خبر

خانه > اخبار > پرورش یک گیاه با ارزش صادراتی و سازگار با اکوسیستم کم آب مناطق کمتر برخوردار ایران
گیاه کاپاریس
06 دی 1402

پرورش یک گیاه با ارزش صادراتی و سازگار با اکوسیستم کم آب مناطق کمتر برخوردار ایران

گیاه کاپاریس محصول پرورش یافته از سوی یک شرکت دانش‌بنیان است که به علت نیاز کم به آب و قیمت بسیار مناسب، نقش مهمی در فرایند مهاجرت معکوس و توسعه آبادانی و پیشرفت بازی می‌کند. از طرفی این گیاه به مثابه یک داروخانه عمل می‌کند و در کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس از آن استقبال بسیاری می‌شود.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، حسن رادمنش مدیرعامل مجموعه رویش گستر هورشید در پاسخ به سوالی مبنی بر تولیدات این شرکت و کاربرد آنها گفت: «ما گیاه کاپاریس را که بومی کشور ایران است و در هر منطقه با یک عنوان ازجمله کبر، شپله، علف مار و ... نامیده می‌شود، پرورش می‌دهیم. این گیاه یک نهال شش ماهه است که کشاورز یا اداره منابع طبیعی به مدت دو ماه آن را آبیاری می‌کنند و هفته‌ای یک تا یک و نیم لیتر آب پای بوته آن می‌ریزند و پس از دوماه، فرایند آبیاری آن قطع می‌شود‌. عمر مفید این گیاه ۸۰ سال و عمر باردهی آن یا همان گلشن گیاه، ۵۰ سال است و شرکت‌های مختلفی آن را توسعه داده و صادر نیز کرده‌اند‌.»

وی با اشاره به نقش تجاری گلشن این گیاه، تصریح کرد: «این محصول در حال حاضر و در داخل کشور به ازای هر کیلو ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خریداری می‌شود و مبلغ صادرات خارجی آن نیز حداقل ۲۰ دلار است. اگر از جنبه بیابان‌زدایی و ریزگرد نیز حساب کنیم، این گیاه هر متر مربع از سطح زمین را می‌پوشاند و از برخورد باد به سطح لخت خاک جلوگیری می‌کند و باعث کاهش ریزگرد می‌شود‌.»

رادمنش با بیان اینکه همان دو ماهی که این گیاه آبیاری می‌شود، برای تمام عمر ۸۰ ساله آن کافی است و دیگر نیازی به کود و سم هم ندارد، خاطرنشان کرد: «این گیاه بومی بوده و خود به تنهایی میزبان انگلی نیست و بسیار مقاوم است. همچنین می‌توان گفت تنها گیاهی است که از اردیبهشت تا اواسط مهر ماه در گل است، در صورتی که هیچ گیاهی در آن بازه زمانی در گل نیست. لذا زنبورها مجبور به مهاجرت فصلی نیستند و از شهد زیاد این گیاه استفاده می‌کنند.»

وی با تاکیدبر اینکه قیمت این گیاه در کشورهای حوزه خلیج فارس زیاد و بالغ‌بر ۲۰۰ دلار است، به ارزآوری آن اشاره و اظهار کرد: «عسلی که از این گیاه گرفته می‌شود، معروف است و عرب‌ها به آن شفرات می‌گویند. برروی آن کار زیادی انجام می‌دهند و مزرعه درست نیز می‌کنند.»

رادمنش درخصوص بزرگترین یا مهمترین دستاورد این مجموعه عنوان کرد: «گیاه ما به علت نیاز کم به آب و قیمت آن بسیار مهم است، مهاجرت معکوس و محرومیت‌زدایی ایجاد می‌کند و ما به مسئولان نامه نوشتیم تا در سراسر کشور از آن استفاده شود. از طرفی این گیاه به مثابه یک داروخانه عمل می‌کند و در کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس از آن استقبال بسیاری می‌شود.»

وی درخصوص حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم این شرکت با بیان اینکه به طور ثابت هشت نفر در شرکت مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: «رقم اشتغال‌زایی غیرمستقیم نیز به علت برون سپاری‌ها بسیار بالاست. از طرفی ما در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران غرفه برتر شدیم و بعد از نمایشگاه، با دکتر هوشمندزاده، دکتر توسلی‌زاده و چند نفر دیگر آشنا شدیم که واقعا پیگیر هستند و زحمت می‌کشند.»

رادمنش در توضیح فعالیت‌های این مجموعه در حوزه آبادانی و پیشرفت گفت: «پس از نمایشگاه برنامه ملی آبادیران، در برنامه ایران امروز شرکت کرده‌ایم که از طریق آن از سیستان و بلوچستان با ما تماس گرفتند و فعالیت‌های زیادی در حوزه ریزگرد و محصولات با نیاز به آب فراوان با توجه به کمبود آب در مناطق کمتر برخوردار انجام دادیم. در نهایت خرید تضمینی به قیمت ۴۵ هزار تومان انجام می‌دهیم که درواقع دو برابر قیمت گندم است.»