خبر

خانه > اخبار > محصولی را به برنامه ملی آباد ایران آوردیم که کار آن کمک به حوزه آموزش بود
محصولی را به برنامه ملی آباد ایران آوردیم که کار آن کمک به حوزه آموزش بود
25 مهر 1402

محصولی را به برنامه ملی آباد ایران آوردیم که کار آن کمک به حوزه آموزش بود

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران سجاد حیات‌بخش در رابطه با محصولات این مجموعه و مردمی‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان گفت: «زمانی که به حوزه صنایع دستی ورود می‌کنید، به صورت خودکار وارد عرصه محرومیت‌زدایی شده‌اید، زیرا طبق آمار موجود، قریب به ۶۰ درصد مشاغل خانگی در حوزه صنایع دستی فعال هستند. لذا ما هر چقدر بتوانیم این حوزه را تقویت کنیم، در حوزه محرومیت‌زدایی کار کرده‌ایم.»

وی با بیان اینکه اکثر افراد فعال در حوزه مشاغل خانگی، خانواده‌های بد سرپرست هستند و افراد کم‌توان در حوزه صنایع دستی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: «شاخصه اصلی این صنعت، فعالیت آن با دست است و محصولات آن فاخر و در دنیا بی‌نظیر است که هرکسی توان تولید آن را ندارد. ما با وجود آثار گران‌قیمت، اساتید خیلی کمی در این حوزه داریم. اگر فردی سه تا شش ماه آموزش ببیند، می‌تواند تمام تا قسمتی از محصولات صنایع دستی را انجام دهد که این تکمیل زنجیره ارزش ظرفیت‌های بومی است.»

حیات‌بخش با اشاره به اینکه در خانه خلاق نزدیک به ۱۲ تیم فعال هستند که در حوزه‌های مختلف مانند بتن سبک، چوب، چرم به صورت دست دوز و ماشینی و فلز شامل مس و نقره کار می‌کنند، تصریح کرد: «در حوزه مس و نقره کار پردازش و فیروزه‌کوبی را انجام می‌دهیم. در حوزه بسته‌بندی نیز دوستان ما طرح جدیدی را کار می‌کنند که در آن با ساقه‌های گندم روی چوب طرح می‌زنند. در واقع ساقه‌های نازک گندم را به آرامی و با حوصله بر روی طرح‌های چوبی پیاده‌سازی می‌کنند و نقشی را که قرار است روی چوب کار شود، با ساقه برنج می‌زنند و روی آن اسپری می‌پاشند تا قابل استفاده شود.»

وی با تاکید بر اینکه در خانه خلاق در حوزه سفال نیز فعالیت می‌کنیم و کوره و چرخ چرم‌دوزی داریم، خاطرنشان کرد: «در حوزه صنایع دستی بحث فروش نکته اصلی است. اگر فروش صنایع وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم تولید را به صورت پیوسته انجام دهیم. به همین علت با کمک معاونت ریاست جمهوری در نمایشگاه بین‌المللی که محل دائمی نمایش محصولات دانش‌بنیان و خلاق است، غرفه‌ای را اجاره و محصولاتمان را در آنجا در معرض نمایش و فروش قرار دادیم. فعالیت دومی که البته هنوز به نتیجه نرسیده، مذاکره با هایپرهای سطح شهر است تا بتوانیم محصولات صنایع خلاق را که عمدتاً صنایع دستی هستند، در یک غرفه به فروش برسانیم.»

این فعال بخش صنایع دستی در مورد بخش طراحی در صنعت صنایع دستی، توضیح داد: «استفاده از طرح‌های قدیمی باعث ایجاد مشکل در فروش صنایع دستی ما و محدودیت فعالان این صنعت شده است. درواقع همان حجم‌هایی که ۴۰۰ سال پیش و در دوره صفوی به صورت گلدان و بشقاب کار می‌شده، امروز هم کار می‌شود. اگرچه نوآوری‌هایی انجام شده اما خیلی به منصه ظهور نرسیده و اتفاقی که باید، نیفتاده است.»

وی در ادامه درخصوص میزان اشتغالزایی در این صنعت گفت: «حدود ۳۵ تا ۴۰ نفر به صورت مستقیم در این حوزه فعال هستند. اشتغال غیرمستقیم نیز به افرادی اطلاق می‌شود که برای تأمین مصالح و فروش فعالیت می‌کنند که عدد آن را می‌توان با دو یا سه برابر کردن اشتغال مستقیم به دست آورد.»

 

لینک کوتاه: