خبر

خانه > اخبار > دست‌یابی به فناوری افزایش بازدهی محصولات سرمایشی و گرمایشی با هدف ذخیره انرژی
مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانش کنترل فردا
18 دی 1402

دست‌یابی به فناوری افزایش بازدهی محصولات سرمایشی و گرمایشی با هدف ذخیره انرژی

 

قطعا حمایت از تولیدکننده و جلوگیری از تعطیلی کسب و کار او، قدم گذاشتن در مسیر آبادانی و پیشرفت است. یک شرکت دانش‌بنیان از طریق افزایش بازدهی محصولات کارخانه‌های تولیدی، به آنها کمک می‌کند تا از خطر ورشکستگی رها شوند و در منطقه خود اشتغالزایی کنند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران، مجتبی مسعود از مجموعه آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانش کنترل فردا، درخصوص محصولات تولیدی این مجموعه و کاربرد آنها گفت: «فعالیت اصلی ما آزمون محصولاتی است که مشکلات کیفی در تولید دارند. آن دسته از ایرادهای کیفی که موقع آزمون کردن شناسایی می‌شوند، به آزمایشگاه، تحقیق و پژوهش نیاز دارند تا با ارائه یک راهکار مناسب، اصلاح شوند.»

وی ضمن اشاره به اهمیت اینکه در فرایند اصلاح، چه تغییراتی روی محصول ایجاد می‌شود و چه منافعی برای مردم دارد، تصریح کرد: «برای مثال آزمایشگاه ما در حوزه لوازم گازسوز و انرژی آزمایشگاهی آن فعالیت می‌کند و این بخشی از محصول دانش بنیان ماست. در حال حاضر در فصل زمستان از وسایل گرمایشی در منازل استفاده می‌شود که گرید آنها مشخص است. تولید کننده، محصول را به خاطر رفع نیاز مردم تولید می‌کند و مردم نیز آن را بدون توجه به گرید خریداری می‌کنند. ما همان تولیدکننده را متقاعد می‌کنیم که اگر این محصول را با گرید G یا گریدهای دیگر تولید کرده است، این تغییرات را در آن انجام دهد تا بدون تاثیرپذیری پارامترهای ایمنی و عملکردی، مصرف گاز پایین بیاید و محصولی که وارد بازار می‌شود، بازدهی بیشتری داشته باشد.»

مسعود اضافه کرد: «ما از طریق ارائه نتایج آزمایشگاه‌ها، تولیدکننده را متقاعد می‌کنیم که با کاهش هزینه‌های تولید و افزایش تجهیزات در محصول بدون افزایش مواد اولیه، محصول به دست مردم می‌رسد. درواقع اگر تمام حرارتی که یک وسیله گرمایشی تولید می‌کند، در ابتدا ۶۰ درصد بوده، این رقم در منازل به ۸۰ درصد می‌رسد و از طرفی تمام حرارت از طریق دودکش بیرون نمی‌رود. مصرف کننده به وضوح این تغییر را حس می‌کند و صرفه‌جویی در مصرف گاز نیز انجام می‌شود.»

وی درتوضیح بزرگترین یا مهمترین دستاورد این مجموعه تصریح کرد: «یک زمانی سازمان‌های ملی استاندارد و صنعت و معدن اعلام کردند که تولیدکنندگان وسایل گرمایشی یا کولر آبی با مصرف خانگی، به علت ناترازی انرژی در کشور اجازه تولید محصول کمتر از گرید D ندارند. ما در این زمینه به تولیدکنندگان کمک و در طی یک سال ونیم تحقیق کاری کردیم که بدون قطع تولید، بتوانند خود را به گرید D برسانند. کمااینکه در فصل گرما، بیشترین مصرف خانگی مربوط به کولر آبی است و آمارها نشان می‌دهد که ۷۰ درصد بار بر روی دوش شبکه خانگی است. حال اگر محصولات را به گرید D یا گریدهای بالاتر ببریم، این رقم ۷۰ درصد به ۴۰ درصد می‌رسد. ما این خدمت را برای کولر آبی و بخاری گازسوز دودکش‌دار انجام می‌دهیم و طرح جدید ما نیز بخاری های هرماتیک نوع سی است. این مساله، مهمترین دستاورد یک و نیم ساله ما است.»

مسعود در خصوص حجم اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این شرکت گفت: «۱۰ نفر تحت اشتغال‌زایی مستقیم داریم که همگی فارغ‌التحصیلان دانشگاه با تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند.»

این فعال حوزه فناوری در پایان با تاکیدبر اینکه محصول ما ارتباط غیرمستقیمی با آبادانی دارد، خاطرنشان کرد: «برای مثال اگر حمایتی انجام دهیم که منجرشود تولید کننده‌ای با ۳۰ کارگر کار کند، خودش نوعی آبادانی است. در واقع در این موارد اجازه ندادیم که تولید تعطیل شود و همچنین به کارگران و مجموعه های کوچک، متوسط، خانوادگی و محلی کمک کرده و با محصولات با کیفیت قابل قبول آنان را خریداری کردیم. این مساله به نوعی می‌تواند اشتغال آن منطقه را افزایش داده و از تعطیلی کارخانه جلوگیری کند.»