خبر

خانه > اخبار > فناوری هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه معشیت مردم را بهتر کند
فناوری هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه معشیت مردم را بهتر کند
27 خرداد 1402

فناوری هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه معشیت مردم را بهتر کند

مصطفی قانعی در حاشیه بازدید از نمایشگاه آبادیران گفت: زمانی که از منطقه محروم صحبت می‌کنیم یعنی از دید قوانینی که در مجلس تصویب شده است، به آن منطقه نگاه می‌کنیم اما زمانی که از زاویه دید فرصت‌ها به آن منطقه نگاه کنیم، دیگر منطقه محروم نیست. ویژگی فناوری این است که با استفاده از مربی یا انسان‌ عالم، فرصت‌ها را به اقتصاد معیشت تبدیل می‌کند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال یکی از مناطق محروم کشور، استان ایلام است ولی‌فناوری‌هایی که در استان‌های دیگر می‌بینیم اگر در این استان تزریق شود، معیشت مردم عوض می‌شود. بنابراین ما محروم از لحاظ تعریفی داریم در صورتی که از لحاظ زیرساختی، در کشورمان مناطق محروم نداریم. علت اینکه در این مناطق نتوانستیم زیرساخت‌ها را تبدیل به یک اقتصاد برای معشیت مردم کنیم این است که علم و فناوری رشد کافی نکرده و مدیریت درستی نداشته است. 

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت درباره ویژگی‌های نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا گفت: هدف این نمایشگاه این است که ظرفیت‌های علمی که می‌توانند به مناطق محروم بروند، شناسایی کند و بعد از شناسایی این ظرفیت‌ها، روند این فرآیند تبدیل به ماموریت شود. ریشه این فرآیند هم از صحبت‌های مقام معظم رهبری در ستاد نانو شکل گرفته است که فرمودند: «باید مردم فناوری نانو را سر سفره‌های خودشان ببینند.»

وی ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه فناوری هسته‌ای نیز گفتند: «زمانی هسته‌ای رشد می‌کند که معشیت مردم بهتر شود» بنابراین فناوری به تنهایی و به معنای خودش هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه معشیت مردم را بهتر کند. البته اولویت هم با مناطق محروم است؛ لذا امروز کل این ظرفیت نشان می‌دهد که چنانچه مدیریت وجود داشته باشد که کشش را در مناطق محروم برای این فناوری‌ها ایجاد کند، شاهد فقرزدایی جدی در کشور خواهیم بود.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت درباره ظرفیت‌های نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا گفت: نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا، اولین نمایشگاه از این نوع است؛ ولی بهترین وضعیت زمانی رخ می‌دهد که وزرا و استانداران ذیربط مسئولیت قبول کنند و از نمایشگاه بازدید کنند. یعنی هر استانداری ببیند که کدام ظرفیت علمی می‌تواند استانش را تغییر تراز دهد. اگر ریاست جمهوری به استانداران دستور دهد که یک روز با معاون تحقیقات و شورای علمی استانداری به داخل نمایشگاه بروید و از این ظرفیت‌هایی که می‌بینند به استان خودتان ببرند؛ با مشوق‌هایی که می‌دهند محرومیت استانشان از بین می‌رود.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان سلامت در پایان خاطر نشان کرد: دومین و مهم‌ترین بحث سواد است؛ یعنی وزرا باید در وزارتخانه تصمیم بگیرند که این فناوری‌ها را در صنایع استان‌ها ببرند و نهادینه کنند. این مساله باعث رشد و ارتقای بهره‌وری صنایع استان‌ها می‌شود.

لینک کوتاه: