خبر

خانه > اخبار > شرکت دانش‌بنیان ایرانی، پیشگام در توسعه تجارت الکترونیک و نرم‌افزار
تجارت الکترونیک دانش بنیان
03 مهر 1403

شرکت دانش‌بنیان ایرانی، پیشگام در توسعه تجارت الکترونیک و نرم‌افزار

شرکت دانش‌بنیان آوا پرداز کیهان کریمان در مسیر نوآوری و رشد اکوسیستم کار و ارزش آفرینی، با ایجاد و توسعه‌ی زنجیره‌ای ارزشمند از کسب و کارها توانسته است با بیش از ۵۰۰ نفر سرمایه انسانی متخصص، همراه و هم قدم با متخصصین و نوآوران سبب رشد و توسعه کشور در حوزه تجارت الکترونیک شود.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان آوا پرداز کیهان کریمان ابتدا در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت بیان کرد: شرکت آوا پرداز کیهان در استان کرمان واقع شده است. اولین محصول تولیدی ما یک بازارگاه آنلاین است که افرادی کالای خود را در آن بارگزاری می‌کنند و افرادی دیگر آن را می‌خرند. آن کسب و کار «مبیت» نام داشت، که با پیاده‌سازی فرایندهایی آن را در کرمان به درآمد رساندیم.

در سال ۱۳۹۸ نیز موفق به اخذ مجوز دانش‌بنیانی از سمت معاونت علمی شده‌ایم و با دانشی که روی مبیت داشتیم، اقدام به سرمایه‌گذاری کردیم و محصول دیگری به نام «زودکس» را با شعار خرید زمان ارائه دادیم. این محصول در حال حاضر در ۹شهر فعال است و افراد به راحتی می‌توانند با ثبت سفارشات خود در سایت در کمترین زمان سفارش‌های خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد: ایجاد دو محصول زودکس و مبیت در استان کرمان کار آسانی نبود. زیرا علاوه بر رقبای بسیار، هیچ سرمایه‌گذارِ پشتیبانی نداشتیم.

 این دو محصول سبب ایجاد اشتغال برای بیش از ۴۰۰نفر شده‌اند و هر دو به صورت مجزا شرکت‌هایی با مجوز دانش‌بنیان هستند.

مدتی بعد، محصول جدیدی به نام «حسابرو» را ایجاد کردیم که می‌تواند تمام فرآیندهای سازمان از جمله؛ حسابداری، مدیرت انبار، سیستم منابع انسانی و سیستم خرید و فروش را مدیرت کند.

 ما باید با شرکت‌های بزرگ و صاحب‌نام کار می‌کردیم، به همین دلیل سرمایه‌گذاری انجام دادیم. در حال حاضر جزو اولین شرکت‌ها در ایران می‌باشیم که نرم‌افزار حسابداری تحت وب ارائه داده است. این شرکت نیز به صورت مجزا نشان دانش‌بنیان را دارد و برای حدود ۲۰ نفر اشتغال‌زایی کرده است.

وی افزود: روی شرکت دیگری به نام راهکار صنعت سرمایه‌گذاری کردیم که در حوزه‌ی «IOT» فعال است و ارائه دهنده سیستم «ابرسو» است.

 ما پلتفرم اینترنت اشیاء (IOT) را ارائه می‌دهیم که دانش آینده است. سخت‌افزار و نرم‌افزار آن توسط تیم ما طراحی شده است.‌ این شرکت هم دارای نشان دانش‌بنیانی است و در مجموع حدود ۳۰ نیرو در این مجموعه مشغول به کار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع ۴ محصول دانش‌بنیان داریم که توسط اکوسیستم ما ایجاد شده‌اند. ۶ محصول دیگر مجموعه نیز در شرف دریافت مجوز دانش‌بنیانی هستند. در حقیقت مجموعه آواپرداز یک شرکت دانش‌بنیان نیست بلکه یک اکوسیستم دانش‌بنیان است.

باوجود کمبود مهندس نرم‌افزار در کرمان و عدم سرمایه‌گذاری‌ در این زمینه، ما توانستیم در این استان تغییرات جدی‌ در حوزه تجارت الکترونیک و توسعه نرم‌افزار ایجاد کنیم.

 استان کرمان جزو مناطق کمتربرخوردار می‌باشد و با وجود تمام صنایع و معادن بزرگ، ورودی در حوزه تجارت الکترونیک نداشته‌است و از این جهت ما توانسته‌ایم تغییراتی از جمله؛ اشتغالزایی برای ۵۰۰نفر، ۳۳۰۰ متر فضای اداری، وصول ۸میلیارد مالیات ارزش افزوده برای استان ( ۰/۰۳ مالیات استان در سی همت) که این تأثیر حاصل فروش دو پلتفرم ما بود.

بنده به تنهایی چندین سال در تهران به دنبال سرمایه‌گذار می‌گشتم اما موفق نشدم ولی تمام سختی‌ها سبب نوآوری شد. ما درسال ۱۳۹۶ با ۲۰۰ میلیون سرمایه و با مبیت شروع به کار کرده‌ایم و اکنون با همت  و تلاش تمام افراد تیم توانسته‌ایم با کسب و کارهای بزرگ کشور رقابت کنیم.

محمدامین ادهمی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: بزرگ‌ترین دستاورد مجموعه ما در استان کرمان، توسعه نیروی انسانی است. ما توانسته‌ایم نگاه استان را به چنین شرکت‌هایی عوض کنیم. همچنین در حال حاضر تعدادی از نیروهای آموزش دیده ما در شرکت‌های بزرگ مشغول به کار شده‌اند.

 مفتخریم که با سرمایه‌ای کم توانسته‌ایم با شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ رقابت کنیم و سبب ایجاد نوآوری در کشور شویم.

ما باید به جامعه خدمت کنیم و امید را به مردم جامعه تزریق کنیم. بالاترین دستاورد ما بعد از نیروی انسانی، تفکر است. ما نیاز به اصلاح تفکر داشتیم و خوشبختانه به تفکر خوبی دست یافته‌ایم.

وی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه بیان کرد: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۱۸۴ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم بیش از ۳۰۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشتند: محصول زودکس ما در منطقه‌ی کمتربرخوردار جیرفت راه‌اندازی شده است که مردم آن با تجارت الکترونیک هیچ شناختی نداشتند. می‌توانیم در آینده فضایی ایجاد کنیم تا مناطق کمتربرخوردار دیگر نیز به فضای تجارت الکترونیک متصل شوند .

ادهمی ضمن تقدیر و تشکر از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری در خصوص نیازمندی‌های مجموعه افزود: تقاضامندیم معاونت با تنظیم قوانینی سبب توسعه فضای بخش خصوصی برای شرکت‌های پایین‌تر شود و به ساختار سازمانی بهای بیشتری داده شود.