خبر

خانه > اخبار > مصاحبه اختصاصی با لیلا زارعی، رتبه سوم جایزه برنامه ملی آبادیران در حوزه مسکن و زیرساخت‌های توسعه رو
جایزه ملی آبادیران
02 اسفند 1402

مصاحبه اختصاصی با لیلا زارعی، رتبه سوم جایزه برنامه ملی آبادیران در حوزه مسکن و زیرساخت‌های توسعه رو

شرکت دانش‌بنیان ذوب‌ریزان همدان در راستای توسعه و آبادانی روستاها با تولید محصولی موثر در زمینه آبرسانی، باعث کاهش مهاجرت در مناطق کم‌برخوردار شده و بر همین اساس جایزه برنامه ملی آبادیران را دریافت کرده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیر تحقیق و توسعه شرکت ذوب ریزان همدان در توضیح معرفی خود گفت: اینجانب لیلا زارعی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی از دانشگاه علوم تحقیقات دانشگاه تهران و دانشجوی کارشناسی علوم اقتصاد از دانشگاه بوعلی‌سینا بوده و در حال حاضر مدیر تحقیق و توسعه شرکت ذوب‌ریزان‌همدان هستم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بنیان‌گذار  شرکت در سال ۱۳۵۴ پدر بنده بوده‌اند، ما یک به یک بر اساس شرایط سنی و پایان تحصیلات وارد کار شدیم.

زارعی در خصوص حوزه فعالیت خود و پروژه‌‌ی رتبه آورده در جایزه ملی آبادیران اظهار کرد: شرکت ما در حوزه آب فعالیت و قطعات آبرسانی تولید می‌کند، محصولات اصلی شرکت در چهار دسته شامل «شیرآلات چدنی»، «اتصالات چدنی»، «دریچه‌های منهول» و «کنتورهای حجمی هوشمند» می‌شوند.

ایشان تأکید کرد: ما بر روی «کنتورهای حجمی هوشمند» نشان دانش‌بنیان اخذ کرده‌ایم، عمده فعالیت‌های شرکت نیز در زمینه انتقال آب و حفاظت از سفره‌های زیرزمینی است که با استفاده از محصول دانش‌بنیان «کنتورهای حجمی هوشمند» انجام می‌شود.

وی در خصوص کاربرد طرح برنده در حل مشکلات کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: جایزه‌ و رتبه‌ی ما به دلیل حضور در فعالیت‌های آبرسانی در مناطق کم‌برخوردار روستایی بود، بر همین اساس به علت دانش‌بنیان بودن و قراردادهای مختلف با بسیج سازندگی برای آبرسانی به روستاها و مناطق کم‌برخوردار، به عنوان یکی از شرکت‌های برتر انتخاب شدیم.

وی افزود:هدف تیم دانش‌بنیان ما حفاظت از سفره‌های زیرزمینی آب است؛ بر همین اساس کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی با فناوری جدید و پیشرفته‌ با امکان قطع و وصل کردن از راه دور، نصب می‌شوند که این پروسه توسط مدیرت منابع آب برنامه‌ریزی شده و آب منطقه‌ی استان‌ها مجری آن می‌شوند.

ایشان در پاسخ به سوال چه ایده‌ای برای توسعه و آبادانی مناطق کمتربرخوردار دارید که می‌تواند در کشور اجرایی شود اظهار داشت : به دلیل فعالیت شرکت در زمینه آبرسانی، یکی از اهداف ما توسعه و آبادانی روستاها بود که بخش مهمی از آن وابسته به برنامه آبی پیاده شده در آن مناطق است، همانطور که می‌دانید عمدتا مهاجرت از روستا به شهر به دلیل کمبود منابع آبی اتفاق می‌افتد و بر این مبنا حضور ما در پروسه‌ها باعث توسعه پایدار روستاها می‌شود زیرا روستاییان با وجود آب شرب مهاجرت نمی‌کنند.

این فعال دانش‌بنیان ادامه داد: شاید در ابتدا برای استفاده از محصول هوشمند ما توسط کشاورزان مقاومت ایجاد شود، زیرا با نصب کنتور‌های هوشمند روی چاه‌های آب آن‌ها، میزان کنترل مصرف آب بیشتر می‌شود و اجازه برداشت بیشتر از یک حجم مشخص بر اساس مدیریت منابع آب با توجه به شرایط اقلیمی مناطق مختلف را ندارند.

وی اضافه کرد: در صورت به ثمر نشستن این اتفاق، می‌توان میزان برداشت آب را کنترل کرد امیدوار بود که در سال‌های آتی همچنان آب در سفره‌های زیرزمینی بماند و ماندگار شدن باعث ادامه‌دار شدن توسعه کشاورزی در روستاها می‌شود، اما اگر  این طرح به ثمر نشیند و مالک و کشاورز مقدار زیاذی آب برداشت کنند، در نهایتا منجر به خالی شدن سفره‌های زیرزمینی و پایان کشاورزی در بخش‌های مختلفی از کشور می‌شوند که این موضوع موجب مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و حاشیه شهرها خواهد شد و مشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی به همراه خواهد داشت.

در پایان وی در خصوص حمایت‌های لازم از سوی معاونت علمی و دبیرخانه آبادیران در راستای تجاری سازی ایده‌های خود گفت: شرکت دانش بنیان ما همانند دیگر تولیدکننده‌ها به حمایت نیاز دارد تا بتواند تجهیزات و ماشین‌آلات جدید را با توجه به شرایط تحریمی از برخی کشورها وارد کند و میزان عرضه و تولید را بالاتر ببرد، این مسئله منوط به حمایت و سرمایه‌گذاری‌های کلان است که بخشی از آن از عهده ما بر می‌آید و بخشی وابسته به حمایت و تسهیلات با بازپرداخت آسان است.

وی افزود: امیدواریم محصولات دانش‌بنیانی در الویت حمایت قرار گیرند تا بتوانند بخشی از بحران‌های کشور را حل یا حداقل کمک به حل بحران کنند.

ایشان تأکید کرد: بر کسی پوشیده نیست که اصلی‌ترین بحران حال حاضر «آب» است، محصول ما در همین زمینه می‌تواند از سفره‌های آب زیرزمینی حفاظت کند؛ اما در صورت عدم توجه باید منتظر ابعاد وسیع‌تری از این بحران در سال‌های آتی باشیم.

این فعال حوزه علم و فناوری اظهار کرد: نکته دیگر اینکه صنعتگران و تولیدکنندگانِ با سابقه و پیشینه‌ی زیاد در این زمینه که دوام آوری خود را اثبات کردند و ادامه دادند باید در اولویت حمایت‌ها قرار بگیرند، زیرا سابقه و تجربه‌ی کافی در زمینه تولید دارند.