خبر

خانه > اخبار > ساخت تجهیزات پزشکی تخصصی ارزان‌قیمت برای استفاده در مناطق کمتر برخوردار
پزشکی دانش بنیان
22 آبان 1402

ساخت تجهیزات پزشکی تخصصی ارزان‌قیمت برای استفاده در مناطق کمتر برخوردار

یکی از راه‌های جبران کمبود متخصص در مناطق کمتر برخوردار، خلاقیت در استفاده از تکنولوژی و قراردادن فناوری و نوآوری در خدمت مردم است. همان کاری که یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه ارتوپدی انجام داده و با استفاده از یک اسکن سه بعدی، قالب تنه یا بخشی از بدن افراد مناطق کمتر برخوردار را که دچار ناهنجاری است و با آن قالب دیجیتال گرفته‌اند، دریافت و به وسیله پرینتر سه بعدی آن را طراحی می‌کنند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، داوود فرهمندی از مجموعه بهساز طب آژند در توضیح محصولات این مجموعه و کاربرد آنها، با بیان اینکه شرکت ما تولیدکننده تجهیزات پزشکی است، گفت: «ما هشت محصول تخصصی ارتوپدی برای بیماران مبتلا به مشکلات اسکلتی و عضلانی ساخته‌ایم که در درمان ناهنجاری ذکر شده، موثر هستند و به نوعی کاربردی‌سازی فناوری محسوب می‌شوند. محصولی که دانش بنیانی ما بر روی آن انجام شده ساخت بریل‌های اصلاحی ستون فقرات بوده که در بیماری واسکولیت موثر است.»

وی در پاسخ به سوالی در مورد مهمترین یا بزرگترین دستاوردهای این مجموعه تصریح کرد: «یک فناوری در ساخت تجهیزات پزشکی که به آنها اترز گفته می‌شود، در اختیار داریم که روش‌های مرسوم را کنار زده است. کمااینکه این روش‌ها برای بیماران هزینه‌بر بوده و از دقت کافی نیز برخوردار نیست. ما با استفاده از تکنولوژی طراحی و ساخت وسایل کامپیوتر، این تجهیزات را که مخصوص بیماران است، طراحی و تولید کرده و در مناطق کمتر برخوردار مانند شهرهای استان هرمزگان یا زاهدان و ... مورد استفاده قرار می‌دهیم. روش کار به این صورت است که با استفاده از یک اسکن سه بعدی، قالب تنه یا بخشی را که دچار ناهنجاری است و با آن قالب دیجیتال گرفته‌اند، برای ما ارسال و این قالب توسط متخصصین بررسی می‌شود؛ در پایان وسیله مورد نظر آنها در کامپیوتر طراحی می‌شود و سایر مراحل ساخت به وسیله پرینتر سه بعدی انجام و آن وسیله مجدداً به دست بیمار رسانده می‌شود.»

فرهمندی ادامه داد: «درواقع ما به جای اینکه در مناطق کمتر برخوردار پزشک و متخصص مستقر کنیم، با استفاده از فناوری های سریع و تکنولوژی‌های روز دنیا، پوشش حداکثری به افراد نیازمند داده و مواردی را اصلاح می‌کنیم.»

وی در مورد ارتباط این مجموعه و محصولات آن با حوزه آبادانی و پیشرفت تصریح کرد: «در مناطق کمتر برخوردار یا خدماتی وجود ندارد یا اگر دارد از کیفیت کافی برخوردار نیست، ازجمله اینکه خدمات پزشکی و پیراپزشکی در این مناطق کم است و ما با توسعه این تکنولوژی از لحاظ نرم‌افزار و سخت‌افزار از جنبه آموزش این تکنولوژی به افراد مختلف و با هزینه کم و دقت زیاد، خدمات را در هر منطقه‌ای ارائه می‌کنیم. البته برای ساخت این وسایل باید یک کلینیک با هزینه بالا تاسیس می‌شد که درحال حاضر نیازی به آن نیست و با یک اسکنر سه بعدی می‌توان بسیاری از این وسایل را برای بیماران ساخت، معاینه و ارزیابی کرد، اسکن سه بعدی انجام داد و وسیله را به دست آنها رساند.»

فرهمندی در توضیح حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم مجموعه اظهار کرد: «به طور مستقیم پنج نفر در مقاطع دکترا، کارشناسی ارشد و پایین‌تر مشغول به کار داریم و به طور غیرمستقیم نیز با ۱۵۰ کلینیک در کشور در حال همکاری هستیم و خدمات ما به دست آنها می‌رسد.»

وی در پایان درخصوص حضور در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران با اشاره به اینکه این نمایشگاه در حوزه توسعه آبادانی و پیشرفت فعالیت می‌کرد، گفت: «نمایشگاه یک ایده نو و فرصتی موثر برای دیده شدن محصولاتی مانند محصولات مجموعه ما بود که خیلی از مسئولین کشوری نیز از این نوع خدمات و فناوری مطلع نبودند.»