خبر

خانه > اخبار > پایه‌های رویشی به روش کشت بافت گیاهی، گامی در جهت افزایش بهره‌وری باغ‌ها
پایه های کشت گیاه
21 شهریور 1403

پایه‌های رویشی به روش کشت بافت گیاهی، گامی در جهت افزایش بهره‌وری باغ‌ها

شرکت دانش‌بنیان «فناوران راد سبز ایرانیان‌» با تولید نهال‌ها و گیاهچه‌ها به روش کشت بافت گیاهی سبب یک دستی محصولات باغی شده است. این روش نوین، امکان تکثیر سریع و انبوه پایه‌های گیاهی را فراهم می‌کند و به ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی کمک می‌کند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوران راد سبز ایرانیان ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: محصول تولیدی دانش‌بنیان ما، پایه‌های رویشی به روش کشت بافت گیاهی است. در این روش، در آزمایشگاه کشت بافت گیاهی، برخی پایه‌ها یا گیاهچه‌های رویشی را به صورت انبوه تکثیر می‌کنیم و سپس در مرحله بعدی برای سازگاری‌ وارد گلخانه می‌شوند و پس از سازگاری و آداپته شدن با محیط و شرایط بیرونی وارد نهالستان‌ها می‌شوند و از این طریق به دست کشاورزان می‌رسند.

وی ادامه داد: مزیت محصول تولیدی ما نسبت به نهال‌هایی که به روش سنتی (قلمه زدن) تولید می‌شوند این است که؛ محصولات تولیدی ما از خلوص ژنتیکی برخوردار هستند و این مهم، این امکان را به ما می‌دهد که در نهایت یک محصول یک دستی را در باغات شاهد باشیم. این یک دستی در نهال‌های تولیدی که به واسطه‌ی تکثیر رویشی کشت بافتی ایجاد می‌شود سبب می‌شود محصول نهایی که می‌تواند گلابی، سیب و... باشد برای صادرات بسیار مناسب باشد زیرا یک دستی محصولات در صادرات، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

پویا صادقی راد در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: مجموعه کشت بافتی شرکت ما، تنها مجموعه فعال در زمینه‌ی تولید پایه‌های رویشی در استان است. متأسفانه در استان کردستان نسبت به سایر استان‌ها به لحاظ استفاده از تکنولوژی‌های نوین کشاورزی مقداری عقب‌تر هستیم.

این مسئله که اولین مجموعه‌ای هستیم که در این زمینه، در استانی مانند؛ کردستان تیم تشکیل داده‌ایم و فعالیت می‌کنیم دستاورد بزرگی است.

وی تصریح کرد: مفتخریم که توانسته‌ایم برای رشته‌ی مهندسی کشاورزی این منطقه اشتغال‌آفرینی‌ کنیم. در حال حاضر افرادی دارای کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته مهندسی کشاورزی در مجموعه ما مشغول به کار هستند. همچنین الگویی برای باغداران استان باشیم که همانند استان‌های دیگر از پایه‌های نوین کشت بافت گیاهی استفاده کنند تا علاوه بر افزایش تناژ محصول، سود اقتصادی بیشتری نیز کسب کنند.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار کردند: با توجه به اینکه استفاده از نهال‌های کشت بافت گیاهی در منطقه‌ی کمتربرخوردار کردستان رایج نیست و باغدارها عمدتاً از نهال‌های سنتی و پراکنده استفاده می‌کنند به همین دلیل سود اقتصادی کشاورزان در روستاها در بخش باغداری بسیار پایین است. ما توانستیم الگوهایی در استان ایجاد کنیم تا کشاورزان به این سمت بیایند و باغداران در روستاها بسیار راحت به نهال‌های تولیدی ما دسترسی داشته باشند و از همین طریق با افزایش تناژ محصول خود، سود اقتصادی بیشتری نصیب کشاورزان شود.

صادقی ضمن تشکر از حمایت‌های ویژه موجود معاونت علمی، در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزود: برای اعضای هیأت موسس شرکت‌ها در خصوص هزینه‌های خدمت سربازی و بیمه تأمین اجتماعی نیاز به حمایت داریم