خبر

خانه > اخبار > مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مرآت عنوان کرد: تولید پلتفرم کیفیت بخشی آموزش با ویژگی یکپارچه سازی دیتا
هوشمندسازی آموزشی در مناطق محروم
07 آبان 1402

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان مرآت عنوان کرد: تولید پلتفرم کیفیت بخشی آموزش با ویژگی یکپارچه سازی دیتا

علی جهانگیری مدیرعامل مرکز نوآوری های آموزشی مرآت در گفت و گو با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران در توضیح فعالیت های این مجموعه اظهار داشت: ما دارای چهار محصول و خدمت هستیم؛ یکی از آن ها یک بسته پیش دبستانی است که ترکیبی از چهار کتاب نوآموز، یک کاربرگ و یک کتاب راهنمای مربی دارد که تمام واقعیت افزوده در قالب  QRدر آن آمده است. حال اینکه QR راهنمای استفاده، پاسخ نما، برای مربی قصه هایی که می خواهد  سر کلاس روایت کند و دارای ویدیوی آموزشی است که مجموعه ای کامل محسوب می شود. این محصول طی دو سال متوالی برگزیده سازمان تربیت کودک وزارت آموزش و پرورش شده است .

وی نام بسته دوم را قصه و داستان عنوان کرد و گفت: این بسته یک دفتر قصه و یک کتاب داستان دارد که بهترین ها در ایران این کتاب را تالیف کردند و مورد تایید سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش نیز است، فایل صوتی آن در قالب QR است و در کل گرافیک خوبی دارد و قابل قبول است .

جهانگیری در ادامه افزود: دفتر قصه نیز در واقع یک سری فعالیت ها پیرامون محور کتاب به دانش آموز می دهد که لذت و سرگرمی را بیشتر کند، ولی در واقع بدون اینکه دانش آموزش متوجه شود، او را درگیر آزمون  پرلز که چهار سطح دارد، می کند و به این آموزش می پردازد. این کار را در قالب جدول، سرگرمی، گفت و گو، نقاشی و نمایش خلاقانه، قصه گویی و قصه نویسی که با محور کتاب داستان بیان شده است، انجام می دهد.

وی مهم ترین نکته دفتر قصه را این دانست که در طراحی آموزشی معلم قرار می گیرد؛ یعنی ضمن اینکه بچه ها از داستان لذت می برند معلم می تواند در قالب طراحی آموزشی از این دفتر قصه برای توسعه مهارت های زبانی استفاده کند.

 جهانگیری محصول دیگر این مجموعه را آموزش ضمن خدمت اعلام و تصریح کرد: ما تاییدیه از سازمان اداری-استخدامی برای کلاس های ضمن خدمت معلمان داریم که این کلاس ها را هم به صورت آنلاین و هم به شکل آفلاین برای معلمان برگزار می کنیم.

 

کاربردی­سازی فناوری آموزشی با پلتفرم دانش بنیان  

مدیرعامل و رییس هیات مدیره مرکز نوآوری های آموزشی مرآت، این مجموعه را دانش بنیان و خلاق برشمرد و اذعان داشت: چهارمین محصول که موجب دانش بنیان شدن مجموعه ما شده، یک پلتفرم کیفیت بخشی آموزش است که ویژگی آن از سه منظر قابل شرح است. یک منظر، ذی النفعان است که منظور از آن دانش آموزان، معلمان، مسئولان آموزشی مدرسه و ستاد آموزش و پرورش است. این پلتفرم از منظر ذی نفعان فرآیند یادگیری دانش آموزان را بهینه سازی می‌کند و از منظر ستاد آموزش و پرورش، بهره وری را افزایش می‌دهد؛ بهره وری در آموزش و پرورش یعنی توجه و تمرکز یادگیرنده را بیشتر می کند. در واقع استراتژی ما از منظر ذی نفعان این بوده که تمرکز بر بهره وری و بهینه سازی آموزش باشد.

جهانگیری منظر دیگر را هنر تعلیم و تربیت دانست و اظهار داشت: از این منظر بر روی شخصی سازی یادگیری کار می‌کنیم که البته در حال حاضر دیگر مانند گذشته مشکل منابع آموزشی وجود ندارد؛ بلکه ماجرا این است که بتوان این را نسبت به خود دانش آموز شخصی سازی کرد. البته این پلتفرم در عین شخصی سازی گزارشاتی را نیز تولید می کند که برای بهینه سازی به کمک معلم می آید و بر افزایش بهره وری مدرسه و ستاد نیز تاثیر دارد؛ به طور کلی با این اقدامات، یادگیری دانش آموز بالا می‌رود.

