خبر

خانه > اخبار > نانوگرافن ایرانی، گامی بلند در مسیر بومی‌سازی دانش و فناوری
نانوگرافن بتنی
02 اردیبهشت 1403

نانوگرافن ایرانی، گامی بلند در مسیر بومی‌سازی دانش و فناوری

شرکت توسعه فناوران سبز کارا با تولید نانوگرافن و بومی‌سازی طرح اختلاط فرودگاه مشهد، گامی بلند در مسیر خودکفایی و ارتقای صنعت ساخت و ساز کشور برداشته است. این محصول کاربردی، ضمن کاهش قیمت بتن، دوام و مقاومت آن را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و راه را برای ساخت و سازهای پایدار و سازگار با محیط زیست هموار می‌کند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت توسعه فناوران سبز کارا ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: ما در مجموعه توسعه فناوران سبز کارا، تولید نانوگرافن را انجام می‌دهیم و برای آن نشان دانش‌بنیان را اخذ کرده‌ایم. این محصول کاربردی در صنعت بتن دارد.

وی افزود: ما به عنوان اولین شرکت ایرانی در زمینه تولید این محصول در داخل کشور فعال هستیم. نانوگرافن تولیدی ما، قیمت بتن را تا بیست درصد کاهش داده و در عین حال، دوام آن را ۲۵۴ درصد و مقاومت اولیه را ۸۵ درصد افزایش داده است. برای تولید انبوه نانوگرافن و توسعه فعالیت خود، به حمایت مالی و تسهیلات نیازمندیم.

وی گفت: ما شاهد پیامدهای منفی محیط زیستی و اجتماعی ناشی از رویکردهای توسعه صرفاً اقتصادی پس از انقلاب صنعتی بوده‌ایم. این امر، ما را به تغییر نگرش در مورد مفهوم رشد و پیشرفت واداشته است. ما در تلاشیم تا با اتکا به مفهوم توسعه پایدار، اشتباهات گذشته را تکرار نکنیم و به جای توسعه یک‌جانبه اقتصادی، به دنبال توسعه‌ای همه‌جانبه و متوازن باشیم.

بتن یکی از مواد پرکاربرد در صنعت ساخت و ساز است و به عنوان دومین ماده پرمصرف در جهان بعد از آب شناخته می‌شود. با این حال، در فرآیند تولید سیمان که یکی از اجزای اصلی بتن است، به ازای هر تن سیمان تولیدی، ۰/۹ تن دی اکسید کربن وارد جو زمین می‌شود.

ایشان  افزود: بنابر آمارهای جهانی تولید سیمان سهمی ۸ تا ۱۰ درصدی در تولید دی اکسید کربن که یکی از گازهای گلخانه ای به شمار می آید دارد. شایان ذکر است که بنایر کنفرانس ۲۰۳۰ پاریس، کشورها همواره متعهد خواهند بود که تولید گازهای گلخانه ای را به حداقل ممکن در راستای حفظ محیط زیست و جلوگیری از گرم شدن زمین برسانند.

 بالطبع در این راستا کشور ما ایران هم از این امر مستثنی نخواهد بود. همین اثرات باعث ایجاد شرکت های پیشرو در زمینه توسعه پایدار و همکاری با یکدیگر برای ایجاد سازگاری بتن با محیط زیست در جهان گردیده است. در این راستا تلاش هایی در خصوص ایجاد مصالح پایدار صورت گرفته که منجر به ایجاد نوع جدیدی از بنن به نام بین سبز شده است.

در ساخت بتن سبز از فرآیندهایی استفاده می شود که هیچ گونه ضرری برای محیط زیست ندارد. به علت مزایای منحصر به فرد این نوع مصالح از قبیل افزایش دوام خواص مکانیکی و صرفه اقتصادی و اکولوژی در سال های اخیر استفاده از آن رواج یافته و به بتنی محبوب در بین سازندگان تبدیل شده است. لذا برای دستیابی به ساخت و ساز سبز با پایدار، بتن سبزبهترین انتخاب می باشد. با استفاده از تکنولوژی سبز در تولید مصالح میتوان منابع انرژی و مواد طبیعی را برای نسل های بعدی ذخیره نگه داشت.
همچنین با جایگزین نمودن مواد زائد به محیطی کاهش یافته و از انتشار گازهای گلخانه ای جلوگیری می گردد.

کیانوش صمیمی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: بزرگ‌ترین دستاورد مجموعه ما، بومی‌سازی طرح اختلاط فرودگاه مشهد بوده که روی افزایش دوام باند و اپرون فرودگاه مشهد کار کرده‌ایم.

همچنین گفتنی است که این محصول تحت آزمایشاتی از جمله مقاومت فشار بتنی، مقاومت خمشی بتن، آنالیز ترمیک بتن، جذب آب حجمی، تخلخل بتن در دسترس آب، جذب مویینگی در بتن، نفوذ پذیری گاز در بتن، و ارزیابی دوام بتن در حملات سولفاتی سربلند بیرون آمده است.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: ما پروژه‌هایی برای افزایش و دوام پل‌ها در استان بندرعباس را عملیاتی کرده ایم و از این نظر در آبادانی مناطق کمتربرخوردار موثر بوده‌ایم.