خبر

خانه > اخبار > مصاحبه اختصاصی با زهرا رادمنش، رتبه سوم جایزه برنامه ملی آبادیران در حوزه کشاورزی، دامپروری و شیلات
جایزه ملی آبادیران
29 بهمن 1402

مصاحبه اختصاصی با زهرا رادمنش، رتبه سوم جایزه برنامه ملی آبادیران در حوزه کشاورزی، دامپروری و شیلات

دریافت جایزه برنامه ملی آبادیران برای تولید نهال و نشا گیاه دارویی کاپاریس (کبر ) برای نخستین بار در کشور

 

شرکت دانش‌بنیان رویش گستر هورشید با تولید گیاه کاپاریس (کبر) موجب رونق کشاورزی مناطق کم‌برخوردار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان شده و بر همین مبنا جایزه برنامه ملی آبادیران را دریافت کرده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مشاور ارشد شرکت رویش گستر هورشید در توضیح معرفی خود گفت: اینجانب زهرا رادمنش دانشجوی سال آخر دکترا فیزیولوژی گیاهان زراعی و مشاور ارشد اجرایی شرکت رویش گستر هورشید هستم که شرکتی خانوادگی است.

رادمنش در خصوص حوزه فعالیت خود و پروژه‌‌ی رتبه آورده در جایزه ملی آبادیران اظهار کرد: فعالیت اصلی شرکت ما تولید نهال و نشا گیاهان دارویی مقاوم به تنش‌های محیطی، از جمله شوری و خشکی  با ارزش افزوده بالا است؛ یعنی با توجه به شرایط خشک‌سالی و کیفیت آبی که در اختیار کشاورزان است، حداقل محصولی که به دست آمده ارزش افزوده بالایی داشته باشد.

وی افزود: برای تولید نهال و نشا گیاه دارویی کاپاریس (کبر ) برای نخستین بار در کشور، حائز نشان دانش‌بنیان شده‌ایم و با همین محصول نیز در رویداد آبادینو شرکت کردیم که طرح ما به عنوان طرح سوم کشوری در حوزه مناطق کم‌برخوردار شناخته شد.

وی در خصوص کاربرد طرح برنده در حل مشکلات کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: کشت نهال گیاه کاپاریس از چند جنبه برای کشور حائز اهمیت بوده که اولین جنبه «بیابان‌زدایی و کنترل ریزگرد» است، گیاه دارویی کبر بسیار مقاوم به شرایط محیطی به ویژه خشکی و شوری است و به راحتی در مناطقی که میزان بارش سالانه آن حدود ۱۵۰ میلی متر است استقرار و باردهی دارد، بنابراین گزینه‌ای مناسب برای بیابان‌های  مستعد رشد این گیاه بوده و برای ایجاد کمربند سبز و پوشش گیاهی مفید است.

وی ادامه داد: این گیاه ابتدا به صورت خوابیده رشد می‌کند و هنگام بلوغ سطحی حدود ده متر مربع را در زمین می‌پوشاند، به دلیل تلخ بودن نیز مورد چرای دام قرار نمی‌گیرد و بنابر‌این یک پوشش دائمی ایجاد می‌کند.

این فعال دانش‌بنیان ادامه داد: مبحث دوم برای مناطق کم‌برخوردار، ایجاد درآمد ثابت است، زیرا اکنون آب چاه بسیاری از روستاها خشک و شور شده و قادر به کشت در اراضی خود نیستند و به ناچار روستا را ترک و به حاشیه شهرها می‌روند، اما گیاه کاپاریس و نهال تولید شده توسط ما تنها به دو ماه و آن هم حدود یک و نیم تا دو لیتر برای هر بوته کشت شده آب لازم دارد و پس از استقرار به هیچ عنوان برای ۲۵ سال آینده نیاز به آبیاری ندارد، بنابراین می‌تواند در مزارع حاشیه‌ای و باغات رها شده کشت شود.

وی افزود: محصول تولیدی گیاه کبر نیز بسیار بازار پسند و دارای ارزش اقتصادی بالایی است، غنچه گیاه «کاپاریس» را شرکت‌های مواد غذایی تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کنند که حدود ۵۰۰ گرم آن ۲۰۰هزارتومان قیمت دارد، پس این محصول بازار خوبی داشته و می‌تواند یک منبع درآمد ثابت برای روستاییان عزیز و مناطق کم‌برخوردار ایجاد کند.

ایشان تصریح کرد: مبحث دیگر ارز آوری برای کشور است، زیرا محصول این گیاه بازار اروپایی پسند داشته و بسیاری از کشورها خواهان واردات محصولات کاپاریس به دلیل ارزش غذایی بالا گیاه و خواص دارویی آن هستند؛ قابل ذکر است که محصول ما دارای مواد موثره برای کنترل قند خون، درمان دیابت نوع دو و کبد چرب است و اکنون شرکت‌های خارجی از جمله شرکت هیمالیا هندوستان از عصاره‌ی آن  دارویی به نام «لیو ۵۳» تولید می‌کنند.

ایشان تأکید کرد: اگر این گیاه در کشور توسعه کشت پیدا کند شرکت‌های داروسازی ما نیز می‌توانند از آن دارو تهیه کنند.

ایشان اضافه کرد: فایده دیگر این گیاه در بخش زنبورداری است، یعنی مردم در مزارع تولیدی آن می‌توانند زنبورداری نیز انجام دهند زیرا در گیاه کبر گل‌هایی در فصل تابستان می‌روید، پس میتوان با زنبورداری عسل دارویی تهیه و به صورت تضمینی کشورهای عربی فروخت.

ایشان در پاسخ به سوال چه ایده‌ای برای توسعه و آبادانی مناطق کمتربرخوردار دارید که می‌تواند در کشور اجرایی شود اظهار داشت : توسعه کشت گیاه کاپاریس نیاز به حمایت ارگان‌های دولتی و یا نیمه دولتی متولی مناطق کم‌برخوردار دارد، ابتدا ارگان‌هایی مانند کمیته امداد، بنیاد مستضعفین، بنیاد علوی و بنیاد برکت می‌توانند با قرار دادن وام‌های کم‌بهره‌ اشتغال‌زایی به کشاورزان مناطق کم‌برخوردار، در خرید نهال به این عزیزان کمک کنند.

ایشان افزود: همچنین وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند با عنوان «حمایت از طرح گیاهان دارویی در قالب یارانه» از زارعین حمایت کند، این یارانه‌ها به روستاییان  مناطق کم‌برخوردار کمک ویژه‌ای می‌کند. در بحث صادرات نیز امیدواریم باتوجه به بازار خوب اروپا، شرکت‌ها پای کار ایستاده و محصول را از زارعین بخرند تا هم چرخه تولید بچرخد و درآمد به دست مردم مناطق کم‌برخوردار برسانند و هم باعث ایجاد درآمد ثابت شود.

 

در پایان وی در خصوص حمایت‌های لازم از سوی معاونت علمی و دبیرخانه آبادیران در راستای تجاری سازی ایده‌های خود گفت: از معاونت علم و فناوری به دلیل حمایت‌های بی دریغ از شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین از دبیرخانه آبادیران به دلیل اینکه خرداد سال جاری نمایشگاه بسیار خوب و حرفه‌ای برگزار کردند، بسیار متشکریم.