خبر

خانه > اخبار > فناوری بازگشت پسماندهای پتروشیمی به زنجیره تولید از سوی یک شرکت دانش‌بنیان
پتروشیمی سفیر پارس
12 دی 1402

فناوری بازگشت پسماندهای پتروشیمی به زنجیره تولید از سوی یک شرکت دانش‌بنیان

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، فریبا نامدار مدیرعامل مجموعه پتروشیمی سفیر پارس درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «محصول تولیدی ما از پسماند تولید PBC در شرکت‌های پتروشیمی است. PBC از نظر محیط زیست یک معضل بزرگ در جامعه محسوب و حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن از پسماند آن وارد محیط زیست می‌شد که غالبا اشتباهاتی در مورد آن صورت می‌گرفت. این باعث شد شرکت‌هایی که دارای این پسماند هستند، جریمه‌های سنگینی متحمل شوند. تا سال ۱۳۹۹ دو شرکت دانش‌بنیان بودیم که بر روی این مورد کار کردیم تا به ماده خالص تولید PBC رسیدیم. به این معنا که آن را به زنجیره تولید رساندیم و از پسماند خارج شد و از سال ۱۴۰۱ درخواست دانش‌بنیان دادیم و پس از بررسی در این فرایند، دانش بنیان سطح یک شده و ثبت شدیم.»

وی درخصوص حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این شرکت تصریح کرد: «از نظر اشتغال‌زایی می‌توانیم در سطح استان نزدیک به ۱۰۰ نفر به شکل ثابت جذب کنیم. از طرفی برون‌سپاری هم داریم و حدود ۲۰ تا ۵۰ نفر به طور غیر حضوری برای ما کار می‌کنند. از آنجاکه اولین مجموعه در ایران هستیم که به این مرحله رسیدیم، برخی فعالیت‌های تولیدی را برون‌سپاری نمی‌کنیم، اما در حوزه ساخت می‌توانیم با شرکت‌های مختلف دانش بنیان و سایر شرکت‌های دیگر کار کنیم.»

خانم نامدار در پایان در مورد فعالیت‌های این شرکت در حوزه آبادانی و پیشرفت خاطرنشان کرد: «با وجود اینکه در حال حاضر محصول ما یک پروژه است، افرادی از اقشار کم‌تر برخوردار در قسمت‌های مختلف مانند حراست و حتی خود پروژه استخدام کرده‌ایم و در این قسمت تاثیرگذار بودیم. قرار بر این شده که وقتی پروژه جلو رفت، برای هر قسمت افرادی را جذب کنیم که خود این موضوع در ارتباط با مناطق کم‌تر برخوردار و بیش از هرچیز روی محیط زیست تاثیر دارد. همچنین از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز درخواست داریم که با مکاتباتی که انجام شده، از بسته‌های حمایتی معاونت برای توسعه کار خود استفاده کنیم. در واقع لازم است این روند تسهیل شود.»