خبر

خانه > اخبار > مصاحبه اختصاصی احمدرضا کرم‌اللهی، رتبه سوم جایزه برنامه ملی آبادیران در حوزه ماشین آلات کوچک مقیاس
جایزه ملی آبادیران
27 اسفند 1402

مصاحبه اختصاصی احمدرضا کرم‌اللهی، رتبه سوم جایزه برنامه ملی آبادیران در حوزه ماشین آلات کوچک مقیاس

دریافت جایزه برنامه ملی آبادیران برای ارائه طرح دستگاه «میوه خشک‌کن خورشیدی»

شرکت هانی گستر حامی ایلام با ارائه طرح دستگاه «میوه خشک‌کن خورشیدی» که استفاده از آن در مناطق کم‌برخوردار بسیار موثر و به صرفه بوده، در مسابقه آبادینو رتبه آورده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، عضو هیأت مدیره شرکت هانی گستر حامی ایلام  در توضیح معرفی خود گفت:بنده احمد رضا کرم‌الهی عضو هیأت مدیره شرکت هانی گستر حامی ایلام دارای مدرک کارشناسی ارشد نرم افزار هستم.

کرم‌الهی در خصوص حوزه فعالیت خود و پروژه‌‌ی رتبه آورده در جایزه ملی آبادیران اظهار کرد: ما شتاب‌دهنده فعال در حوزه اینترنت اشیاء و الکترونیک و نرم افزار هستیم، این پروژه در قالب کشاورزی و اینترنت اشیا به گونه‌ای ساده‌سازی شده و تکنولوژی آن بر اساس قیمتی که مشتری تعیین می‌کند بیشتر و بهتر می‌شود.

وی در خصوص کاربرد طرح برنده در حل مشکلات کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: شرکت ما برای طرح «میوه خشک‌کن خورشیدی» در مسابقه آبادینو رتبه آورده است.

ایشان تصریح کرد: در حوزه رفع مشکلات مناطق کم‌برخوردار، کشاورزانی که شاید قیمت محصولال آن‌ها در بازار بسیار پایین باشد و با احتساب هزینه حمل و نقل و وجود واسطه‌ها نتوانند محصولشان را بفروشند یا به نوعی فروش برای آن‌ها به صرفه نباشد، با توجه به قابلیت خشک شدن انواع میوه و سبزیجات می‌توانند از میوه خشک‌کن خورشیدی ما، بدون نیاز به برق و سر زمین استفاده کنند.

وی ادامه داد: یعنی محصولات را  توسط دستگاه‌ ما آسیاب، خورد و رنده کنند و  داخل میوه‌خشک‌کن بگذارند و به صورت خشک شده داخل بازار عرضه کنند، در این صورت تقریبا وزن میوه و سبزیجات ده درصد شده و ارزش افزوده بسیاری ایجاد می‌‌کند؛ به عنوان مثال اگر محصول مورد نظر پیاز باشد، سر زمین آن را رنده و خشک کرده و در زمان مناسب به عنوان پیاز خشک به مراکز عرضه می‌کنند، درواقع محصولی که قرار بوده خراب شود با این دستگاه احیا و به چرخه ارزش بازمی‌گردد.

وی در خصوص ایده‌های قابل اجرا در کشور و مناطق کم‌برخوردار بیان کرد: ما در مبحث هیدروپونیک کشاورزی و هیدروپونیک تحت اینترنت اشیا فعالیت‌های متعددی انجام دادیم که می‌تواند در کشور اجرایی شوند.

وی افزود: در زمینه رفع مشکلات مناطق کم‌برخوردار نیز روی شتاب‌دهنده‌ای در رابطه با بهره تولید دام سبک توسط علوفه هیدروپونیک کار کردیم.

وی ادامه داد: در این طرح اگر ۵۰ تا ۶۰ درصد غذای دام را علوفه هیدروپونیکی در نظر بگیریم، با بیش از ۹۰درصد صرفه جویی در مصرف آب و حدود ۳۰ درصد کاهش هزینه علوفه مواجه می‌شویم و به دنبال این امر کار کشاورزانی که پرواربندی دارند بسیار به صرفه می‌شود، در ایلام مسئله پرواربندی در حوزه دام بسیار باب است و در نتیجه راحت می‌توان رفع مشکلات تولید گوشت، لبنیات و حتی چرم و دباغی را داشت و یک زنجیره ارزش را در استان‌های محروم ایجاد کرد.

در پایان وی در خصوص حمایت‌های لازم از سوی معاونت علمی و دبیرخانه آبادیران در راستای تجاری سازی ایده‌های خود گفت: ما در منطقه خود سرمایه‌گذار خطرپذیر نداریم و ایده‌ها به گونه‌ای است که بازده سرمایه بسیار بالایی دارند و ریسک به خصوصی ندارند، مانند دستگاه میوه خشک‌کن خورشیدی و برج هیدروپونیک که با جذب سرمایه می‌توانند وارد بازار شوند، حال معاونت محترم به عنوان متولی این برنامه می‌تواند در کنار ما باعث جذب سرمایه شود.

وی با بیان اینکه که مجموعه ما نیز در منطقه کم‌برخوردار مستقر است، افزود: تیم ما سرمایه بسیار کم یعنی حدود ۶ میلیارد تومان می‌تواند کار بسیار بزرگی انجام دهد؛ زیرا افراد بسیار مستعد که از دانشگاه‌های برتر کشور فارغ التحصیل شدند، نیازمند کار هستند و در همین راستا می‌توانیم زنجیره ارزشی به وجود بیاوریم که هرگز فراموش نشود.