خبر

خانه > اخبار > موفقیتی دیگر برای دانش‌بنیان‌ها؛ بومی‌سازی استابلایزر‌ها و قوام دهنده‌های صنعت غذا
صنایع غذایی ایرانی
21 مهر 1403

موفقیتی دیگر برای دانش‌بنیان‌ها؛ بومی‌سازی استابلایزر‌ها و قوام دهنده‌های صنعت غذا

شرکت دانش‌بنیان «تولیدی بازرگانی کوشا فیدار آدلی» با بومی سازی و کاربردی کردن هیدروکلوییدها یا صمغ‌های ایرانی در حوزه صنعت غذا سبب ارتقا سلامت جامعه، تولید محصولات سالم و با کیفیت، ارزآوری و رشد صنعت غذایی کشور شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادایران رییس هیئت مدیره و مدیر تحقیق و توسعه شرکت دانش‌بنیان تولیدی بازرگانی کوشا فیدار آدلی ابتدا در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت بیان کرد: ایران از لحاظ تولید صمغ و هیدروکلوییدها  دارای رتبه چهارم در دنیا است. اما متأسفانه صمغ‌های ایرانی به صورت خام و با قیمت پایین از کشور خارج می‌شوند.  وایران در حوزه صنعت غذا  از  وارد کننده اصلی صمغ‌ها و هیدروکلویید از کشورهای مختلف می‌باشد و سالیانه بالغ بر ۳۰میلیون دلارارزجهت  تامین این هیدروکلوییدها فقط در حوزه صنعت غذا از کشور خارج می‌شود .  همین مسئله این شرکت را برآن داشت  که با تکیه بر دانش متخصصان داخلی در خصوص بومی سازی و کاربردی کردن این هیدروکلوییدها گام های اساسی را بردارد.

وی افزود: یکی از هیدرو کلوییدهایی که این شرکت در فاز اول  اقدام به خالص سازی و کاربردی کردن آن نمود صمغ فارسی  یا صمغ بادام کوهی بود مطالعات گسترده‌ای دراین شرکت درخصوص نحوه  تصفیه و خالص سازی این صمغ و نقش عملکردی این صمغ در صنعت غذا  انجام شد. خوشبختانه با توکل برخداوند و تلاش متخصصان، این شرکت به نوآوری‌های جدیدی در این حوزه نایل گردید .

بادام کوهی در زاگرس فراوان است و اغلب  توسط افراد بومی آن منطقه که از وضعیت اقتصادی خوبی برخوردار نیستند در فصول مختلف آن‌ها را برداشت می‌کنند. آن‌ها قبل از خرید این شرکت معمولا به قیمت بسیار پایین  به واسطه‌ها می فروختند، اما این شرکت در دو سال گذشته با قیمت بیشتری صمغ فارسی (بادام کوهی) را از آن‌ها  مستقیم خریداری می‌کند.

با توجه به ویژگی منحصر به فرد بودن این صمغ و توانایی آن در ایجاد نقش امولسیون‌کنندگی و قوام‌دهندگی در محصولات لبنی، این شرکت پس از خالص سازی این صمغ و اکتیو کردن آن اقدام به استفاده از این صمغ در قوام‌دهنده‌های لبنی تولیدی خود و همچنین تولید  انواع پودر های لبنی خاص نمود وخوشبختانه برای تمامی تولیدات خود موفق  به اخذ پروانه‌های بهداشتی شده است  که می توان به موارد زیر اشاره کرد؛ .

۱-انواع قوام دهنده لبنی شامل قوام دهنده خامه ، قوام دهنده دوغ ، قوام دهنده ماست همزده ، قوام دهنده پنیر خامه ای بر پایه صمغ های ایرانی

۲- تولید پودر های لبنی خاص شامل پودر دوغ ، پودر ماست ، پودر پنیر و پودر بستنی

وی ادامه داد: در خصوص این پودرهای خاص لبنی می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر حدود ۷۰ برند مختلف در حوزه شیر خشک و صادرات آن فعالیت دارند. شایان ذکر است که شیرخشک به عنوان یک کالای عمومی جهت کاربردهای مختلف در صنعت غذا استفاده می شود وعملا صادرات شیرخشک شبیه صادرات نفت خام می باشد که ارزش افزوده زیادی برای کشور ندارد چرا که گاها رقبای قدر خارجی در این حوزه عملا جایگاه بهتری دارند و به دلیل تحریم ها، مصرف کنندگان خارجی بیشتر ترجیح می دهند که از شیرخشک‌های خارجی استفاده نمایند و تنها تمایز فروش شیرخشک ایرانی قیمت پایین آن به نسبت شیرخشک خارجی می باشد . این شرکت با توجه به تجربه و دانش متخصصان خود برای خروج از این چالش و جلوگیری از خام فروشی  اولین بار در ایران اقدام به تولید  و فرمولاسیون انواع پودر های لبنی خاص با ویژگی‌های هر فراورده نمود که تولید این فراورده‌ها در این شرکت به دلیل متمایز بودن و کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت محصول تولیدی  برای مصرف کنندگان نهایی  از استقبال خوبی برخوردارشده است .

محمدجعفر میری در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: این مجموعه با همت وتلاش خود و تکیه بر متخصصان صنعت غذا برای اولین بار  به کاربردی سازی و استفاده از صمغ‌های ایرانی اقدام  نموده  که میتواند با توجه به تنوع صمغ‌های ایرانی در آینده نزدیک به خودکفایی در حوزه واردات صمغ‌های خاص  و کاربردی  صنعت غذادر  کشور نایل  شد و همچنین به ایجاد ارزش افزوده در صادرات  فراورده‌های خاص پودری لبنی اشاره نمود .

وی در خصوص رقم اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم برای ۲۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده‌ایم و غیرمستقیم حدود ۳۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشتند: ما در دو مورد با مناطق کمتربرخوردار در ارتباطیم؛ یکی  خرید و فراوری شیر خام که عمدتا از دامداری‌ها در مناطق روستایی جمع‌آوری می‌شود. دوم «صمغ فارسی» که از مناطق روستایی جمع‌آوری می‌شود. ما با قیمت بیشتری صمغ را از افراد محلی خریداری می‌کنیم .میری در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزود: در حال حاضر محصولات این شرکت از استقبال خوبی در بازارهای داخلی و خارجی مواجه شده است و  برای گسترش مجموعه ،افزایش ظرفیت تولید ، قطع وابستگی به واردات و بالطبع ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از اقشار آسیب پذیر  نیاز به تسهیلات کم‌بهره و مناسب داریم.