خبر

خانه > اخبار > مصاحبه اختصاصی کاوه احمدی، هیأت علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی زنجان و رتبه پنجم جایزه ملی آبادیران
جایزه ملی آبادیران
16 اسفند 1402

مصاحبه اختصاصی کاوه احمدی، هیأت علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی زنجان و رتبه پنجم جایزه ملی آبادیران

دریافت جایزه برنامه ملی آبادیران، برای طرح تحقیقاتی تغذیه انواع طیور مانند بوقلمون، بلدرچین یا مرغ تخم‌گذار در مناطق کمبرخوردار

طرح تحقیقاتی تغذیه انواع طیور مانند بوقلمون، بلدرچین یا مرغ تخم‌گذار با تمرکز بر جایگزینی ضایعات کشاورزی و نهاده‌های وارداتی در تغذیه طیور موفق به دریافت جایزه برنامه ملی آبادیران شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مربی مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی زنجان در توضیح معرفی خود گفت: کاوه احمدی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی زنجان هستم. از پنج سال پیش در دانشگاه علمی و کاربردی تدریس می‌کنم.

مربی مرکز تحقیقات وآموزش کشاورزی زنجان، در خصوص فعالیت‌های خود و پروژه‌ای که رتبه  جایزه ملی آبادیران را کسب کرده است، گفت: طرح‌های تحقیقاتی ما در زمینه تغذیه انواع طیور مانند بوقلمون، بلدرچین و مرغ تخم‌گذار است.  همچنین  شرکت و دفتر خدمات دام و طیور و آبزیان  را نیز اداره می‌کنم و  نتایج تحقیقات خود را در عمل به کار می‌گیرم و به دامداران و مرغداران نیز ارائه می‌دهم.

تمرکز تحقیقات من بر جایگزینی ضایعات کشاورزی و نهاده‌های وارداتی در تغذیه طیور است.  در پایان‌نامه دکترای خود ۴ طرح در این زمینه انجام دادم و پس از آن، در مرکز تحقیقات نیز ۶ طرح دیگر را در مدت ۷ سال به ثمر رساندم.  علاوه بر این، تحقیقاتی در زمینه جایگزینی آنتی‌بیوتیک‌ها در تغذیه گوشت مرغ و بوقلمون انجام داده‌ایم که خوشبختانه مورد قبول واقع شده و در آینده به صورت محلول و کنسانتره تولید خواهد شد.

رتبه پنجم جایزه ملی آبادیران، در خصوص کاربرد طرح برنده خود در حل مشکلات کشور و مناطق کم‌برخوردار گفت: سالانه حدود ۵ تا ۶ میلیارد دلار نهاده مانند ذرت، سویا و جو به کشور وارد می‌شود که حجم آن به ۱۴ تا ۱۵ میلیون تن می‌رسد.  اگر بتوانیم از ضایعات پوشالی گندم که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد خروجی کارخانه‌های آرد را شامل می‌شود، استفاده کنیم، سالانه به میزان حدود یک و نیم میلیون تن ذرت را جایگزین خواهیم کرد.  علاوه بر این، ضایعات کشاورزی مانند کنجاله‌های دانه‌های روغنی (کنجد، کلزا، آفتابگردان) و تفاله گوجه‌فرنگی نیز می‌توانند به عنوان جایگزین نهاده‌های وارداتی مورد استفاده قرار گیرند.

وی با اشاره به نتایج تحقیقات خود گفت: ما در شرکت خود از نتایج این تحقیقات استفاده کرده‌ایم و ۱۲ سال است که به صورت تجاری و صنعتی دانه‌ها را تولید می‌کنیم.  همچنین، سالانه حدود پنج میلیارد دلار از ضایعات کشاورزی به هدر می‌رود که اگر بتوانیم از قسمت قابل توجهی از آنها در تولید خوراک دام استفاده کنیم، صرفه جویی قابل توجهی صورت خواهد گرفت.

ایشان در پاسخ به این  سوال که چه ایده‌ای برای توسعه و آبادانی مناطق کمتربرخوردار دارید که می‌تواند در کشور اجرایی شود اظهار داشت: سعی کردیم با استفاده از ضایعات بوجاری در یکی از روستاها برای انجام این طرح استفاده کنیم و به این نتیجه رسیدم که می‌شود  به راحتی در کل کشور می‌توان از این ضایعات بوجاری استفاده کرد.

طرحی نیز داشتم در رابطه با استفاده از قارچ صدفی که در پایان‌نامه فوق لیسانس روی آن کار کرده بودم. اگر بتوانیم تولید قارچ صدفی که کشت آن از قارچ دکمه‌ای بسیار راحت‌تر است را گسترش و ترویج دهیم هم می‌تواند برای روستاییان منبع درآمد باشد. حتی میتوان از ضایعات کشاورزی خودشان استفاده کنند و قارچ تولید کنند. وی تاکید کرد: روی پروتئین حشرات نیز آزمایش‌هایی انجام دادیم و کنسانتره تولید کردیم و اگر تولید آن گسترش یابد قیمت تمام شده آن کاهش می‌یابد و از این طریق می‌توانیم کمک حال روستاییان عزیز باشیم.

در پایان وی در خصوص حمایت‌های لازم از سوی معاونت علمی و دبیرخانه آبادیران در راستای تجاری سازی ایده‌های خود گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما نداشتن منابع مالی است. اکنون طرح ما که تجاری‌سازی شده و‌ در مرحله‌ای هستیم که اگر از ما حمایت مالی شود می‌توانیم با راه اندازی یک کارگاه یا کارخانه محصولات خود را تجاری سازی کنیم و به بهره‌برداران بفروشیم .