خبر

خانه > اخبار > مواد آلی پیشرفته فناوران ایرانی؛ گامی برای افزایش عمر ممبران‌های آب شیرین‌کن در مناطق کم‌تربرخودار
آب شیرین کن های صنعتی
03 مرداد 1403

مواد آلی پیشرفته فناوران ایرانی؛ گامی برای افزایش عمر ممبران‌های آب شیرین‌کن در مناطق کم‌تربرخودار

شرکت تحقیقاتی رایان شیمی شریف با برند تجاری "فرمولچی" با اتکا به دانش فنی و تخصص خود، طیف وسیعی از خدمات و محصولات را در چهار حوزه اصلی ارائه می‌دهد. یکی از دستاوردهای برجسته این شرکت، بومی‌سازی دانش در حوزه مهندسی معکوس فرمولاسیون است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا هر محصولی را که در دنیا بر پایه تکنولوژی تولید شده است، مهندسی معکوس کرده و در داخل کشور به نحو احسن پیاده‌سازی کنند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیر عامل شرکت رایان شیمی شریف ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: ما در شرکت تحقیقاتی رایان شیمی شریف با برند تجاری "فرمولچی" با تکیه بر دانش فنی و تخصص خود، طیف وسیعی از خدمات و محصولات را در چهار حوزه اصلی ارائه می‌دهیم:

حوزه شناسایی و سنتز مواد آلی پیشرفته که ما در فرمولچی، با بهره‌گیری از دانش روز دنیا و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی، به دنبال شناسایی و سنتز مواد آلی جدید و کاربردی هستیم. این مواد می‌توانند در صنایع مختلف از جمله آب و انرژی، آرایشی و بهداشتی و ... مورد استفاده قرار بگیرند.

حوزه دیگر مهندسی معکوس فرمولاسیون است که ما در فرمولچی، با استفاده از تخصص و تجربه خود، قادر به مهندسی معکوس فرمولاسیون محصولات مختلف هستیم. این امر به مشتریان ما کمک می‌کند تا به دانش فنی و فرمولاسیون محصولات رقبای خود دست پیدا کنند و از آن برای تولید محصولات مشابه یا ارتقا یافته خود استفاده کنند.

نوید طاهری با اشاره به حوزه سوم یعنی آموزش تخصصی گفت:  ما در فرمولچی، دوره‌های آموزشی تخصصی را در زمینه‌های مختلف مرتبط با مواد آلی پیشرفته و صنایع مربوطه برگزار می‌کنیم. این دوره‌ها توسط اساتید مجرب و متخصص تدریس می‌شوند و به دانش‌پذیران کمک می‌کنند تا دانش و مهارت‌های لازم را برای فعالیت در این حوزه کسب کنند.

ودر آخرین حوزه یعنی مشاوره تولیدما در فرمولچی، با ارائه خدمات مشاوره تولید، به مشتریان خود در زمینه‌های مختلف از جمله انتخاب مواد اولیه، طراحی فرآیند تولید، بهینه‌سازی فرآیند و ... کمک می‌کنیم. این ، امر به مشتریان ما کمک می‌کند تا محصولات خود را با کیفیت بالاتر و قیمت مناسب‌تر تولید کنند.

یکی از دستاوردهای برجسته ما در فرمولچی، تولید ماده اولیه نیتریلو تری استیک اسید (NTA) است. این ماده به عنوان پایدارساز، پراکنده‌ساز و ضد رسوب در صنایع مختلف به خصوص حوزه آب و انرژی کاربرد حیاطی دارد. تولید این ماده در داخل کشور، وابستگی ما به واردات را کاهش داده و به رونق تولید ملی و اشتغال‌زایی کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه برای گسترش فعالیت‌های خود و ارائه خدمات بهتر به مشتریان، به زمین و فضای مناسب در شهرک صنعتی نیاز داریم گفت: برای تأمین مالی و اخذ تسهیلات مناسب، نیازمند حمایت بیشتری از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری هستیم.

