خبر

خانه > اخبار > مصاحبه اختصاصی با مصطفی کاظمی، استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و رتبه چهارم جایزه ملی آبادیران
جایزه ملی آبادیران
14 اسفند 1402

مصاحبه اختصاصی با مصطفی کاظمی، استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و رتبه چهارم جایزه ملی آبادیران

دریافت جایزه ملی آبادیران، برای تحقیقات و فعالیت‌های اجرایی در حوزه فقر، وقف و نیکوکاری

طرح صندوق وقف در بازار سرمایه که به صورت وقف‌ زمین و مسکن را تبدیل به پول و سهام ‌کند، تا همه مردم حتی قشر متوسط به پایین هم بتواند واقف باشند موفق به دریافت جایزه برنامه ملی آبادیران شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در معرفیخود گفت: مصطفی کاظمی نجف آبادی استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گروه اقتصاد هستم. چند کتاب ازجمله کتاب صندوق مشترک سرمایه‌گذاری وقف از نظریه تا عمل، کتاب ساختار و عملکرد نهادهای خیریه، کتاب واسطه های مالی غیربانکی و کتاب الگوی مطلوب تکامل اجتماعی را با همراهی دکتر حسینی تالیف کرده‌ام، کتابی را به نام تحلیل فقه اقتصادی وقف پول و سهام در دست انتشار دارم. پیش از این هم ۷۰ مقاله علمی پژوهشی ارائه کرده‌ام.

استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در خصوص حوزه فعالیت خود و پروژه‌‌ی رتبه آورده در جایزه ملی آبادیران اظهار کرد: حوزه تمرکز بنده درمورد وقف و نیکوکاری است و در این حوزه هم پژوهش می‌کنم و هم سمت‌های اجرایی مرتبط با همین حوزه دارم. پایان‌نامه دکتری را درمورد طراحی صندوق وقف در بازار سرمایه نوشتم که به کتاب تبدیل شد.

ایشان اشاره کردند: بیش از این رییس دانشگاه علمی کاربردی کمیته امداد بوده‌ام و هم‌اکنون نیز جزو کمیته پایش کمیته امداد و عضو هیئت امنای این دانشگاه علمی کاریردی هستم و همچنان ارتباطم را با کمیته امداد دارم. بنده بعنوان اساتید آبادینو بابت تحقیقات و کارهای اجرایی در حوزه فقر و وقف و نیکوکاری برنده جایزه شدهام .

وی در خصوص کاربرد طرح برنده در حل مشکلات کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: بنده کارهای مختلفی انجام دادم که یکی از آن‌ها ، طراحی صندوق وقف در بازار سرمایه است. صندوق مذکور توانایی این را دارد تا وقف‌های زمین و مسکن که در حال حاضر مردم عموما از عهده آن برنمی‌آیند تبدیل به پول و سهام ‌کند، تا با این راهکار همه مردم حتی قشر متوسط به پایین را بتوانند واقف باشند. که قطعا این مهم ثمراتی زیادی در بحث تجمیع منابع وقفی دارد.

وی گفت: شعار « همه باید واقف شویم» می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد

 کتابهای  «تحلیل فقه اقتصادی» و «وقف پول و سهام» نیز موفق به کسب جایزه سال حوزه نیز شده‌اند.

ایشان با اشاره به دو کتاب در رابطه با ساختار و عملکرد امور خیریه، تصریح کرد: الگوی مطلوب تکامل اجتماعی که پیشنهاد شبکهای شدن حوزه خیر و احسان را می‌دهد و در واقع کمک می‌کند تا این حوزه به صورت یک شبکه‌ی هشت لایه‌ بتواند مشکل فقر را از کشور از بین ببرد و توزیع منابع در حوزه فقر زدایی به صورت منسجم انجام شود .

وی تاکید کرد: ضمن اینکه این موضوع کمک می‌کند لایه‌های مختلف این بخش اعم از سیاستگذاری و تنظیم گری ، قانون‌گذاری و آموزش خدمت گذاری، تحصیلات و کنشگران فردی به صورت یکپارچه و منسجم در این حوزه در کشور فعال باشند.

همچنین کتابهای« کتاب صندوق سرمایه‌گذاری مشترک وقف از نظریه تا عمل » و «ساختار و عملکرد نهادهای خیریه »در سال ۱۴۰۲ نیز شایسته تقدیر در حوزه شدند.

ایشان در خصوص ایده‌ قابل اجرای خود برای توسعه و آبادانی مناطق کمتربرخوردار، اظهار داشت: بنده معتقدم که بسیاری از مناطق محروم کشور ما  در مناطق مرزی قراردارند که عمدتا به آب مشرف هستند و در کنار دریاها و خلیج و مناطق پرآب قرار گرفتهاند ولی متاسفانه به دلیل نبود الگوی مناسب برای بهره‌برداری از دریا نتوانستند اشتغالزایی مناسب را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از موضوعاتی که در قرآن کریم به آن تاکید شده موضوع اقتصاد دریاست، گفت:  متاسفانه این مسئله مهم در کشور ما مغفول مانده است. دریا می‌تواند بسیاری از جوان‌های قشر محروم ما را بهره‌مند کند ولی متاسفانه ما از دریا بهره نمی‌بریم. کیلومترها فضایی که در مجاورت دریاها می‌بینیم این پتانسیل را دارد تا استخرهایی  برای پرورش میگو و انواع ماهی‌ها احداث کنیم تا  از این طریق برای جوان‌های این مرز و بوم اشتغالزایی کنیم و در توسعه کشور کمک‌کننده باشیم.