خبر

خانه > اخبار > مدیرعامل شرکت الگوریتم نگاران جوان مطرح کرد: آبادیران؛ پلی برای مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و خدمات
سامانه سنتا
03 آبان 1402

مدیرعامل شرکت الگوریتم نگاران جوان مطرح کرد: آبادیران؛ پلی برای مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان و خدمات

وحید سنجرانی واحد، مدیرعامل شرکت الگوریتم نگاران جوان در گفت و گو با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، ضمن اعلام این خبر گفت: بر مبنای یکی از سخنان مقام رهبری که فرمودند" بروید سراغ کارهای نشدنی تا بشود و تصمیم بگیرید برای برداشتن کارهای سنگین تا برداشته شود" سامانه نظارت بر توزیع آرد خام روستایی و عشایری تحت عنوان محصول سنتا را شکل دادیم.  

سنجرانی با بیان اینکه از ابتدای پیروزی انقلاب در کشورمان، دولت‌های مختلف در طول سال‌های متمادی در زمینه تامین نان برای مردم تلاش مضاعفی انجام دادند، اظهار داشت: اما در این میان جامعه روستایی و عشایری وجود دارند که به دلایل مختلف از جمله کم بودن جمعیت و حضور در مکان‌هایی که امکان ایجاد نانوایی مقدور نیست، آرد به صورت خام برای تولید نان خانه پزی در اختیار آن ها قرار می گیرد.  

وی در ادامه افزود: متاسفانه به دلیل قیمت یارانه‌ای آرد، توزیع نامناسب، عدم نظارت بر نحوه توزیع و سایر معضلات و مشکلات هیچ گاه این آرد به درستی در اختیار مصرف کننده نهایی که همان اقشار روستایی و عشایر بودند، قرار نمی گرفت. از همین رو شرکت الگوریتم نگاران جوان پس از مطرح شدن این چالش توسط معاونت اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان و دفتر هماهنگی ستاد استانداری، آن را در پارک علم و فناوری مطرح کرد. در ادامه اتاق فکر این شرکت به یک سناریو در این رابطه دست پیدا کرد که آن را در اختیار مدیران ارشد استان سیستان و بلوچستان قرار دادیم و مسئولان استان پذیرفتند که سامانه سنتا به عنوان سامانه نظارت بر توزیع عادلانه آرد در نظر گرفته شود.

 

معرفی و ارائه سامانه سنتا در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران

مدیرعامل شرکت الگوریتم نگاران جوان با اشاره به حضور این شرکت در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران تاکید کرد: این رویداد بسیار مثبت بود و در راستای رویکرد آبادیران در خصوص مردمی­سازی اقتصاد دانش بنیان، ما این فرصت را یافتیم که محصول خود را معرفی و ارائه کنیم. در این نمایشگاه افراد فعال در حوزه روستایی و عشایری را به غرفه خودمان دعوت کردیم و محصول و دستاورد خود را به آن ها معرفی کردیم. همچنین نمایشگاه برنامه ملی آبادیران موجب شد که برای اجرای سامانه سنتا به استان کرمان ورود پیدا کنیم و در واقع آبادیران پلی برای ارتباط و خدمات رسانی به مناطق کمتر برخوردار بود.

سنجرانی در توضیح این موضوع گفت: در جریان برگزاری نمایشگاه آبادیران و با توجه به رویکرد این برنامه در جهت تکمیل زنجیره ارزش ظرفیت های بومی، ملاقاتی با مدیران حوزه روستایی و عشایری داشتیم و سامانه سنتا و کارکرد آن را کاملا برای آن ها توضیح دادیم. در نهایت مسئولان پذیرفتند که این کار انجام شود. در ادامه ما توانستیم با استانداری کرمان همکاری کنیم و اقدامات عملی را در استان کرمان به عنوان یک استان جدید در این حوزه آغاز کرده ایم.

 

پوشش ۹۰۵ هزار نفر در استان سیستان و بلوچستان توسط سنتا

سنجرانی با اشاره به اینکه با بهره گیری از سنتا، در ابتدا تمام توزیع کنندگان واقعی آرد در استان سیستان و بلوچستان شناسایی شدند، اذعان داشت: در همین رابطه با استفاده از هوشمندسازی که در این سامانه‌ ایجاد شد، روستاییان و عشایر واقعی، شناسایی شدند و به عنوان سرپرست روستایی و عشایری در این سامانه ثبت شدند. یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته این بود که سرپرستان خانوار روستایی و عشایری، افراد تحت سرپرستی خود را در این سامانه معرفی کردند و بر همین اساس سامانه سنتا شکل گرفت.

