خبر

خانه > اخبار > طراحی یک پلتفرم برای توانمندسازی مناطق کمتر برخوردار و روستایی
اشتغالزایی مناطق محروم
29 آبان 1402

طراحی یک پلتفرم برای توانمندسازی مناطق کمتر برخوردار و روستایی

یکی از معضلات کنونی زندگی روستایی، مساله مهاجرت روستاییان به شهرهاست. یک شرکت دانش‌بنیان ریشه‌ این مهاجرت‌ها را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده که اقتصاد، بیکاری یا عدم وجود فناوری‌های جدید در روستاها، ریشه این مهاجرت‌هاست. این شرکت دانش‌بنیان برای حل این معضل اقدام به طراحی یک پلتفرم برای توانمندسازی مناطق روستایی کرده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیرعامل شرکت خانه داهات خلاق در پاسخ به سوالی درباره محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «مجموعه ما پلتفرمی برای توانمندسازی مناطق روستایی طراحی کرده که شامل یک پکیج از خدمات مشاوره‌ای، آموزشی، سرمایه‌گذاری و ... است.»

سامان بتنا بزرگترین یا مهمترین دستاورد این شرکت را انجام فعالیت برای توسعه مناطق روستایی عنوان و تصریح کرد: «ما توانستیم ضمن انجام برخی فعالیت‌ها، روی بحث ارسال محصولات دانش‌بنیان به مناطق کمتر برخوردار کار کنیم تا از حالت سنتی خارج شوند.»

وی همچنین درخصوص حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم مجموعه تحت نظارت خود، خاطرنشان کرد: «در حال حاضر نه نفر به صورت مستقیم و سه نفر نیز به طور غیرمستقیم در مجموعه مشغول به کار هستند. پنج نفر از این افراد بیمه شده تأمین اجتماعی توسط خود شرکت هستند و به احتمال زیاد یک نفر به بیمه‌شدگان ما اضافه خواهد شد.»

بتنا در مورد تاثیر این شرکت یا محصولات آن بر حوزه آبادانی و پیشرفت گفت: «تمام فعالیت ما در حوزه آبادانی و پیشرفت و روستاست. در حال حاضر در اکثر روستاها مهاجرت صورت می‌گیرد و طبق بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم، جمعیت روستاها به نصف رسیده است. تا جایی که از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ جمعیت یک روستای ۱۰۰۰ نفری به ۵۰۰ نفر رسیده است، ما در این زمینه، ریشه‌ این مهاجرت‌ها را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که اصلی‌ترین مسئله طبق همین بررسی‌های صورت گرفته، اقتصاد، بیکاری یا عدم وجود فناوری‌های جدید در روستاست که باعث می‌شود به حاشیه شهر رفته و کولبری کنند. این مسائل باعث شد که ما به فکر توسعه آبادانی افتاده و به طور کل در این حوزه مشغول به فعالیت باشیم.»

این فعال حوزه فناوری در مورد نمایشگاه برنامه ملی آبادیران که در حوزه آبادانی و پیشرفت فعالیت داشت، عنوان کرد: «نمایشگاه خوبی بود و من بسیار علاقه‌مند به شرکت در آن بودم، البته اگر اطلاع‌رسانی بیشتری صورت گیرد، خیلی بهتر است.»