار دارند، انجام می‌شود.»

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مریم دانشپور در مورد محصولات تولید شده توسط این شرکت، گفت: «شرکت ما در زمینه تولید کیت‌های ژنتیکی فعالیت می‌کند و محصولی که برای مناطق کمتر برخوردار طراحی شده، نقشه ژنتیکی این مناطق را رسم می‌کند. به این ترتیب که ما پنل غربالگری بیماری ژنتیک را طراحی کرده‌ایم که شامل بیماری‌هایی است که فراوانی عللی آن در جمعیت‌ها متفاوت بوده و این بیماری‌های ژنتیکی با ازدواج‌های فامیلی در جامعه بیشتر می‌شوند. برای همین در روستا و مناطق کم بهره که ازدواج‌های فامیلی در آن بیشتر است، هدف این است که افراد بر مبنای علل‌هایی که ناقل آن هستند، با یک هزینه کم شناسایی شوند و در پرونده بهداشتی خود در مراکز درمانی روستاها اطلاعاتی داشته باشند تا بدانند که افراد حامل این علل‌ها هستند یا اینکه این بیماری‌های ژنتیکی را دارند. نتیجه نیز این خواهد بود که هم در زمینه پیشگیری و هم تشخیص و درمان، بار هزینه برای دولت و افرادی که در مناطق کم‌بهره هستند، کاهش می‌یابد و به این ترتیب فناوری و نوآوری در خدمت مردم قرار می‌گیرد.»

وی همچنین در ادامه در مورد دستاوردهای این مجموعه افزود: «مجموعه ما از هشت سال گذشته تا کنون در زمینه مردمی سازی اقتصاد دانش بنیان، توسعه تست‌های تشخیص ژنتیکی برای بیماری‌های نادر و همچنین بیماری‌های عمومی‌تر مانند دیابت یا چاقی و یا بیماری‌های زمینه‌ای فعالیت کرده و در نتیجه یک سری راهکارها برای نحوه آنالیز علل ژنتیکی و کاربردی سازی فناوری پیشنهاد کرده است. همچنین با دانشگاه‌های مختلف در ارتباط بوده تا بتواند تست‌های ژنتیکی را که برای بیماران استفاده می‌شود، تجزیه و تحلیل و به تشخیص بهتر آنها کمک کند.»

دانشپور در ادامه در مورد اشتغالزایی مجموعه با بیان اینکه در این مجموعه در چند سال گذشته برای ۸ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد شده است، تصریح کرد: «اما از آنجا که ما یک مجموعه علمی هستیم و اکثر افرادی که در این مجموعه مشغول هستند، از هیئت علمی هستند، از دانشجویان و همکاران خود برای پیشرفت علمی کار کمک گرفته‌ایم. آنها همزمان هم کار خود را داشتند و هم از نظر عملی به مجموعه ما کمک کردند.»

این فعال حوزه علم و فناوری از جامعه هدف محصولات تولیدی این گونه یاد کرد: «جامعه به اقشار مختلفی تقسیم می‌شود. یک عده از نظر فرهنگی و مالی بضاعت این را دارند که اگر در خانواده خود مشکل ژنتیکی می‌بینند، آن را پیگیری کنند. یعنی خودشان به مشاور ژنتیک مراجعه یا پیش از ازدواج فامیلی، یک سری موارد را در نظر می‌گیرند و برای هزینه این کار نیز، پول کافی در اختیار دارند. اما ما فکر کردیم کسانی که در مناطق کمتر برخوردار هستند از نظر مالی و فرهنگی ممکن است بضاعت چنین کاری را نداشته باشند و اینجاست که جامعه و دست‌اندرکاران آن باید فکری برایشان بکنند و آموزش‌هایی بدهند. حتی شرکت ما پیشنهاد داد که تعدادی دانش‌آموز نخبه از این مناطق را تحت پوشش بگیرد و به مرور آموزش دهد که آنها بعدا با همین نقشه‌های ژنتیکی بتوانند اطلاعات کافی را برای جامعه روستایی داشته باشند و کمک کنند. پس جامعه هدف ما کسانی هستند که نه از نظر مالی و نه فرهنگی بضاعت کافی را ندارند.»

دانشپور در مورد فعالیت‌های مجموعه خود در حوزه آبادانی و پیشرفت خاطرنشان کرد: «اگرچه به صورت مستقیم در این زمینه فعالیتی نداشتیم اما زیرساخت‌هایی را به وجود آورده‌ایم، همچنین به دانشجویان کم بضاعت کمک کردیم و از پروژه‌هایی که نیازمند هزینه بوده، پولی نگرفتیم تا بتوانند مدرک بگیرند.»