طاهری در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: ما در شرکت تحقیقاتی رایان شیمی شریف با برند تجاری فرمولچی با اتکا به دانش فنی و تخصص خود، طیف وسیعی از خدمات و محصولات را در چهار حوزه اصلی ارائه می‌دهیم.

ما در فرمولچی، با تشکیل یک تیم تحقیق و توسعه قوی و تجهیز آن به یک آزمایشگاه مجهز، توانسته‌ایم گامی بلند در جهت بومی‌سازی دانش در حوزه مهندسی معکوس فرمولاسیون برداریم. این امر به ما این امکان را می‌دهد که هر محصولی را که در دنیا بر پایه تکنولوژی تولید شده است، مهندسی معکوس کرده و در داخل کشور به نحو احسن پیاده‌سازی کنیم.

وی با اشاره به بومی‌سازی دانش این محصول گفت:، ما در ابتدای مسیر، ادعای ابداع و نوآوری محض نداشتیم. هدف ما، بومی‌سازی دانش و انتقال علم و فناوری روز دنیا به داخل کشور بود. این رویکرد واقع‌گرایانه، منجر به انجام ۳۰۰ پروژه موفق در حوزه مهندسی معکوس فرمولاسیون شده است.

بزرگترین دستاورد ما در فرمولچی، تشکیل تیم فنی مجرب و متخصص و در اختیار داشتن روش‌های نوین مهندسی معکوس فرمولاسیون است. این امر ما را قادر می‌سازد تا به طور مستقل، دانش فنی مورد نیاز برای تولید محصولات مختلف را بومی‌سازی کرده و به خودکفایی صنعتی در این حوزه دست پیدا کنیم.

ایشان در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۱۸ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم با توجه به اینکه کار ما بی تو بی است و به تولیدکنندگان خدمات عرضه می‌کنیم، این عدد بسیار بزرگ است و در سال گذشته بیش از ۳۰۰ پروژه انجام دادیم.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: ما در شرکت تحقیقاتی رایان شیمی شریف با برند تجاری فرمولچی با اتکا به دانش فنی و تخصص خود، طیف وسیعی از خدمات و محصولات را در چهار حوزه اصلی ارائه می‌دهیم.

یکی از کاربردهای مهم مواد آلی پیشرفته‌ای که در فرمولچی سنتز و ارائه می‌کنیم، در حوزه افزایش طول عمر ممبران‌های دستگاه‌های آب شیرین‌کن است. این مواد به طور مستقیم یا مشتقات آن، در دستگاه‌های آب شیرین‌کن‌هایی که در مناطق با کمبود آب یا مشکل کیفیت آب استفاده می‌شوند، به کار گرفته می‌شوند.

همچنین استفاده از این مواد به طور قابل‌توجهی طول عمر ممبران‌های دستگاه‌های آب شیرین‌کن را افزایش می‌دهد و از این طریق، هزینه‌های تعویض و نگهداری این دستگاه‌ها را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

افزایش طول عمر ممبران‌ها، به طور مستقیم منجر به کاهش هزینه تولید آب می‌شود. این امر برای مناطق کم‌برخوردار که با مشکل تامین آب مواجه هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از مواد فرمولچی در دستگاه‌های آب شیرین‌کن، می‌تواند به بهبود کیفیت آب تصفیه شده نیز کمک کند.

ما در فرمولچی، با ارائه مواد آلی پیشرفته‌ای که طول عمر ممبران‌های دستگاه‌های آب شیرین‌کن را افزایش می‌دهند، به طور غیرمستقیم در تامین آب آشامیدنی سالم و باکیفیت برای مناطق کمتر‌برخوردار نقش‌آفرینی می‌کنیم. این امر، در راستای تعهد ما به مسئولیت‌های اجتماعی و کمک به ارتقای سطح بهداشت و سلامت جامعه است.