خبر

خانه > اخبار > مصاحبه اختصاصی با میثم خلیلی، رتبه اول جایزه برنامه ملی آبادیران در حوزه فناوری‌های نرم و آموزشی
جایزه ملی آبادیران
05 اسفند 1402

مصاحبه اختصاصی با میثم خلیلی، رتبه اول جایزه برنامه ملی آبادیران در حوزه فناوری‌های نرم و آموزشی

شرکت همیاران مردمی پیشرفت ایرانیان برای ارائه پروژه‌‌ی «نقشه پیشرفت منطقه‌ای شهرستان سرند» که در آن گروه‌های مردمی، منطقه‌ای و محلی شناسایی، ارزیابی و توانمند سازی شده و  برای شهرستان خود برنامه ریزی می‌کنند، موفق به دریافت جایزه برنامه ملی آبادیران شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیرعامل شرکت همیاران مردمی پیشرفت ایرانیان در توضیح معرفی خود گفت: بنده میثم خلیلی مدیرعامل مجموعه همیاران مردمی پیشرفت ایرانیان و دانشجوی مقطع دکترا در رشته‌ی مدیریت دولتی هستم.

خلیلی در خصوص حوزه فعالیت خود و پروژه‌‌ی رتبه آورده در جایزه ملی آبادیران اظهار کرد: فعالیت ما در حیطه ادبیات جدیدی در حوزه حکمرانی به نام پیشرفت منطقه‌ای است، یعنی ایده‌‌ای تحت عنوان « فعالسازی و نقش‌دهی به جریان‌های مردمی برای سپردن بخشی از حاکمیت به این جریانات برای تحول در جریان حکمرانی کشور » ارائه می‌شود تا بهینگی و تحولی را در نظام حکمرانی ایجاد کنیم و بسیاری از آسیب‌های جریانات و مسائل بیوبروکراسی و حکمرانی کشور را  حل و نظام جدیدی را در مبحث حکمرانی ایجاد کند.

وی افزود: پروژه‌ای که در مسابقه آبادینو ارائه کردیم نیز «نقشه پیشرفت منطقه‌ای شهرستان سرند» بود، «نقشه پیشرفت شهرستانی» به این صورت است که گروه‌های مردمی، منطقه‌ای و محلی شناسایی، ارزیابی و توانمند سازی شده و  برای شهرستان خود برنامه ریزی می‌کنند.

ایشان ادامه داد: این برنامه‌ریزی ابعاد اقتصادی و اشتغالی و فرهنگی و اجتماعی و علمی و فکری و فرایندی یک‌ساله دارد که از تدوین و طراحی نقشه‌های پیشرفته به برنامه‌ریزی منطقه‌ای و اقدامات لازم می‌رسد؛ این اقدامات را گروه‌های مردمی باید از طریق تعامل و تفاهم با جریان حاکمیت و پای کار آوردن بخش عظیمی از ظرفیت‌های مردمی و فعال کردن آن‌ها در شهرستان خودشان انجام دهند.

این فعال دانش‌بنیان گفت: همانطور که عرض کردم یکی از اهداف ما شهرستان سرند در خراسان رضوی بود، بر همین مبنا در سال ۱۳۹۹ فرمول مدنظر خود را در این شهرستان شناسایی و ارزیابی کرده و سال ۱۴۰۰ فرآیند آموزش و تفاهم ما با این گروه شروع شد و در نهایت سال ۱۴۰۱ آن‌ها به نقشه پیشرفت شهرستان خود رسیدند، در ادامه این نقشه توسط شورای برنامه استان تصویب شد و برای تامین منابع مالی نیز استانداری و دیگر نهادها و مردم مشارکت کردند تا پروژه‌ها اجرایی و عملیاتی شود.

وی در خصوص کاربرد طرح برنده در حل مشکلات کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: همانطور که پیش‌تر عرض کردم نقطه اصلی تمرکز این طرح تحول در نظام برنامه‌ریزی و حکمرانی کشور است.

خلیلی ادامه داد: اکنون برنامه‌ریزی کشور دچار آسیب‌ها و معایبی است که مهم‌ترین آن از تمرکزگرایی در برنامه ریزی نشأت می‌گیرد، این تمرکز در برنامه‌ریزی پیامدهایی مانند اینکه هرچقدر مناطق کشور نسبت به مرکز کشور فاصله می‌گیرند توجه مرکز به آن‌ها کمتر می‌شود، دارد و اساساً مسائل و برنامه‌ها و ظرفیت‌هایی که در این مناطق شناسایی می‌شود به صورت درست و کامل و جامع نیست، به ویژه مناطق کم‌برخوردار که از این آسیب تاثیر بیشتری می‌گیرند، زیرا اساساً مشکلات آن‌ها به دلیل عدم توجه مرکز به این مناطق است و این موضع باعث ایجاد حرکتی درون‌گرا توسط جامعه محلی (مردم محلی) می‌شود.

ایشان افزود: در این حرکت مردم مسائل را تشخیص و برنامه‌ها را مشخص می‌کنند تا از طریق یادگیری ظرفیت‌های حاکمیت را به سمت رفع مشکلات خود بکشانند، لذا کار ما کمک به وضعیت شهرستان‌ها به ویژه شهرستان‌های کم‌برخوردار است.

وی در خصوص ایده‌های قابل اجرا در کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: مهم‌ترین ایده ما فعال کردن، توانمندسازی، نقش‌آفرینی در مسائل نهادهای مردمی، تنظیم برنامه‌هایی جهت رفع مشکلات مناطق کم‌برخوردار و حرکت نهادهای مردمی خودجوش به سمت پیشرفت و آبادانی مناطق خودشان است.

وی افزود: نهادهای حاکمیتی و دولتی می‌توانند مجری این‌ فعالیت‌ها باشند، یعنی به جای مداخله مستقیم با حمایت و توانمندسازی این مناطق، رشد و پیشرفت پایداری را برای آن‌ها رقم بزنند.

در پایان وی در خصوص حمایت‌های لازم از سوی معاونت علمی و دبیرخانه آبادیران در راستای تجاری سازی ایده‌های خود گفت: نیاز ما حمایت در زمینه مالی است زیرا پایدارسازی گروه‌ها و آموزش توانمندسازی آن‌ها هزینه‌های مالی دربردارد، اگر معاونت علمی بتواند به صورت کلان در این مسئله ورود و ایده‌‌ها را از نظر مالی تامین کند تا گروه‌های مردمی توانمندسازی و پایدارسازی شوند ما شهرستان‌های بیشتری را تحت پوشش و در دایره اقدام قرار می‌دهیم؛ زیرا در حال حاضر تعداد محدودی شهرستان را تحت پوشش داریم اما در صورت

حمایت‌های ویژه‌ای می‌توانیم این تعداد را افزایش و شهرستان‌های بیشتری را در کشور درگیر فرآیند کنیم.