خبر

خانه > اخبار > دستیابی به فناوری سنتز رنگ برای اولین‌بار در ایران
الوان ثابت
02 بهمن 1402

دستیابی به فناوری سنتز رنگ برای اولین‌بار در ایران

یک شرکت دانش‌بنیان از طریق احداث کارخانه سنتز رنگ و همچنین دانشکده علمی کاربردی کبودرآهنگ، ضمن آموزش‌ مباحث مربوط به رنگ و شیمی به بومیان این منطقه، فارغ‌التحصیلان دانشکده را جذب کارخانه کرده و قدم موثری در توسعه اقتصادی این منطقه برداشته است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مدیر تحقیق و توسعه شرکت تولید رنگ و مواد شیمیایی الوان ثابت درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «شرکت ما در ابتدا درحوزه تولید رنگ‌های نساجی فعالیت می‌کرد، اما طی سال‌های اخیر و پس از اینکه فرایند دانش‌بنیانی خود را با کمک معاونت علمی شروع کرد، توانست علاوه‌بر رنگ نساجی مورد استفاده در صنعت پوشاک، رنگ‌های صنعت چرم، آرایشی و بهداشتی، کاغذ، شوینده‌ها مانند صابون، شامپو و تاید، کود و سم و بنزین پالایشگاهی را تولید کند. درواقع شرکت ما تنها سنتزکننده رنگ در ایران است، زیرا در کل کشور صرفا رنگ بلندینگ می‌شود اما خوشبختانه «الوان ثابت» رنگ را سنتز می‌کند.»

ابوعلی گلزاری درخصوص بزرگترین یا مهمترین دستاورد این مجموعه تصریح کرد: «پیش از اینً مواد نفتی ما به خارج از کشور می‌رفت و در آنجا به یک ماده واسطه تولید رنگ تبدیل می‌شد و دوباره آن را به ما می‌فروختند که ما با توجه به آن، محصولات رنگی تولید می‌کردیم. درواقع شرکت‌های هندی، چینی و خارجی ماده اولیه را از پتروشیمی‌ها می‌گرفتند و با انجام یک فرآیند بر روی آن، به‌عنوان ماده واسطه به ما می‌فروختند تا ما  از آن رنگ تولید کنیم. خوشبختانه طی سال‌های اخیر خود ما ماده اولیه را از صنعت نفت و پتروشیمی خریداری کرده و ماده واسطه تولید و آن را تبدیل به رنگ می‌کنیم.»

وی با بیان اینکه شرکت یک چرخه ناقص و با وابستگی و ارزبری سنگین را کامل کرد، خاطرنشان کرد: «خوشبختانه طی سال‌های اخیر با حمایت‌هایی که در قسمت‌های مختلف ساختار وجود دارد، ما این رنگ‌ها را برای صنایع چرم، آرایشی بهداشتی، کاغذ، خوراکی، دارویی، شوینده و مشتقات نفتی سنتز می‌کنیم و به جز شرکت ما هیچ جای دیگری در خاورمیانه نمی‌تواند از ماده اولیه به چنین محصولاتی برسد. به تازگی نیز پیگمنت تولید می‌کنیم که پیش از این در کشور وجود نداشته است.»

گلزاری ضمن اشاره به برخی فرایندهای شرکت که می‌تواند برای سایر صنایع الگو باشد، اظهار کرد: «در گذشته در یک راکتور واکنش انجام شده و رنگ تولید می‌شد که آن را به کوره‌ها می‌بردیم. نهایتاً در فیلتر پرس کاملا آبگیری، در کوره‌ها خشک و در خردکننده‌ها و میکسرها پودر می‌شد. اما کاری که ما انجام دادیم این است که این محصول پس از تولید در راکتور، مستقیما وارد دستگاهی به نام اسپری درایر می‌شود و این باعث شد مرحله آبگیری، خشک کردن و پودر شدن حذف شود. به طور کلی در طی مراحل، آب را کاملاً بازگردانی کرده و مصرف انرژی را پایین می‌آوریم و از این طریق محصول به مراتب با کیفیت‌تری را تولید می‌کنیم. همین امر سبب شد که مجموعه ما برخی شرکت‌ها را حمایت کند تا دستگاه اسپری درایر را تولید کنند.»

وی درخصوص حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم این شرکت گفت: «به طور مستقیم حدود ۳۰۰ نفر در مجموعه فعال هستند. از آنجا که این صنعت مادر است، رنگ تولید شده برای صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این صورت ۱۰ برابر رقم اشتغال‌زایی غیرمستقیم ایجاد می‌کند. یعنی اگر ما یک روز رنگ تولید نکنیم، بسیاری از صنایع از کار می‌افتند، زیرا تولید ما خاص و ویژه است.»

گلزاری در پایان در مورد فعالیت‌های این مجموعه در حوزه آبادانی گفت: «کارخانه ما در منطقه کم‌تر برخوردار کبودرآهنگ واقع شده و تمام افراد شاغل در شرکت، بومی همین منطقه هستند و به طور کلی از نظر مالی بر روی مناطق آنجا تاثیر گذاشتند. البته شرکت ما یک دانشکده علمی کاربردی هم در درون خود دارد که به افراد منطقه آموزش‌های مربوط به رنگ و شیمی رنگ را ارائه می‌دهد تا درنهایت در کارخانه جذب شوند. یعنی حتی دانشگاه هم برای افراد این منطقه رایگان است و این افراد مدرک می‌گیرند و به صورت کارآموز جذب شرکت می‌شوند. بنابراین هم وفاداری آنان زیاد می‌شود و هم نیروی متخصصی که آموزش دادیم، برای ما کار می‌کند.»