خبر

خانه > اخبار > سازه‌های ژئودزیک راهکاری برای مناطق کمتر برخوردار
سازه‌های ژئودزیک راهکاری برای مناطق کمتر برخوردار
24 خرداد 1403

سازه‌های ژئودزیک راهکاری برای مناطق کمتر برخوردار

سازه‌های ژئودزیک راهکاری برای مناطق کمتر برخوردار

یک مدیر شرکت دانش بنیان فعال در حوزه ساخت سازه‌های ژئودزیک که در نمایشگاه آبادیران حضور دارد، این سازه‌های موقتی و سبک را برای استفاده در مناطق کمتر برخوردار و شرایط حوادث غیر مترقبه همچون بلایای طبیعی و زلزله کاربردی دانست.  

سعید سالار طایفه، مدیر شرکت فناوران رستار سامانه با برند «پرهون سازه» در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری نمایشگاه آبادیران گفت: ما شرکت دانش‌بنیانی هستیم که یکی از محصولات خلاق ما، محصول«سازه‌های‌ ژئودزیک» است، این سازه‌های گنبدی پارسال نیز در نمایشگاه آبادیران یک عرضه شدند.

وی افزود: یکی از کاربردهای بسیار مهم سازه‌های یاد شده، در حوزه توانمندسازی، عمران و پیشرفت مناطق کمتر برخوردار و اسکان موقت است.

این مدیر شرکت دانش بنیان خاطر نشان کرد: این سازه‌ها قابلیت اقامتی دارند و بسیار ساده می‌توان آن‌ها را نصب کرد و به صورت ماژولار تولید می‌شوند و در محل مدنظر بسیار سریع نصب می‌شود و به راحتی نیز از محل نصب شده، جمع می‌شود.

وی ادامه داد: سازه‌های ژئودزیک وزن فوق‌العاده پایینی دارند و تقریبا تمام مشخصاتی که نیاز است برای یک اسکان موقت بعد از زلزله، سیل یا حتی اسکان موقت در مناطق کمتر برخوردار را دارند. از این سازه‌ها می‌توان برای اسکان، مدارس روستایی و عشایری استفاده کرد.

سالار طایفه درباره توان و مقاومت این سازه‌ها در شرایط سخت گفت: این سازه ژئودزیک  تقریبا در جهان برای محیط‌هایی که تحت تنش‌های بادی، حرارت و برف وجود دارد کاملا مقاوم است. در یک نمونه از آنها در ایستگاه قطب جنوب وابسته به آمریکا استفاده می‌شود. جایی که از همه نقاط دیگر جهان شرایط محیطی به مراتب سخت‌تری دارد، سازه ژئودزیک در چنین اماکنی با کارایی بسیار بالا استفاده می‌شود.

در ادامه این مدیر شرکت دانش بنیان تاکید کرد: همچنین از سازه یاد شده در کمپ کوه اورست استفاده شده است و حتی در فیلم مریخی نیز به کار رفته است. آنجا نیز سازه ژئودزیک ساختند. وی با اشاره به این دلیل که سازه یاد شده در محل بسیار راحت و با نیروی کم قابل سوار شدن است و این سازه مصرف بالایی در نقاط مختلف جهان دارد، تصریح کرد: ما پارسال در این‌جا یک قرارداد بستیم و ۱۱۰۰ متر مکعب برای غرفه اربعینی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ساختیم. این سازه بسیار زود ساخته شد درحالی که با هر سیستم دیگری اگر می‌خواستند بسازند علاوه بر قیمت، زمان بسیار زیادی نیاز بود.

سالار طایفه سپس گفت: زمانی که از ابتدای قرارداد تا هنگامی که سازه نصب شد، در این پروژه کمتر از یکماه بود. نصب آن حدود ۵ روز با ۴ نفر نیروی نیمه متخصص انجام شد. نصب آنها ساده است و کافیست نیروی نصاب فقط بتواند نقشه ساخت سازه را بخواند.

در بخش دیگری این مدیر شرکت دانش بنیان تاکید کرد: برای سیستم‌های بیمارستان‌های صحرایی و سیستم‌های نظامی مانند کمپ‌های فرماندهی و همچنین در بخش شرایط سازه‌های مورد نیاز در هنگام زلزله، حوادت غیرمترقبه، سالن‌ها، کلاس‌های آموزشی روستایی، گلخانه‌ها، باغ‌های زمستانی، کافه، رستوران و فضای گردشگری این سازه‌ها مناسب هستند.

وی افزود: سال گذشته به کمک فدراسیون ورزش رزمی ووشو در ایران و فدراسیون آسیایی این رشته ورزشی یک سازه ژئودزیک در منطقه بشاگرد ساختیم. این فضا به عنوان باشگاه ورزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این سازه‌ها برای ساخت انبارها و سیلوهای سریع نیز بسیار کاربردی هستند.

سالار طایقه درباره ابعاد این سازه‌ها با بیان اینکه ابعاد آن گوناگون و از سه متر تا سی متر قطر دارد نیز این طور توضیح داد: برای ساخت همین غرفه به قطر شش و نیم متر در نمایشگاه آبادیران در حدود سه الی چهار ساعت می‌توان سازه را نصب کرد. همچنین چهار نفر می‌توانند آن را جا به جا کنند. یک چنین سازه‌ای (با قطر 6.5 متر) حدود 300 کیلوگرم وزن دارد، ضمن اینکه برای نصب آن زیرسازی نیاز نیست بنابراین در محیط‌های طبیعی قابل نصب است.

وی در پایان گفت: این سازه برای محیط زیست مشکلی ندارد حتی در محیط‌های دیگری که محدودیت‌های معماری وجود دارد نیز کار کردیم و از طرفی نیاز به مجوز ساخت و ساز نیز ندارد زیرا جزء سازه‌های سبک محسوب می‌شود ولی امکانات سازه دائمی خوب را دارد و خیلی راحت می‌توان داخل آن گرم کرد در برابر باد و سرما نیز مقاومت می‌کند .

با توجه به اینکه از پارسال در ارتباط بودیم بسیاری از تشکیلاتی که متولی این قضیه هستند از قبل نمایشگاه با ما ارتباط داشتند که ببینند ما در نمایشگاه می‌آییم یا نه و با ما ارتباط داشتند.