خبر

خانه > اخبار > هوشمندسازی ادارات دولتی با ارائه میز خدمت آوایس توسط یک شرکت دانش‌بنیان
هوشمندسازی ادارات
01 آبان 1403

هوشمندسازی ادارات دولتی با ارائه میز خدمت آوایس توسط یک شرکت دانش‌بنیان

شرکت دانش‌بنیان «مؤسسه آوای صدرا رسانه» با تولید سامانه «آوایس» که تمام اطلاعات و قوانین لازم را در خود جای داده است، سبب افزایش بهره‌وری کارکنان، پیگیری پرونده و صدور مجوز بر اساس هوش مصنوعی به صورت عدالت محور شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مؤسسه آوای صدرا رسانه ابتدا در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت بیان کرد: محصولی که در موسسه آوای صدرا رسانه ارائه می‌دهیم «آوایس» نام دارد. آوایس یک میز خدمت هوشمند بر پایه هوش مصنوعی است که برای هوشمندسازی ادارات طراحی شده است.

 هدف از تولید آوایس این است که بتوانیم تا حد بسیار خوبی عدالت اداری، نظم اداری و پیگیری کارهای اداری در جهت سامانه عدالت هوشمند که توسط دولت راه‌اندازی شده بود و بر بستر هوش مصنوعی انجام دهیم.

این سامانه را بر پایه هوش مصنوعی ارائه داده‌ایم تا بخش تحلیل قوانین بر اساس هوش مصنوعی را به عهده بگیرد و مشتری پاسخ سوالات و ارتباط مجوز خود را با پردازش تصویر ببیند و کار از حالت تصمیم‌گیری نیروی انسانی خارج شود. درحقیقت این محصول توانایی پردازش تحلیل قوانین را دارد.

این سامانه اطلاعات و قوانین لازم را دارد و سبب افزایش بهره‌وری کارکنان، پیگیری پرونده و صدور مجوز بر اساس هوش مصنوعی عدالت محور می‌شود و دیگر نیروی انسانی تصمیم گیرنده نیست.

امیرحسین ضرغامی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: ما موفق شدیم اولین مدل پردازش زبانی طبیعی بر پایه NLP به صورت بومی را ارائه دهیم. این مدل زبانی می‌تواند بر اساس قوانین هر ارگانی پاسخگو باشد.

مدل‌های زبانی تبدیل متن به گفتار و بالعکس را که شرکت‌های خارجی مانند؛ گوگل به زبان فارسی کار کردند، به گونه‌ای بسیار قوی‌تر کار کرده‌ایم. موفق شدیم که این مدل را روی سیستم جهاد دانشگاهی برای کل کشور اجرا کنیم تا کارمندان بتوانند سوال‌های ارباب رجوعان خود را بهتر و عدالتمندانه پاسخ دهند.

وی تصریح کرد: این سامانه پتانسیل این را دارد که تمامی قوانین کشور را روی آن پیاده کرد و در دادگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان نمونه چنین سامانه‌‌ای در کشور چین کارهای قضایی ۳۰۰ میلیون نفر را می‌تواند پیگیری کند.

وی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۴۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم ۱۵۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: ما این دستگاه را به سازمان تأمین‌اجتماعی و پارک‌های مختلف برای مناطق کمتربرخوردار پیشنهاد داده‌ایم تا بتوانیم طرح را پیاده سازی کنیم و افراد از خدمات اداری بهتری برخوردار شوند.

وی خاطرنشان کرد: افراد در مناطق کمتربرخوردار می‌توانند برای انجام کارهای اداری توسط این سامانه پرونده خود را پیگیری کنند و بر اساس عدالت اداری با آن‌ها رفتار شود.