خبر

خانه > اخبار > فراروم؛ بستری بومی برای مدیریت هوشمند جلسات مجازی
سامانه فراروم
22 مهر 1403

فراروم؛ بستری بومی برای مدیریت هوشمند جلسات مجازی

شرکت دانش‌بنیان «پیشتازان عرصه پردازش هوشمند دماوند» با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، سامانه دانش‌بنیان «فراروم» را می‌دهد؛ این سامانه تمامی خدمات برگزاری، مدیریت جلسات مجازی موسسات، دانشگاه‌ها، ارگان‌ها و کنفرانس‌ها را انجام می‌دهد.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان پیشتازان عرصه پردازش هوشمند دماوند ابتدا در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت بیان کرد: «سامانه مدیریت هوشمند جلسات مجازی فراروم» یک سامانه یکپارچه برای مدیریت برگزاری جلسات مجازی با رویکردهای هوش مصنوعی است. جدا از مباحث مدیریت هوشمند برگزاری یک جلسه یا رویداد اینترنتی، قابلیت در اختیار داشتن خلاصه جلسه، نکات مهم جلسه، متن جلسه و کلی نمودارها و داشبورد تحلیل جلسه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

وی در ادامه افزود: شرکت دانش‌بنیان پیشتازان عرصه پردازش هوشمند دماوند در سال ۱۳۹۹با همکاری جمعی از دانشجویان نخبه دانشگاه‌های بنام کشور تاسیس شد. در وهله اول باتوجه به تجربه پیشین همکاران در حوزه تحلیل داده، پروژه های متعددی در همین راستا با مجموعه‌های تحقیقاتی و دانشگاهی کشور انجام داده‌اند. باتوجه به همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و کمبود زیرساخت مناسب در حوزه خدمات میزبانی جلسات مجازی، در سریع‌ترین زمان ممکن اولین نسخه از سامانه مدیریت هوشمند جلسات فراروم را راه اندازی نمودند.

وی تأکید کرد: سامانه فراروم در فاز اول قابلیت ارائه خدمات برگزاری جلسات به یکی از دانشگاه‌های کشور و چند مدرسه کوچک را در پرونده خود ثبت کرد. پس از انتشار نسخه اولیه، درخواست‌های مکرر نسبت به تولید نسخه‌های اختصاصی ویژه ادارات و سازمان‌ها و همچنین مقاطع مختلف تحصیلی نظیر دبستان و پیش‌دبستانی که عموما در استفاده از سرویس‌ها دارای مشکل بودند بیشتر شد. از این رو نسخه‌های سازمانی فراروم و آموزشگاهی فراروم تولید شدند. در همین حین باتوجه به تجربه همکاران در تحلیل داده مبتنی بر جدیدترین روش‌های هوش‌مصنوعی، داشبوردهای تحلیلی از جلسات برگزار شده تولید شد و برای بهره‌برداری مدیران، معلمین و ارائه‌دهندگان جلسات مجازی فراروم فراهم شد. در همین حین درخواست‌های متنوعی جهت تولید نسخه‌های اختصاصی ویژه‌ دانشگاه‌ها نیز به تیم تحقیق و توسعه فراروم اعلام گردید. واحد تحقیق و توسعه فراروم در کمترین زمان ممکن یک نسخه اختصاصی که دارای سطوح دسترسی‌ مختلف و همچنین داشبوردهای تحلیلی متنوع به همراه ویژگی‌های مازاد بر سرویس‌جلسات نظیر حضورغیاب برخط و تحلیل‌های مبتنی بر هوش‌مصنوعی را ویژه دانشگاه صنعتی امیرکبیر راه اندازی نمود. پس از آن همکاری‌های مختلفی با نهادهای گوناگون نظیر موسسات پژوهشی وزارت علوم، پژوهشگاه‌های آموزشی وزارت نیرو و همچنین مرکز تحقیق و توسعه همراه اول و امثال آن نیز شکل گرفت. خداوند را شاکر هستیم که توانستیم در دوره کرونا خدمت رسانی خوبی به بخش‌های مختلف کشور و بخصوص نقاط کمتربرخوردار داشته باشیم.

وی یادآور شد: واحد تحقیق و توسعه شرکت پروژه‌های تحقیق و توسعه متنوعی با ارگان‌های مختلف به صورت مقطعی نیز انجام داد و توانست پرونده پرباری را در راستای تحقق علم در عمل با کمک همکاران توانمند خود برای خود به ارمغان آورد. همچنین واحد امنیت شرکت در راستای استحکام امنیتی سامانه‌های تولید‌شده قرارداد همکاری با آزمایشگاه امنیت افتای پژوهشگاه ارتباطات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد و تعامل خوبی با ارگان‌های ذیربط نظیر افتای ریاست جمهوری در استان کرمان و کشور داشته است.

محمد خالوئی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: پیاده سازی علم هوش مصنوعی در عمل و همچنین تزریق آن به سازمان های میزبان و تجربه اجرای قراردادهای بزرگ با مجموعه های دانشگاهی، بانکی، پژوهشگاهی و سازمانی کشور بزرگ‌ترین دستاورد مجموعه ما است.

وی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: به صورت مستقیم شش نفر همکاری دارند ولی غیر مستقیم میزبان مجموعه های مختلف بوده‌ایم.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشتند: در دوره کرونا ما بصورت مستقیم در چندین مرکز آموزشی دولتی جنوب شرق کشور در استان های کرمان و هرمزگان و بخشی از سیستان فعالیت داشتیم و تلاش کردیم جدا ازاینکه پاسخگویی تلفنی هوشمند با تعداد کاربر برخط بالا داشته باشیم و بتوانیم مشکلات والدین یا دانش آموزان را در سیستم حل کنیم، خدمتی که به تهران ارائه میکنیم را برای آن ها فراهم نماییم و بتوانند برگزاری جلسات را بهینه داشته باشند.از برخی از آن ها نیز بصورت رایگان یا تخفیف یا برنامه های متعدد سعی کردیم میزبانی کنیم که تاحد امکان در کنار شریط سخت اقتصادی که در حوزه فناوری اطلاعات آن بازه وجود داشت خدمت رسانی کرده باشیم.

خالوئی ضمن تشکر از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزود: برای گسترش مجموعه نیاز به تبلیغات، فضای مناسب برای استقرار و تسهیلات مناسب داریم.