خبر

خانه > اخبار > شهید حسن طهرانی‌مقدم مردی با آرزوهای دوربرد
حسن طهرانی مقدم
03 تیر 1403

شهید حسن طهرانی‌مقدم مردی با آرزوهای دوربرد

نام شهید حسن طهرانی‌مقدم، دانشمند و پدر صنعت موشکی ایران، به‌دلیل نقش ارزشمند ایشان در دستیابی به پیشرفت‌های درخشان موشکی کشور، در تاریخ علم و دانش ایران ماندگار شده است.

حسن طهرانی‌مقدم پس از ایجاد و فرماندهی واحد توپخانۀ سپاه، از ۱۳۶۴، به سِمَت فرماندهی موشکی نیروی هوایی سپاه منصوب شد و با مهندسی معکوس دوتا از موشک‌های اهدایی لیبی، به کمک همکارانش توانست نخستین موشک ایرانی را با نام نازعات، در سال ۱۳۶۶ طراحی و شلیک کند.

سردار حسن طهرانی مقدم با پایان جنگ، وارد حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت‌های موشکی شد و یازده سال بعد، ایران را به موشک دوربرد و قوی شهاب ۳ مجهز کرد. ایشان که تا روز آخر عمر برای ایجاد توان علمی زیربنایی، مشغول کارهای تحقیقاتی بود، در ۲۱ آبان ۱۳۹۰، در حادثۀ انفجار زاغه مهمات به شهادت رسید. تلاش‌های ایشان، خودکفایی صنعت موشکی و توان بازدارندگی ایران را چنان افزایش داد که موقعیت ایران به‌عنوان قدرت موشکی منطقه تثبیت شده است.

رهبر انقلاب در تقدیر از شهید طهرانی مقدم و همکارانش نوشتند: «شما به کمک و هدایت خداوند علیم و قدیر توانسته‌اید کار بزرگی را به سامان برسانید. این، بار دیگر معجزه توانایی‌های عزم راسخ انسان مؤمن را در معرض نگاه ما می‌گذارد و ما را امیدوارتر از همیشه به همت و تلاش برمی‌انگیزد. از پیشروی در راه شناختن هدف‌های بلند و راه‌های میان‌برُ برای رسیدن به آن و آنگاه همت گماشتن و گام برداشتن خسته نشوید؛ به ایستگاه‌های میان راه دلخوش و قانع نشوید؛ به خدای بزرگ اعتماد کنید و همه توان خود را به عرصه بیاورید.»