خبر

خانه > اخبار > رابطه برد- برد وزارت نیرو و دانش بنیان‌ها در نمایشگاه دوم آبادیران
رابطه برد- برد وزارت نیرو و دانش بنیان‌ها در نمایشگاه دوم آبادیران
23 خرداد 1403

رابطه برد- برد وزارت نیرو و دانش بنیان‌ها در نمایشگاه دوم آبادیران

 

رابطه برد- برد وزارت نیرو و دانش بنیان‌ها در نمایشگاه دوم آبادیران

مدیر عامل یکی از شرکت‌های مادر تخصصی وزارت نیرو گفت: در این وزارتخانه در حوزه محرومیت زدایی یک‌سری نیازهای اعلام شده داریم که توسط شرکت‌های خارجی قابل پاسخ‌گویی است، این نیازها را اعلام کردیم تا هم نیاز ما برطرف شود و نیز حمایتی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی صورت بگیرد.

رضا گلپایگانی در غرفه وزارت نیرو واقع در دومین نمایشگاه ملی آبادیران که به نمایندگی از شرکت مادر تخصصی ساتکاب در این غرفه حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد اطلاع رسانی نمایشگاه آبادیران با بیان اینکه ساتکاب یکی از پنج شرکت مادر تخصصی وزارت نیرو است که وظیفه پشتیبانی از صنعت را به عهده دارد، گفت: عملکرد این پنج شرکت مادر تخصصی و سازمان‌ انرژی‌های تجدیدپذیر ارائه خدماتی در حوزه جهاد آبرسانی، برق رسانی روستایی و پنل‌های خورشیدی و موارد دیگری است.

گلپایگانی با اشاره به اینکه این خدمات در مناطق کمتربرخوردار توزیع شده است، افزود: ما در این مجموعه نیازهایی فناورانه‌ای که در موضوع محرومیت‌زدایی با آن‌ها مواجه هستیم را به شرکت‌ها دانش‌بنیان ارائه می‌کنیم و از سویی طرح‌هایی که در کل کشور برای جهاد آبرسانی انجام شده را به صورت چکیده و خلاصه‌ در غرفه وزارت نیرو نمایش داده می‌دهیم.

وی با بیان اینکه خدمات ما از ابتدای دولت سیزدهم شروع شده است، تاکید کرد تاکنون ۳۰ هزار میلیارد تومان در قالب طرح ملی و در راستای جهاد آبرسانی هزینه شده‌اند و یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که داشته‌ایم جهاد آبرسانی بودهاست.
این مدیر جهادی خاطر نشان کرد: تا الان و در قالب این طرح‌ها به حدود ۵ هزار و ۷۰۰ روستا آبرسانی شده که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی کشور بوده‌اند.

مدیر عامل شرکت ساتکاب تصریح کرد: در مناطق مختلف همچون زاهدان در استان سیستان بلوچستان و کرمان و... این طرح‌ها دنبال شده‌‌اند. طرح‌ها اغلب مرتبط با استان‌های کمتر برخوردار هستند و چنین مناطقی برای جهاد آبرسانی انتخاب شدند.

گلپایگانی سپس گفت: از طرف دیگر نزدیک به ۴۷۰ روستا نیز در قالب طرح‌های دیگری برق‌رسانی شده‌اند و به حدود ۲ هزار خانوار نیز با پنل‌های خورشیدی برق رسانی شده است. این خانوارها مرتبط با کمیته امداد و بهزیستی و... هستند و برای اجرای طرح با مشارکت نهادهای نظامی و دولتی این طرح‌ها اجرایی شده‌اند. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برق منزل این خانوارها به شبکه برق سراسری نیز متصل هستند، این‌طور پاسخ داد: ۴۷۰ منزل این خانوارها به شبکه برق سراسری وصل هستند ولی برای مکان‌های صعب‌العبور به کمک پنل‌های خورشیدی برق رسانی شده و در قالب تسهیلات کم بهره بلندمدت از خانوارها حمایت شده است.

 این مدیر جهادی حوزه انرژی درباره برنامه‌های غرفه وزارت نیرو در نمایشگاه آبادیران افزود: یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که با آن مواجه هستیم، بخش نیازهایی فناورانه‌ وزارت نیرو است، ما در زمینه توزیع برق و در زمینه تصفیه آب روستایی به محصولات -دانش بنیان و فناورانه- نیاز داریم که بسیاری از آن‌ها تولید خارج است ما آن‌ نیازها را اینجا معرفی می‌کنیم. همچنین در زمینه اسمز معکوس برای تصفیه آب و در زمینه پست‌های توزیع فشار ضعیف برای برق نیازهایی اعلام شده‌ای داریم که در تلاش هستیم با شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند این حوزه ارتباط برقرار کنیم تا این‌ها را داخلی‌سازی کنند و با سرعت بیشتری کار ما ادامه پیدا کند و حمایتی از شرکت‌ها دانش بنیان شود.

در بخش پایانی مدیر عامل ساتکاب درباره مصرف خدمات دانش بنیان‌ها در حوزه انرژی، برق و آب تاکید کرد: متولی این پروژه دفتر جهاد آبرسانی وزارت نیرو است و آنجا با نیروهای جهادی ارتباط دارند و از ظرفیت نیروی‌های جهادی در آن طرح استفاده شده است.