این فعال حوزه دانش بنیان در ادامه اضافه کرد: از منظر فناوری نیز تمرکز ما روی یک پارچه سازی دیتا بوده است؛ یعنی در واقع هر فعالیتی که دانش آموز انجام می دهد شامل تکالیف هوشمند، برنامه ریزی، ارزش یابی مستمر و ارزش یابی دوره ای است، دیتای آن را یکپارچه نگه می داریم و گزارش ها را برای معلم، مدرسه و آموزش و پرورش تولید می کنیم. از منظر فرمی نیز این پلتفرم، یک اپلیکیشن دانش آموزی دارد که دارای کارپوشه دانش آموز، کارپوشه معلم و کارپوشه مدرسه است. یعنی دانش آموز هر کاری که در این اپلیکیشن انجام می دهد، گزارش های آموزشی آن برای خود دانش آموز، معلم و مدرسه تولید می شود.

 

نگاه آبادیران به جذب سرمایه گذار مردمی در مناطق کمتر برخوردار

مدیرعامل و رییس هیات مدیره مرکز نوآوری های آموزشی مرآت با اشاره به حضور این مجموعه در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران و کمک محصولات این مجموعه به مناطق کمتر برخوردار بیان کرد: نفس برگزاری این نمایشگاه، بسیار خوب بود و مبنای آن بر این بود که با نگاه زنجیره ارزشی به مسایل و مردمی سازی اقتصاد دانش بنیان، برخی سرمایه‌گذاران و افرادی که در حوزه آبادانی و پیشرفت سرمایه ای دارند، به شرکت های دانش بنیان متصل شوند و خدمات خود را در آنجا ارائه دهند.

جهانگیری در ادامه افزود: در جریان برگزاری این نمایشگاه، یک توافق نامه هم با موسسه دانشمند تنظیم کردیم اما هنوز به نتیجه لازم نرسیده است و در حال پیگیری هستیم که به نتیجه برسد.

جهانگیری در عین حال خاطرنشان کرد: زمانی که در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران در موضوع محصول دانش بنیان خود شرکت کردیم، این امکان وجود داشت که یک استان،  تخفیف بالا برای افراد بی بضاعت از ما بگیرد. یعنی در حیطه آموزش و پرورش با تعداد زیادی مدرسه و دانش آموز طرف حساب می شویم که اگر سیاست گذاری و تصمیم گیری درستی از طرف ستاد اعمال شود، می تواند کمک های شایانی به این موضوع کرد.

این فعال حوزه دانش بنیان با تاکید بر اینکه عدالت آموزشی باید به کیفیت آموزش هم کمک کند، اذعان داشت: به عبارتی دیگر اگر آموزش و پرورش و ادارات کل از بابت اینکه محصولی ممیزی شده و قابل تایید است، مطمئن باشند می‌توانند کمک بسزایی در آبادانی و پیشرفت داشته باشند.

 

دانش بنیان ها به آموزش و پرورش معرفی شوند

جهانگیری در خصوص حمایت معاونت عملی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری عنوان کرد: درخواست ما این است که مجموعه ما از طریق این معاونت به وزارت آموزش و پرورش معرفی و توصیه نامه ای ارائه شود. زیرا ما تمام استانداردهای این وزارتخانه را دارا هستیم .

وی همچنین در زمینه اشتغال پایدار مستقیم و غیرمستقیم در این مجموعه گفت: در حال حاضر در دو مجموعه ما یعنی مرکز نوآوری های آموزشی مرآت و انتشارات دیجیتال، ۳۲ نفر به صورت ثابت فعالیت می‌کنند. اما از سوی دیگر مانند بسیاری از پلتفرم ها قابلیت اشتغال زایی به صورت غیرمستقیم را دارد؛ یعنی اگر کسی درخواست معلم خصوصی یا طرح سوال داشته باشد در این بستر می تواند این کار را انجام دهد و به نوعی برای بقیه اشتغال فراهم کند، اما به هر حال این امر نیاز به سرمایه گذاری دارد ‌.