به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آباد ایران فاطمه کاکا اضافه کرد: «همچنین معلمانی که در مناطق محروم مشغول به کار هستند، میتوانند دورههای ما را فرا بگیرند و جزو مربیان ما باشند و به صورت آنلاین بچههایی را که در کلان شهرها هستند، پشتیبانی کنند و منتور باشند، کما اینکه آنهایی که آموزش میدهند، خودشان به ادبیات آموزش آشنا هستند.»
کاکا ضمن مثبت ارزیابی کردن کلیت برگزاری برنامه ملی آباد ایران، تصریح کرد: «کسانی که میخواهند حمایتها را دریافت کنند، باید به نیازی که دارند واقف باشند و به طور دقیق بدانند که چه چیزی میخواهند. مطابق شناسایی ما، مردم در بسیاری از مناطق محروم تمایل دارند که از خدمات ما استفاده کنند، ولی موضوع این است که مثلا لپتاپ و سیستم ندارند. اگر بنیاد مستضعفین لپتاپ در اختیار این افراد قرار دهد و ما به آنها آموزش دهیم، میتوانیم شرط کسب درآمد هم بگذاریم. این همان چیزی است که میتواند به خروجی و نتیجه برسد.»
بازیهایی را برای آموزش تفکر الگوریتمی برای کودکان ساختهایم
وی در توضیح نوع فعالیت مجموعه و خدمات ارائه شده توسط آن گفت: «مجموعه ما یک پلتفرم به نام کیداکد تولید کرده که فعالیت آن حول محور آموزش برنامهنویسی و تفکر الگوریتمی برای کودکان و نوجوانان از طریق بازی و گیمیفیکشین است.»
فاطمه کاکا افزود: «در واقع ما در کیداکد بازیهایی را برای آموزش تفکر الگوریتمی برای کودکان ساختهایم که آنها مفاهیمی مانند توالی، الگوریتم، باینری، ایدندیت و تایپ ده انگشتی را در قالب بازیهای جدی و آموزشی فرا میگیرند و بعداً نیز خودشان میتوانند در محیطهایی که گیمیفای و سادهسازی شده است، کد بزنند و نمونه کار داشته باشند.»
وی در توضیح اینکه آیا چنین فعالیتی برای اولین بار در ایران در حال انجام است یا نمونه مشابهی نیز وجود داشته است، بیان داشت: «مطابق بررسیهای خودمان، تاکنون آموزش برنامهنویسی از طریق گیم و گیمیفیکشین وجود نداشته است. شاید تیمهایی بودهاند که آموزش برنامهنویسی را با کمک کدی که به یک ربات داده میشد، انجام میدادند، اما اینکه یک پلتفرم وجود داشته باشد که از نظر ظاهر و محتوا با توجه به نیاز کودک و نوجوان طراحی شده و سیستم آن به گونهای باشد که در کل کشور اجرایی شود، نداشتهایم و این سیستم روی یادگیری کودکان با شیوه آموزش گونه تمرکز کرده است که میتوان از آن بهعنوان مردمیسازی اقتصاد دانش بنیان نام برد.»
خدمات خود را به کودکان مناطق محروم میرسانیم
همچنین این فعال عرصه علم و فناوری همچنین درخصوص تاثیر پلتفرم تولید شده در حوزه محرومیتزدایی برای مناطق محروم و کودکان ساکن در آن مناطق خاطرنشان کرد: «حتی زمانی که ما پلتفرم را تولید میکردیم، یکی از اهداف اصلی خودمان ایجاد عدالت اجتماعی بود، اما متأسفانه مشتریانی که به سراغ ما میآیند، اغلب کسانی هستند که در کلان شهرها زندگی میکنند و درآمد دارند. ما به دنبال این هستیم که خدمات را به گونهای عرضه کنیم که حتی کودکان ساکن در مناطق محروم و لب مرز، بتوانند از این خدمات استفاده کنند. در واقع در اینجا نیاز است که یک ارگان دولتی این خدمات را خریداری کند که شرکت دانش بنیانی مانند ما متضرر نشود و بتواند خدمات را به مناطق محروم هم برساند و فناوری و نوآوری را در خدمت مردم قرار دهد.»
کاکا در مورد نقطه تمایز پلتفرم خود با پلتفرم های مشابه توضیح داد: «ما با استفاده از تکنولوژیها و سیستم آموزشی جدید در حال ساخت یک ربات هوش مصنوعی آموزشی در کنار کیداکد هستیم که بتواند دستیار مربی بشود که بعضا اگر در بعضی مناطق معلم حاضر نمیشود، این رباتِ دستیار هوش مصنوعی به آموزش دانشآموزان کمک کند. استفاده از گیمیفیکشین که جدیدترین شیوه آموزشی است باعث ایجاد انگیزه در دانشآموزان میشود و هرکسی با هر پیشینهای با استفاده از آن میتواند مهارتی را یاد بگیرد که به نوعی کاربردی سازی فناوری است.»
وی در مورد اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم نیز طی توضیحاتی گفت: «در حال حاضر منتظر جذب سرمایهگذار هستیم اما یک تیم ۱۰ نفره انیمیشن در مجموعه ما فعال بودند که حقوق دریافت میکردند. همچنین در برهههای زمانی مختلف تیمهای ده، هفت یا هشت نفره به ما اضافه میشدند که به خاطر نبود بودجه مجبور به تعدیل در قسمت ستادی میشدیم. در شرکت نیز شش نفر در توسعه پلتفرم و نگهداری مشغول هستند و دورههای آموزش منتور مربی داریم که افراد را به عنوان مربی تربیت میکنیم و به مدارس میفرستیم و برای آنها درآمد جدا ایجاد میکنیم که تا الان نزدیک به ۴۰ نفر مربی را آموزش دادهایم.»
لینک کوتاه: