خبر

خانه > اخبار > ساخت اسباب بازی های ابداعی با هدف تقویت مهارت شناختی کودکان
اسباب بازی دانش بنیان
07 بهمن 1402

ساخت اسباب بازی های ابداعی با هدف تقویت مهارت شناختی کودکان

یک شرکت دانش بنیان به تولید اسباب بازی های ابداعی با هدف تقویت مهارت شناختی کودکان روی آورده و در این مسیر از افراد تحت پوشش کمیته امداد برای مونتاژ محصولات خود استفاده کرده است که از نظر متولیان شرکت، قدمی بزرگی در راستای آبادانی و پیشرفت مناطق کمتر برخوردار است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران نماینده حقوقی شرکت مبنا پژوهان فناوری های نوین درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «ما اسباب بازی هایی را با هدف تقویت مهارت های شناختی کودکان تولید می کنیم که عمده آنها ورد گیم و به صورت مهره و صفحه هستند. اگرچه تنوع این محصولات بسیار زیاد است، اما اکثرا وارداتی هستند و در ایران کمتر به صورت خلاقانه به تولید این اسباب بازی ها می پرداختیم. شرکت ما به این حوزه ورود کرده و اسباب بازی هایی را تولید می کنیم که نمونه خارجی یا داخلی مشابه ندارد و ابداعی هستند.»

یاسر فراهانی با اشاره به اینکه امروزه اکثر خانواده یا تک فرزند هستند یا نهایتا دو یا سه فرزند دارند، خاطرنشان کرد: «آینده این فرزندان برای خانواده ها مهم است و والدین می خواهند فرزندی را تحویل جامعه دهند که از نظر شناختی، تحصیلی و حتی عملکرد اجتماعی در شرایط خوب باشند. به همین دلیل ما به تنوع اسباب بازی ها دامن زدیم و اسباب بازی هایی را تولید می کنیم که صرفا ماهیت شناختی ندارند. کاری که ما انجام دادیم ترکیبی از فرایندهای شناختی مثل توجه، تمرکز، پردازش، حل مسأله و مهارت های آموزشی است که در مدرسه کاربرد دارند. این مدل اسباب بازی ها و بازی هایی که ماهیت شناختی و آموزشی داشته باشند، کمتر دیده می شوند. به همین دلیل ما با کاری که انجام دادیم، شرایطی را فراهم کردیم تا والدین راحت تر به اسباب بازی های پر کاربرد دسترسی داشته باشند و معمولا هم اسباب بازی های که تنها ماهیت شناختی دارند، پرطرفدارتر هستند.»

وی در خصوص بزرگترین یا مهم ترین دستاورد این مجموعه گفت: «از آنجا که ما هنوز بازارگشایی نکردیم، مهم ترین دستاورد ما طراحی بازی های بکر است. بنده متخصص حوزه روانشناسی کودک و در حوزه توان بخشی شناختی مشغول به فعالیت هستم. این موضوع به ما کمک کرد تا اسباب بازی های بکر را طراحی و تولید کنیم و انشالله در فرایند بازاریابی بتوانیم دستاوردهای بزرگتری نیز داشته باشیم.»

فراهانی درخصوص کاربرد این محصول در حوزه پیشرفت و آبادانی مناطق کمتر برخوردار گفت: «در اوایل کار محصولات خود را با چوب تولید و برای مونتاژ محصول از افراد تحت پوشش کمیته امداد استفاده کردیم، ولی اگر بخواهیم این کار به صورت مستمر ادامه یابد، نیاز به بازاریابی و فروش داریم.»

وی در خصوص حجم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این شرکت عنوان کرد: «با توجه به اینکه به تازگی تولید انبوه را شروع کرده ایم، در حال حاضر به صورت مستقیم ۲۰ نفر را در کنار خود داریم و به شکل غیرمستقیم نیز ۵۰ نفر در فروش و بازاریابی با ما در ارتباط هستند.»

این فعال حوزه علم و فناوری در پایان در خصوص استفاده از حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز گفت: «تا به امروز موفق به استفاده از امتیازی نشده ایم و درخواست من این است که کمی از نظر مالی مورد حمایت قرار گیریم تا بتوانیم تجهیزات تهیه و فضای کار را فراهم کنیم. با توجه به ریسکی که ما در بازار ایران داریم، این مسئله از هر چیزی ضروری تر است. البته که معافیت های مالیاتی کمک کننده هستند ولی برای ما که نوپا هستیم، حمایت مالی بسیار کارسازتر است و باعث می شود که روی پای خود بایستیم و انشالله به تولید انبوه برسیم. مسیر درست را پیش ببریم و در دو سال آینده ۲۰۰ نفر نیروی جدید را در شرکت مشغول به کار داشته باشیم.»

وی اضافه کرد: «ما کاری را در کشور شروع کردیم که وارداتی است و کمتر کسی به تولید اسباب بازی به صورت خلاقانه می پردازد. اگر هم این کار را انجام دهند، اسباب بازی های آنها ماهیت سرگرمی دارند. ولی با این حال فراهم کردن فرصت برای حضور در نمایشگاه ها و اینکه مسیر صادرات برای ما فراهم شود و بتوانیم فروش بیشتری داشته باشیم، بسیار مهم است که در این حوزه و در زمینه حمایت های معنوی از طرح و بازاریابی، پارک علم و فناوری بسیار خوب عمل می کند.»