خبر

خانه > اخبار > مصاحبه اختصاصی با فاطمه علیزاده رتبه دوم جایزه برنامه ملی آبادیران در حوزه نتایج بخش نخبگان
جایزه ملی آبادیران
02 اردیبهشت 1403

مصاحبه اختصاصی با فاطمه علیزاده رتبه دوم جایزه برنامه ملی آبادیران در حوزه نتایج بخش نخبگان

دریافت جایزه ملی آبادیران برای پژوهش در حوزه فساد و ارائه الگوی بومی پیشگیری از فساد

برای پژوهش در حوزه مبارزه با فساد و ارائه الگوی بومی پیشگیری از فساد در بخش عمومی ایران موفق به دریافت جایزه برنامه ملی آبادیران شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، در توضیح معرفی خود گفت: فاطمه علیزاده دانشجو دکترای مدیریت دولتی گرایش مدیریت تطبیقی و توسعه ساکن اردبیل و عضو بنیاد علمی نخبگان ایران در طرح‌های شهید احمدی روشن و شهید بابایی هستم.

فاطمه علیزاده در خصوص حوزه فعالیت خود و پروژه‌‌ی رتبه آورده در جایزه ملی آبادیران اظهار کرد: با توجه به اینکه رشته تحصیلی‌ام در زمینه توسعه و پیشرفت، است در حال حاضر به پژوهش در حوزه فساد من فاطمه علیزاده هستم و در رشته توسعه و پیشرفت تحصیل کرده‌ام. در حال حاضر به پژوهش در حوزه فساد می‌پردازم و موضوع رساله دکترای من نیز "پیشگیری از فساد در بخش عمومی ایران" بود. در همین راستا، الگوی بومی پیشگیری از فساد را در بخش عمومی ایران ارائه داده‌ام که متناسب با فرهنگ و رویکرد ایرانی اسلامی کار شده است.

وی افزود: علاوه بر فعالیت‌های پژوهشی، در چندین پروژه که در مسابقه آبادیران حائز رتبه شده‌اند، مشارکت داشته‌ام. این پروژه‌ها شامل: طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی سکونتگاه‌های اشتغالزایی روستاهای شهرستان اردبیل، طرح توسعه اقتصادی و اشتغالزایی سکونتگاه‌های شهرستان پیله‌سوار، طرح توسعه پایدار منظومه هیر، بررسی نیازهای الکترونیکی شهروندان با محوریت شهرداری اردبیل، بررسی موانع ایجاد و توسعه شهر الکترونیک در اردبیل، طرح تفکیک پسماند از مبدأ، طرح عدالت اقتصادی و تجلی هم در رفع فقر با عنوان سهم بری بر اساس میزان مشارکت با فرآیند تولید که در تعدادی از این پروژه‌ها به عنوان همکار و در تعدادی دیگر به عنوان مجری طرح فعالیت داشته‌ام.

 

وی در خصوص کاربرد طرح برنده در حل مشکلات کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: تمامی طرح‌های من در زمینه مناطق کم‌برخوردار اجرا شده‌اند.  به عنوان نمونه، طرح تفکیک پسماند از مبدأ با عنوان "شهروند الکترونیکی، گامی به سوی دولت الکترونیک" با هدف رفع مشکلات زیست‌محیطی، فرهنگ‌سازی، آگاهی‌بخشی، مشارکت مردمی، ایجاد اشتغال و رفع فقر اجرا شد.

وی اشاره کرد: برای عملیاتی شدن این طرح، پیشنهاداتی از قبیل: سازمان مدیریت پسماند با همکاری سازمان محیط زیست و سایر متولیان امر می‌توانند، کارت هوشمند مدیریت پسماند صادر کنند. سیستم الکترونیکی شهری برای اطلاع‌رسانی به مردم در خصوص دریافت پسماندهای قابل بازیافت طراحی کنند. سامانه مشاهده موقعیت خودروهای جمع‌آوری زباله را در سیستم موبایلی ایجاد کنند.

وی گفت:  قطعاً مزایای این طرح شامل مواردی مثل بهره‌گیری از ظرفیت مردم در توسعه شهری، ایجاد اشتغال برای عده‌ای از مردم با استفاده از کارگاه‌های بازیافت زباله، قرارگیری مجدد بخشی از پسماندهای خشک خانگی در چرخه بازیافت، تبدیل پسماندهای تر به کود و کمپوست و استفاده از آن در مصارف کشاورزی، ایجاد شغل برای عده‌ای از شهروندان نیازمند، ارائه خدمات رایگان به شهروندان در ازای معاوضه پسماندها، استفاده از زباله‌های بلااستفاده در چرخه بازیافت برای تولید شبکه گرمایی و تولید انرژی گرمایی، بهره‌گیری از عایدی حاصل از این طرح برای توسعه و آبادانی مناطق کم‌برخوردار می‌شود.

