خبر

خانه > اخبار > مدیرعامل شرکت توسعه فناوری تکتا: آشنایی دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار با فناوری نانو رسالت ما است
اسباب بازی نانو
15 آبان 1402

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری تکتا: آشنایی دانش‌آموزان مناطق کم برخوردار با فناوری نانو رسالت ما است

مدیرعامل شرکت توسعه فناوری تکتا در گفت‌وگو با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران در خصوص ارزیابی خود از نمایشگاه برنامه ملی آبادیران و ارتباطات و تفاهم نامه‌های منعقد شده با دستگاه‌های دولتی و خصوصی در این نمایشگاه، گفت: «به نظر من نمایشگاه برنامه ملی آبادیران می‌تواند نقطه عطفی برای کمک به جریان آموزش عمومی و آبادانی و پیشرفت باشد، چرا که پیش از این اگر برای مثال نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران برگزار می‌شد، مخاطب محدودتری داشت، اما در این نمایشگاه مخاطبینی داشته‌ایم که از گروه‌های جهادی و سازمان­های حمایتی، حتی از برخی شرکت‌ها و نهادهای متولی آبادانی و پیشرفت کشور حضور پیدا کردند. به طور کلی استقبال از محصولاتی که ما معرفی کردیم، خوب بود و تفاهم نامه‌هایی نیز در راستای مردمی‌سازی اقتصاد دانش بنیان شکل گرفت.»

محمد اتراکی طی توضیحاتی در معرفی خود و محصول و خدمات تحت نظر این شرکت گفت: «ما در شرکت نوآوران توسعه فناوری تکتا در حوزه توسعه و ترویج فناوری‌های پیشرفته در حال فعالیت هستیم و در سال‌های اخیر نیز به صورت اختصاصی بر روی پژوه توسعه محصولات آموزشی فناوری‌های نانو فعالیت می‌کنیم و تلاش داریم که فناوری و نوآوری را در خدمت مردم قرار دهیم.»

وی ضمن اشاره به تاثیر محصول خود در آبادانی و پیشرفت و همچنین حضور موثر و فعال در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران گفت: «ما با رویکرد کاربردی‌سازی فناوری و آموزش عمومی مفاهیم فناوری‌های پیشرفته وارد این حوزه شدیم و هدف‌گذاری اولیه ما آموزش فناوری‌های نانو بوده است، اما یکی از چالش‌هایی که در سال‌های اخیر وجود داشته، این است که فناوری‌های پیشرفته برای مخاطبان خاص و بیشتر تخصصی و نیمه تخصصی آموزش داده و عرضه شده و شاید عموم جامعه درک کمتری نسبت به کارکردهای این فناوری داشته باشند، کما اینکه از نزدیک هم کمتر با این موضوع مواجه شدند و با این حساب اگر به بطن جامعه مراجعه کنید و در مورد نانو بپرسید، اغلب جوراب نانو را در ذهن دارند. این در حالی است که همواره اطلاعات زیادی از رسانه‌ها دریافت می‌کردند که ایران در حوزه نانو توانمند است و فناوری‌های پیشرفته را می‌دیدند اما هنوز نمی‌دانند که نانو کجای زندگی ماست؟»

اتراکی اضافه کرد: «به همین علت ما سعی کرده‌ایم که کاربردهای این فناوری را از طریق برخی محصولات که حتی جنبه بازی و سرگرمی دارند، در اختیار عموم قرار دهیم، به نحوی که یک کاربر غیرمتخصص حتی گاها کودک یا یک فرد خانه‌دار و یا شاغل که در حوزه تخصصی نانو تحصیلات ندارد، بتواند در حوزه محصولات مختلفی که برای این موضوع تولید شده، بخشی از کاربردها و فواید این فناوری را درک کند. در کنار این موضوع سعی کردیم که آموزش‌هایی را هم در قالب دوره‌های آموزشی برگزار کنیم و با افراد توانمند و علاقه‌مند به همکاری در توسعه محصولات جدید، افتخار همکاری داشته‌ایم.»

وی ضمن اشاره به رایزنی‌های مختلف با بنیاد علوی، موسسه دانشمند و کمیته امداد، تصریح کرد: «این عزیزان از غرفه ما بازدید و از آن استقبال کردند. برای آنها بسیار جالب بود اما سوالات زیادی هم داشتند. لذا ترویج و فرهنگ‌سازی رسالتی است که بردوش معاونت قرار گرفته و می‌بایست آموزش عمومی در حوزه فناوری‌ها را تبیین کنند.»

اتراکی در خصوص اینکه آیا پیگیری هایی انجام شده است که موجب ایجاد یک قرارداد شود یا خیر؟ گفت: «اینکه بخواهیم بگوییم یک پیگیری متمرکز انجام شده است که خیر ولی گفت و گو های متعددی داشته ایم.»

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا محصول دیگری در حوزه نانو دارند یا خیر؟ عنوان کرد: «به دلیل اینکه در میان فناوری‌های دانش‌بنیان فناوری نانو بیشتر با گوش مردم آشناست، محصولات ما نیز با این نام درحال فعالیت هستند. در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران نیز حدود ۲۵ محصول را در حوزه الکترونیک، ساختمان یا بهداشت و درمان ارائه کردیم که در همه این حوزه‌ها از بخشی از فناوری نانو استفاده شده بود.»

این فعال حوزه علمی و فناوری ضمن اشاره به استفاده از محصولات این شرکت در حوزه آبادانی و پیشرفت، خاطرنشان کرد: «یکی از نکات مهم در جریان آبادانی و پیشرفت این است که خیلی از دانش آموزان مناطق غیر محروم نیز زمانی که از نزدیک با کاربری یک فناوری آشنا می‌شوند، به یک اعتماد به نفس درونی می‌رسند و این موضوع می‌تواند فرصتی باشد که سطح عمومی دانش حتی در مناطق کمتر برخوردار از طریق یک محصول که اتفاقا تولید یک شرکت دانش‌بنیان دیگر است که ما روی آن کار پژوهشی کرده و آن را تبدیل به یک بازی آموزشی کرده‌ایم، رشد کند. این مساله می‌تواند روی آینده شغلی و سطح زندگی شخص تاثیر گذار باشد.»

اتراکی در توضیح اینکه این مجموعه چه میزان اشتغال‌زایی داشته است، گفت: «به صورت مستقیم تیم کوچکی را تشکیل داده‌ایم که هفت نفر درگیر این پژوه‌ها بوده‌اند. اما به صورت غیرمستقیم بیش از ۴۰ تیم با ما در تعامل بوده‌اند که به صورت حقیقی و حقوقی روی محصولات مختلفی با ما کار کردند و بخشی از این محصولات هم در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران عرضه شده بود.»