خبر

خانه > اخبار > غرفه کاپاریس جاییست که بیابان زدایی علمی را در چند دقیقه می بینید
غرفه کاپاریس جاییست که بیابان زدایی علمی را در چند دقیقه می بینید
25 خرداد 1403

غرفه کاپاریس جاییست که بیابان زدایی علمی را در چند دقیقه می بینید

غرفه کاپاریس جاییست که بیابان زدایی علمی را در چند دقیقه می بینید

برگزیده دور پیش نمایشگاه ملی آبادیران با محصول دانش بنیان نهال گیاهی «کاپاریس» با ابراز رضایت از غرفه ای که در نمایشگاه دوم آبادیران توسط برگزار کنندگان رویداد طراحی شده به طرح این موضوع پرداخت که در این غرفه فرایند بیابان زدایی به کمک نهال گیاه کاپاریس به خوبی تصویر شده است.

رضا رادمنش عضو هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان رویش گستر خورشید در گفت و گو با خبرنگار ستاد خبری آبادیران گفت: در این مجموعه تولید نهال گیاهی «کاپاریس» را داریم. این محصول به صورت انحصاری در ایران تولید می شود و پنجمین تولید کننده این گیاه در دنیا هستیم.

وی با بیان برخی خواص این نهال و اینکه از لحاظ دارویی اهمیت دارد، افزود: ما نهال دارویی کاپاریس را که به کشاورزان عزیز می‌دهیم طی یک بازه دو ماهه، هفته‌ای دو بار پای هر بوته یک الی دو لیتر آب نیاز دارد و بعد از مستقر شدن رها می‌شود و محصولی که در نهایت به کشاورزان می‌دهد غنچه کاپاریس است که بسیار ارزش غذایی دارد زیرا از لحاظ ارزش دارویی غنی است و این مربوط به کنترل کبد چرب و کنترل قند و فشار خون و آنتی اکسیدان بالاست.

در ادامه رادمنش گفت: در عین حال گیاه کاپاریس چندوجهی است و باعث بیابان‌زدایی می‌شود. گیاه کاپاریس در سن ۴ سالگی نه تا دوازده متر مربع را در سطح زمین و بیابان‌ها پوشش می‌دهد که باعث می‌شود ریزگردها را کنترل کند و در عین حال به آبادانی و پیشرفت کمک می کند. چرا که در خصوص زمین هایی که رها شدند، باعث آبادانی می شود، و باعث مهاجرت معکوس می‌شود و روستاهایی که خشک شدند و آب آنها شور و رها شده اند از طریق این گیاه احیا شوند.

عضو هیات مدیره شرکت دانش بنیان رویش گستر خورشید تاکید کرد: مشابه خارجی این گیاه داخل ایران نیست، الان عربستان و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس روی آن کار می‌کنند و هیچکدام فناوری آن را ندارند و در حوزه خاورمیانه ما دارای این محصول هستیم و توانستیم انحصار تولید گیاه را در داخل بشکنیم و بتوانیم از حالت وحشی به زراعی تبدیل کنیم.

وی با بیان اینکه تمام اندام گیاه تلخ است، برگ و غنچه و... افزود: به همین دلیل همیشه سبز می‌ماند و مورد چرای دام قرار نمی‌گیرد و در عین حال به موضوع زنبورداری کمک می کند. این گیاه از اردیبهشت تا انتهای شهریورماه و بعضاً در شهرهای جنوبی کشور تا اوایل مهر در حالت گل دهی است، روی شاخه آن گل و غنچه و میوه را می‌بینید. به همین دلیل زنبورداری در کنار کشت گیاه بسیار حائز اهمیت است و کشورهای عربی عسل آن را از ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار می‌فروشند به دلیل خواص دارویی بالایی که دارد.

رادمنش تاکید کرد: در عین حال برای کسانی که وارد حوزه تولید گیاه کاپاریس می شوند، محصولات تولیدی شان را خرید تضمینی داریم و از کشاورزان عزیز بین ۴۰ تا۵۰ هزارتومان خرید داریم.

این فعال حوزه تولید گیاهی گفت: ما سال گذشته جزو غرفه برتر نمایشگاه آبادیران یک بودیم. این موضوع به لحاظ فعالیت مان در حوزه محرومیت‌زدایی بود، و سومین نفر برتر در آبادینو شدیم، در همین رابطه بسیار تقدیر و تشکر از نمایشگاه آبادیران می کنم که این فرصت را به ما دادند.

وی ادامه داد: در طراحی غرفه امسال نیز بسیار جالب عمل کردند، و دیزاین و طراحی ایده بسیار عالیست و تمام محیط یک بیابان و مقابله با بیابان زدایی را به کمک تولید این محصول دانش بنیان نشان می‌دهد و در آخر غرفه به کشت گیاه کاپاریس می‌رسد که بازدیدکننده متوجه می‌شود از یک بیابان خشک و بی‌آب و علف به فضای سبز تبدیل شده که علاوه بر کنترل ریزگرد، می‌تواند مبحث تجاری نیز برای کشاورزان عزیز فراهم کند.

رادمنش در پایان تصریح کرد: برای این دوره با کمک خدا و تلاش‌های خود، توانستیم تولید نهال را افزایش دهیم و در عین حال دانش مان را نیز در کنار محصول ارائه دهیم تا بشود گام موفقی برداشت و موضوع واردات چنین محصولی کنسل شود و خود بتوانیم هم مصرف داخلی را جواب دهیم و هم صادرات و ارزآوری داشته باشیم.