وی تصریح کرد: در طرح بررسی نرخ‌های الکترونیکی شهروندان اردبیل با محوریت شهرداری نیز کارهای دستی که به صورت حضوری انجام می‌شدند، شناسایی و به شهردار پیشنهاد شد تا به صورت الکترونیکی انجام شوند. با این کار، عقب‌ماندگی نسبت به برخی کلانشهرها جبران خواهد شد.

وی با اشاره به طرح اشتغالزایی سکونتگاه‌های شهرستان اردبیل گفت: در این طرح اشتغالزایی زنان روستایی از طریق تولید صنایع دستی و تولیدات دارویی باغی و صادرات آن‌ها پیشنهاد شد.

همچنین ایشان به  طرح توسعه گردشگری شهرستان هیر نیز اشاره کرد و گفت : در این طرح به پتانسیل گردشگری و درآمدزایی این شهرستان اشاره شد.

هدف از تمام این طرح‌ها، کمک به توسعه و آبادانی مناطق کم‌برخوردار و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این مناطق است.

ایشان در خصوص ایده‌ قابل اجرای خود برای توسعه و آبادانی مناطق کمتربرخوردار، اظهار داشت: از جمله ایده‌ها می‌توان به ،اشتغالزایی و رفع محرومیت با تاکید بر سهم‌بری بر اساس میزان مشارکت در فرآیند تولیدات کشاورزی اشاره کنم این است که از سطح ملی تا سطوح محلی و خانواده را به عنوان ذینفع در این طرح در نظر گرفت.

 

وی تاکید کرد: استان من قطب کشاورزی است و اکثر مردم به این فعالیت مشغول هستند. با توجه به اقلیم منطقه، زمینه برای تولید بهتر مواد غذایی و محصولات کشاورزی فراهم است. اما متاسفانه به دلیل عدم برنامه‌ریزی صحیح، کمبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، و وجود دلالان، این استان با مشکلاتی از جمله ضرر هنگفت کشاورزان،سود بسیار کم،  خام فروشی محصولات کشاورزی با قیمت پایین، حضور واسطه‌ها روبرو شده است که راه حلی جز ایجاد صنایع تبدیلی با هدف افزایش عمر مصرف محصولات کشاورزی، عدم خام فروشی، ایجاد اشتغال، رفع فقر، ایجاد ارزش افزوده ، افزایش سطح درآمد بخش کشاورزی ، بالابردن بهره‌وری مناطق روستایی، توسعه روستایی، افزایش صادرات و ارزآوری ندارد.

وی گفت: دولت با ایجاد بسترهای توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی در منطقه، اختصاص وام‌های اشتغالزایی و مشارکت خود مردم در ایجاد صنایع تبدیلی و سهم‌بری برای کشاورزان و ایجاد الزامات قانونی برای تخصیص مالیات‌ اتخاذی از مردم در بخش کلان در مباحث توسعه و رشد پایدار و فقر در مناطق کمبرخوردار مبادت بورزد.

ایشان تصریح کرد: کشاورزان باید با ایجاد تعاونی‌های مردم محور در منطقه و با مشارکت به صورت گروهی تولیدات را در منطقه افزایش دهند و در بخش صادرات فعال‌تر شوند و اراضی کلان را جایگزین اراضی خرد کنند و از افزایش هزینه‌ها بکاهند که البته می‌توان تخفیفات مالیاتی به این تعاونی‌ها داد.

وی افزود: علاوه بر بسته‌بندی و راه‌اندازی شرکت‌های صادرات‌محور در حوزه کشاورزی، باید به خود کشاورزان نیز توجه جدی شود. کشاورزان باید بر اساس میزان مشارکت خود در تولید، سهم‌بری داشته باشند.

ایشان در مورد طرح تولید دستگاه برای جلوگیری از سرمازدگی درختان و باغات میوه گفت: این طرح می‌تواند از سرمازدگی درختان در مناطق سردسیر جلوگیری کند. سرمازدگی سالانه به کشاورزان، دولت و مردم ضرر می‌رساند و باعث گران شدن محصولات می‌شود.

در پایان وی در خصوص حمایت‌های لازم از سوی معاونت علمی و دبیرخانه آبادیران در راستای تجاری سازی ایده‌های خود گفت: برای کمک به تجاری سازی دستگاه سرمازدگی درختان می‌توانند با ثبت اختراع ، ایجاد شرکت دانش‌بنیانبرای تولید انبوه و صادرات محصول و همچنین حمایت‌های مالی برای تامین منابع مالی لازم برای تولید و صادرات اقدام کرد.