وی میزان آرد دریافتی توسط روستاییان و عشایر در سطح استان سیستان و بلوچستان پیش از راه اندازی سنتا را 900 گرم اعلام و تصریح کرد: هم اکنون که در حال توزیع آرد از طریق سنتا هستیم، با تلاش‌های استاندار سیستان و بلوچستان و معاونت اقتصادی این استانداری و سایر مدیران دست اندرکار، این سهمیه به ۱۰ کیلوگرم افزایش یافته است. در همین حال امروزه سامانه سنتا در سیستان و بلوچستان حدود ۹۰۵ هزار جمعیت روستایی و عشایری را تحت پوشش دارد.

سنجرانی با بیان اینکه برای انجام این کار، سرپرست خانوار روستایی یک شماره کارت بانکی را داخل سامانه معرفی می کند، گفت: سپس این فرد به یکی از توزیع کنندگان آرد مراجعه می کند و با استفاده از دستگاه‌های کارتخوان هوشمندی که از طریق بانک سپه در اختیار ما قرار داده شده، روی دستگاه کارت خود را می‌کشد و بدون دخل و تصرف فروشنده یا هر شخص دیگری، سهم حقیقی آرد خود را به قیمت مصوب مشخص شده، دریافت می کند. به عبارت دیگر در این استان، هیچ فرد روستایی وجود ندارد که سهمیه آرد خود را به قیمت مصوب دولت، دریافت نکند.

مدیرعامل شرکت الگوریتم نگاران جوان در خصوص مهم‌ترین برجستگی سامانه سنتا عنوان کرد: مهم ترین ویژگی این سامانه تحقق عدالت در توزیع آرد است که در واقع موفق به پیاده سازی و اجرای اصلی ترین هدف این طرح شده ایم و هم اکنون در سطح استان سیستان و بلوچستان، تمام افراد روستایی و عشایر در حال دریافت سهمیه آرد خود به شکل عادلانه هستند.

 

سنتا صرفا متمرکز بر توزیع آرد خام نیست

سنجرانی با تاکید بر اینکه سامانه سنتا صرفا متمرکز بر توزیع آرد خام نیست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر خیریه‌های فراوانی وجود دارند که تمایل به توزیع اقلام و کالاهای مختلف مانند نان و لوازم التحریر بین مردم دارند. از همین رو کالاهای قابل شمارش را به مجموعه ما می‌سپارند و ما تا دورترین نقاط استان و دورترین نقاط روستایی و عشایری  که دسترسی به آنها امکان پذیر است، توزیع این اقلام را انجام می دهیم.

وی در ادامه افزود: روستاییان و عشایر می‌توانند با استفاده از همین سیستم، اقلام موردنظر خود را دریافت کنند و خیران فعال در این حوزه زمانی که بر این سیستم نظارت می‌کنند،  می‌بینند که واقعا اقلام و کالاها به دست افراد مدنظر در دورترین نقاط رسیده است که از این نظر عدالت بین افراد روستایی و عشایری تحقق پیدا می‌کند.

سنجرانی به میزان اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم شرکت الگوریتم نگاران جوان اشاره کرد و گفت: از زمان آغاز به کار این مجموعه تاکنون، برای ۴۷ نفر اشتغال در استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده است و امیدواریم با گسترش سامانه سنتا در کل کشور این عدد تا پایان سال به حدود ۳۰۰ نفر افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به شناسایی ۷۹۰ فروشنده در سطح استان سیستان و بلوچستان که وظیفه توزیع آرد را بین خانواده‌های روستایی و عشایری دارند، اظهار داشت: البته سامانه سنتا تنها مربوط به توزیع آرد نیست و گزینه‌هایی مانند سبوس، بذر، کود و هر کالای قابل شمارشی را دربر می گیرد. همچنین این سامانه می‌تواند در حوادث و بلایای طبیعی به عنوان پدافند غیرعامل، مورد استفاده قرار بگیرد، زیرا در صورت وقوع سیل یا زلزله، از میزان نیاز یک روستا به نان اطلاع داریم و بنابراین می توانیم حداقل‌های مردم آن منطقه را مرتفع کنیم.

سنجرانی سنتا را یک سامانه کامل دانست که برنامه توسعه تدریجی آن در سطح کشور مدنظر است و اذعان داشت: در حال حاضر اجرای این سامانه را در استان های کرمان و مرکزی آغاز  کرده ایم و در استان های خراسان شمالی و خراسان رضوی هم صحبت‌های اولیه انجام شده و امیدواریم با مساعدت معاونت اقتصادی استانداری این استان ها، این فعالیت شروع شود.