خبر

خانه > اخبار > مدیرعامل شرکت فن آموز خبر داد: ایجاد پارک های فن آموز در مناطق کمتر برخوردار توسط خیرین فناوری
شرکن فن آموز محرومیت زدایی
07 آبان 1402

مدیرعامل شرکت فن آموز خبر داد: ایجاد پارک های فن آموز در مناطق کمتر برخوردار توسط خیرین فناوری

حازم فری پور، مدیرعامل شرکت فن آموز در گفت و گو با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران ضمن بیان این مطلب گفت: این مجموعه تولید کننده تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی برای مدارس، پارک های تجهیز علم و دانشگاه‌ها است. عمده محصولات ما به شکل اسباب بازی‌های علمی و وسایل کمک آموزشی برای دانش‌آموزان و مدارس است که حدود ۴۰ محصول است.

فری پور در ادامه افزود: همچنین حدود ۱۶۰ محصول نیز در مقیاس بزرگ تولید کرده ایم که در اماکن ثابت نصب می شوند و ما نام آنها را پارک‌های ترویج علم یا پارک های فن آموز گذاشته‌ایم. دانش آموزان مدارس به شکل اردویی از این پارک‌ها بازدید چند ساعته به عمل می‌آوردند، طی این بازدید با وسایل و تجهیزات کار می‌کنند، آزمایش انجام می دهند، بازی می کنند و به شکل مرفه و غیررسمی با علوم و فناوری های مختلف آشنا می شوند.

وی با اشاره به تجهیز ۳۳ پارک ترویج علم یا فن آموز در نقاط مختلف کشور اظهار داشت: مرکز اصلی این قبیل پارک ها، داخل پارک علم و فناوری پردیس است و از مهم ترین این مراکز نیز می توان به باغ کتاب تهران با فضای 2 هزار متری و راه آهن تهران با یک فضای ۷۰۰ متری اشاره کرد. در سایر شهرها هم فضاهایی از حدود ۲۰۰ تا 2 هزار متر را تجهیز کرده ایم که مورد بازدید مردم و دانش آموزان قرار می گیرد .

به گفته فری پور از زمان تجهیز نخستین پارک فن آموز در سال ۱۳۸۵ تا به امروز حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار دانش آموز و معلم از این مراکز بازدید به عمل آورده اند.

 

نمایش دو نوع از کیف آزمایشگاهی همراه معلم در آبادیران

مدیرعامل شرکت فن آموز با اشاره به حضور این مجموعه در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران عنوان کرد: با توجه به رویکردی که این نمایشگاه در مورد کاربردی سازی فناوری داشت، محصولی جدید را ارائه کردیم که البته هنوز به تولید انبوه نرسیده است اما در سال جاری تعدادی از آن تولید خواهد شد. این محصول آزمایشگاه پرتابل است که نام آن را کیف آزمایشگاهی همراه معلم گذاشته ایم.

فری پور با بیان اینکه در آبادیران دو نوع مختلف از کیف آزمایشگاهی همراه معلم مربوط به فیزیک دبیرستان به نمایش گذاشته شد، گفت: دکتر دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در هنگام بازدید از این محصول به طور خاص بسیار مشعوف شد. معلم کیف آزمایشگاهی را همانند کیف سامسونت همراه خود به کلاس می برد اما وقتی آن را باز می کند، در آن به شکل وایت برد درمی آید و بقیه قطعاتی که داخل کیف هستند، با آهنربایی که در زیر وایت برد قرار دارد، به آن می چسبد که با استفاده از ابزارها امکان آزمایش موضوعات مختلف فراهم می شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع کیف آزمایشگاهی همراه معلم، تخته سیاه را تبدیل به وایت بردی می کند که نقاشی روی آن کشیده نمی شود بلکه آزمایش واقعی روی آن انجام می شود. در حقیقت این محصول، یک آزمایشگاه همراه معلم قلمداد می شود.

 

بازدید رایگان از پارک های فن آموز در مناطق کمتر برخوردار

فری پور در خصوص ارتباط محصولات این مجموعه و محرومیت زدایی بیان کرد: محصولات ما به طور خاص ارتباطی با محرومیت زدایی ندارد اما بانیان برخی از ۳۳ مرکز ترویج علم یا همان پارک فن آموز، این کار را در مناطق کمتر برخوردار انجام داده اند؛ زیرا ما خودمان سرمایه گذار نیستیم و فقط طراحی، سازندگی و نصب این تجهیزات را به عهده داریم و بهره برداری به عهده بانیان این پارک هاست. بنابراین بعضی از بانیان خیرینی هستند که این سرمایه گذاری را در مناطق کمتر برخوردار و در راستای حوزه مسئولیت اجتماعی انجام داده‌اند.

وی با ذکر مثالی در این خصوص اظهار داشت: برای مثال در منطقه کهنوج کرمان، مدیر نیروگاه برق آن منطقه یک پارک ترویج علم در آنجا راه اندازی کرده که به طور رایگان مورد بازدید دانش آموزان منطقه قرار می گیرد .مرکز دیگری هم در جاده ساوه در منطقه محروم رباط کریم و اسلامشهر قرار دارد که بازدید از آن هم رایگان است.

مدیرعامل شرکت فن آموز، کیفیت، دوام و استحکام و خلاقیت را از ویژگی های محصولات این مجموعه برشمرد و اذعان داشت: بازخوردی که از مشتریان دریافت کرده ایم، نشان می دهد که مجموعه ما را با این سه مشخصه می شناسند. در واقع نوع نگاه ما به مفاهیم علمی و آموزشی به گونه ای است که ویژگی جذاب بودن موارد آموزشی را برای معلمان و دانش آموزان به دنبال دارد و بسیار خلاقانه است.

فری پور با اشاره به فعالیت و اشتغال به کار دو بخش نیروی ثابت و نیروی متغیر در این شرکت گفت:  در بخش ثابت نیروهای ما حدود ۲۰ نفر هستند و در بخش متغیر نیز تا ۴۰ نفر به این ۲۰ نفر اضافه می‌شوند. برای مثال در هنگام تجهیز پارک علمی باغ کتاب، حدود ۶۰ نفر نیروی شرکتی مشغول به کار بودند که بخشی از آنها به صورت پاره وقت یا پروژه ای با این مجموعه همکاری می کردند.