خبر

خانه > اخبار > محصولات دانش‌بنیان یخ خشک و گاز co2 خوراکی برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند
یخ خشک و گاز خوراکی
14 آبان 1402

محصولات دانش‌بنیان یخ خشک و گاز co2 خوراکی برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند

یکی از مسئولان شرکت پارس الکل در گفت‌وگو با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، در مورد حضور در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران با بیان اینکه در این برنامه ملی با دو شرکت قرارداد بستیم، افزود: «یک تفاهم‌نامه نیز با جهاد دانشگاهی شهید بهشتی در حوزه محصولات مختلف منعقد کردیم. ازجمله محصول جدید شرکت که اولین پایه الکلی به شمار می‌رود و محصولی مطمئن برای خودروهاست. محصولی که مصرف بنزین را کاهش می‌دهد و از طرفی به کاهش آلودگی هوا و بهبود عملکرد موتور کمک می‌کند. یک غرفه نیز در نمایشگاه داشتیم. به طور کلی  نمایشگاه خوبی بود و جا دارد که تبلیغات زیادی درخصوص آن انجام شود.»

رحیم فتحی ضمن اشاره به فعالیت شرکت در مسیر آبادانی و پیشرفت توضیح داد: «در دوران کرونا در شهرهای بزرگی مثل تهران، تهیه یک ضدعفونی کننده آسان‌تر بود ولی در مناطق کمتر برخوردار که تامین وسایل بهداشتی و ضدعفونی کننده به مراتب سخت‌تر است، ما الکل را به صورت ضدعفونی تولید کرده و به صورت رایگان در آن مناطق عرضه می‌کردیم.»

 وی در معرفی خود و محصولات تولید شده در این شرکت با بیان اینکه بنده در حال تحصیل در مقطع کارشناسی شیمی تکمیلی هستم، طی توضیحاتی گفت: «شرکت پارس الکل همانطور که از نام آن مشخص است، تولید کننده الکل طبی، الکلی که ناخالصی‌ها در آن سوار می‌شود، الکل غیر طبی و الکل صنعتی است. پس از آنکه الکل را به صورت 96 و پسواند به صورت 92 تولید کردیم، الکل 96 درصد را رقیق کرده و آن را تبدیل به الکل  70 درصد می‌کنیم و به‌عنوان ضدعفونی کننده به تولید می‌رسانیم. حال اگر همان را در فضای دیگری ببریم، به الکل مطلق یا 7/99 معادل آلمان تبدیل می‌شود.»

فتحی ادامه داد: «دو سال پیش برای کمک به مبحث محیطی، روشی دانش‌بنیان اختراع کردیم که طی آن در ابتدا بخارات حاصل از گاز co2 که در فضا پیچیده بود و چشم و ریه را اذیت می‌کرد را جمع‌آوری کرده و تبدیل به گاز مایع خوراکیco2   و یخ خشک خوراکی کردیم. همچنین پسماند را به ترکیبی به نام ویناس که پایه کود آلی است، تبدیل کردیم و درواقع اینها فراورده‌های تولیدی ماست.»

وی اتانول الکل طبی را ارزان‌ترین ضدعفونی کننده‌ای دانست که از کارخانه به دست مصرف کننده می‌رسد و تصریح کرد: «همین محصول است که سلامت شخص و خانواده را تامین می‌کند، لذا در ارتباط با انواع مایع‌های پاک کننده، الکل ارزان‌ترین محسوب می‌شود، کمااینکه شما به جای آنکه با آب خالی دست خود را بشویید، کافی است چند سی‌سی الکل به دست خود زده تا کاملا ضدعفونی شود، ما نیز آماده‌ایم که الکل را به صورت ضدعفونی به مناطق کمتر برخوردار و عشایر داده تا با توجه به اینکه دسترسی آنها به وسایل بهداشتی کمتر است، مصون بمانند.»

این فعال حوزه علم و فناوری در مورد فاکتورهایی که مجموعه مورد نظر را از سایر شرکت‌های مشابه متمایز می‌کند، گفت: «در حوزه قیمت‌گذاری مکاتباتی با انجمن اتانول ایران در راستای حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده در حال انجام است؛ در همین رابطه جلسه‌ای نیز داشته‌ایم که نه تنها اجازه ندهیم قیمت الکل افزایش یابد، بلکه آن را کاهشی کنیم. مثلا مواد دورریز قندی، ضایعاتی و غلات غیرخوراکی را وارد چرخه ‌و از مواد اولیه ارزانتر استفاده کنیم تا بتوانیم قیمت را کاهش دهیم. نکته دوم کیفیت است و مبنای کیفی ما استاندارد داروست که بالاتر از استاندارد ملی است. کسی که روی مواد اولیه دارویی کار می‌کند، نباید دنبال سود و اقتصاد باشد؛ بلکه هدف خدمات است.»

فتحی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا این محصولات برای اولین‌بار در ایران تولید می‌شود یا خیر، تصریح کرد: «محصول یخ خشک خوراکی و گاز co2 خوراکی برای اولین بار در ایران تولید می‌شوند و کاملا دانش بنیان هستند. اگرچه تولیداتی موازی با ما هم وجود دارد اما روش ما مخصوص به خودمان است.