خبر

خانه > اخبار > مصاحبه با غلامرضا نجفی؛ مسئول گروه جهادی شهید سلیمانی ملک آباد و رتبه سوم جایزه برنامه ملی آبادیران
جایزه ملی آبادیران
19 اسفند 1402

مصاحبه با غلامرضا نجفی؛ مسئول گروه جهادی شهید سلیمانی ملک آباد و رتبه سوم جایزه برنامه ملی آبادیران

دریافت جایزه برنامه ملی آبادیران، برای ، طرح افزایش دوقلوزایی در دام سبک به منظور اشتغالزایی در مناطق روستایی و کمبرخوردار

 طرح افزایش دوقلوزایی در دام سبک به منظور اشتغالزایی در مناطق روستایی و کمبرخوردار با هدف افزایش تولید دام در واحد سطح و با هزینه کم موفق به دریافت جایزه ملی آبادیران شد.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مسئول گروه جهادی شهید سلیمانی ملک آباد در توضیح معرفی خود گفت:  من غلامرضا نجفی، ساکن احمدآباد مشهد و کارشناس علوم دام هستم.

وی در خصوص طرح رتبه‌آور خود در جایزه ملی آبادیران گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص جهش تولید، طرح خود را بر افزایش دوقلوزایی در دام سبک در روستاها متمرکز کردم.

مسئول گروه جهادی شهید سلیمانی ملک آباد  با اشاره به اینکه اکثر روستاییان خراسان رضوی کشاورز و دامدار خرد و سبک  مثل گوسفند و بز هستند گفت: این طرح با هدف افزایش تولید دام در واحد سطح و با هزینه کم اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح در قالب طرح‌های تحقیقاتی و آزمایشگاهی اجرا می‌شود، تصریح کرد: با استفاده از این روش، یعنی  به‌نژادی و اصلاح نژاد دام سبک در روستا با هزینه کم  بدون نیاز به سرمایه‌گذاری کلان، می‌توان شاهد افزایش تولید گوشت و شیر در روستاها بود.

طرح افزایش دوقلوزایی در دام سبک، با هدف افزایش تولید گوشت و شیر در واحد سطح (کف میدان یا کف روستا) و با هزینه کم اجرا می‌شود. این طرح با همکاری کمیته امداد، گروه‌های جهادی و دامداران روستایی در حال اجرا است و تاکنون نتایج مثبتی به همراه داشته است.

در این طرح، به دامداران خرد و سبک که ۲۰ تا ۵۰ رأس دام دارند، وام اصلاح نژاد اعطا می‌شود. این وام به آنها کمک می‌کند تا با استفاده از روش‌های علمی، اقدام به افزایش دوقلوزایی در دام‌های خود کنند.

نتایج این طرح نشان می‌دهد که با افزایش دوقلوزایی، می‌توان تولید گوشت و شیر را تا دو برابر افزایش داد. این امر به نفع دامداران، روستاییان و اقتصاد کشور خواهد بود.

وی در خصوص کاربرد طرح برنده در حل مشکلات کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد:  خشکسالی‌های اخیر، ضربه سنگینی به صنعت دامپروری کشور و به خصوص مناطق کم‌برخوردار وارد کرده است.  عدم حمایت دولت از دامداران، باعث تعطیلی بسیاری از دامداری‌های روستایی و افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار شده است.

طرح افزایش دوقلوزایی در دام سبک، راه حلی برای حل این مشکل است.  این طرح با استفاده از امکانات موجود، تولید گوشت قرمز را در سطح روستاها ۱.۵ تا ۲ برابر افزایش می‌دهد.

هزینه اجرای این طرح ناچیز است و با تکثیر دام مولد نر اصلاح شده در روستا، به طور خود به خود در سایر دامداری‌ها نیز رواج پیدا می‌کند.  این طرح، از لحاظ ژنتیکی باعث افزایش دام سبک و به تبع آن، افزایش تولید گوشت قرمز و فرآورده‌های دامی خواهد شد.

ایشان در خصوص ایده‌ قابل اجرای خود برای توسعه و آبادانی مناطق کمتربرخوردار، اظهار داشت: بیشتر مناطق روستایی و کم‌برخوردار کشور ما، دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای توسعه و آبادانی هستند.  یکی از راه‌های تحقق این امر، تمرکز بر تولید محصولات دامی و غذایی در این مناطق است.

با واگذاری تولید گوشت کشور به روستاها و تمرکز بر اصلاح نژاد دام‌های بومی، می‌توان شاهد رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در این مناطق بود.

تجربه موفق طرح‌هایی مانند توزیع دام پرتولید در قلعه گنج کرمان، نشان‌دهنده اثربخشی این رویکرد است.

کمبود آب، یکی از مشکلات اساسی روستاها است. گروه‌های جهادی با ورود به مقوله آبخیزداری، در تلاشند تا گامی در جهت حل این مشکل بردارند.

حمایت دولت از طرح‌های آبخیزداری، می‌تواند به حل مشکل کم‌آبی در روستاها کمک کند.  با اجرای این طرح‌ها، آب قنات‌ها افزایش پیدا می‌کند و نیاز به لایروبی قنات‌ها و صرف هزینه‌های گزاف برای آن، کاهش می‌یابد. تا زمانی که آبخیزداری به طور جدی در دستور کار قرار نگیرد، مشکل کم‌آبی در روستاها حل نخواهد شد.

مسئول گروه جهادی شهید سلیمانی ملک آباد گفت: طرح‌های مبتنی بر استفاده از تجارب و دانش محلی، می‌تواند نقش موثری در توسعه روستایی داشته باشد. یکی از نمونه‌های این طرح‌ها، استفاده از گیاهان دارویی درآمدزا مانند آنغوزه است.

با توجه به اهمیت این موضوع، گروه‌های جهادی و کمیته امداد با همکاری روستاییان، اقدام به اجرای طرح‌هایی برای کشت و پرورش گیاه آنغوزه در برخی روستاها کرده‌اند. این طرح‌ها با استقبال خوب روستاییان مواجه شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است.

وی اضافه کرد: متأسفانه، جهاد کشاورزی در حمایت از این طرح‌ها ضعیف عمل کرده و عملاً پای کار نبوده است. با این حال، بسیج سازندگی و کمیته امداد با ارائه اعتبارات و کمک‌های لازم، نقش موثری در پیشبرد این طرح‌ها ایفا کرده‌اند.

در حال حاضر، شهرستان‌های دیگر نیز خواهان اجرای این طرح در مناطق خود هستند و گروه‌های جهادی در حال راهنمایی و آموزش آنها هستند

در پایان وی در خصوص حمایت‌های لازم از سوی معاونت علمی و دبیرخانه آبادیران در راستای تجاریسازی ایده‌های خود گفت: پیشنهاد می‌کنم جلسات مشابهی در قالب اردوهای علمی-فناوری در شهرها و مناطقی که دسترسی برای افراد مانند من و سایر همکاران دشوار است، برگزار شود.

برگزاری اردوهای علمی در سطح بین‌المللی و بازدید از تجارب موفق کشورهای دیگر، مانند ترکیه که در زمینه گوشت قرمز و گندم به خودکفایی رسیده‌اند، می‌تواند بسیار مؤثرتر باشد.

با توجه به اهمیت توسعه روستایی، انتظار می‌رود که مسئولان و متولیان امر، نسبت به برگزاری این اردوها اهتمام ورزند.