خبر

خانه > اخبار > دستیابی به تکنولوژی افزایش بازدهی خوراک دام برای جذب در بدن حیوانات
مکمل خوراک دام و طیور
04 بهمن 1402

دستیابی به تکنولوژی افزایش بازدهی خوراک دام برای جذب در بدن حیوانات

یک شرکت دانش‌بنیان با تغییر ماهیت ترکیبات معدنی که به عنوان مکمل‌های معدنی در خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرند، سبب افزایش بازدهی آنها برای جذب در بدن حیوانات می‌شود.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیرعامل شرکت بهان زیست فرآیند ویرا درخصوص محصولات تولیدی این شرکت و کاربرد آنها گفت: «محصولی که شرکت ما تولید می‌کند، تحت عنوان کیلاته مواد معدنی و با کاربرد در صنعت دام و طیور است. ما ماهیت ترکیبات معدنی که به عنوان مکمل‌های معدنی در خوراک دام و طیور مثل گاو و گوسفند و مرغ‌های گوشتی و تخم‌گذار مورد استفاده قرار می‌گیرند، تغییر می‌دهیم و به شکل عالی درمی‌آوریم. درواقع با این کار و زمانی که در ترکیب و پیوند با یک پروتئین یا اسیدآمینه قرار می‌گیرند، میزان بازدهی آنها برای جذب در حیوان بالا می‌رود و به این طریق سطح انتظارات از آن مواد معدنی را افزایش می‌دهد.»

حسین شیاسی نوع روش مورد استفاده برای تولید این محصول و مباحث فنی و پروسه تولید آن را وجه تمایز خود با چند شرکت با تولید محصول مشابه عنوان و تصریح کرد: «از آنجا که شرکت از حدود سه سال پیش استارت کار را زده، بزرگ‌ترین موفقیت ما این است که توانستیم محصولی را تولید کنیم که سالها از کشور های دیگر وارد کشور شده است. در واقع با این تولید، بحث واردات و تخصیص ارز به این محصول مرتفع شده است. اگرچه هنوز سهم زیادی در بازار نداریم اما محصولی است که قبلاً مشابه آن از کشورهای اروپایی وارد کشور شده و اکنون تقریبا کمتر از 10 درصد مشابه خارجی محصول ما به کشور وارد می‌شود. درواقع به صورت کلی توانستیم تا حدودی از خروج ارز جلوگیری کنیم و هزینه های واردات و حمل و نقل را کاهش دهیم.»

وی در مورد حجم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این شرکت خاطرنشان کرد: «به طور مستقیم پنج نفر در مجموعه ما مشغول به کار هستند و به طور غیر مستقیم نیز تا ۱۵ نفر در این مجموعه فعالیت می‌کنند.»

شیاسی در خصوص کاربرد محصولات این شرکت در حوزه آبادانی و پیشرفت مناطق کمتر برخوردار اظهار کرد: «محصول ما بیشتر برای مزارع صنعتی قابل استفاده است، اما کارخانه ای که ما در آن کار می‌کنیم در یکی از شهرک صنعتی های تویسرکان استان همدان است که جزو مناطق کمتر برخوردار نیست، ولی از نظر توزیع امکانات نسبت به استان تهران و اصفهان و دیگر کلانشهرها درحد پایین‌تری است و به نوعی ما در آنجا اشتغالزایی کردیم.»

این فعال حوزه علم و فناوری درخصوص استفاده از حمایت های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز گفت: «تا کنون موفق به استفاده از حمایت‌ها نشدیم ولی تمایل داریم که مورد حمایت قرار گیریم. با توجه به هزینه‌های تولید، زیرساخت ها، امکانات و وسایلی که لازم هست، برای شروع فعالیت استارت آپ‌ها نیاز به حمایت داریم. همچنین نیازمندیم تا تسهیلاتی با سود و کارمزد پایین به شرکت‌هایی مانند ما تعلق گیرد تا سرعت رشد و سرعت ما بالا رود و ظرفیت اشتغالزایی خود را پنج تا 10 برابر افزایش دهیم.»

وی در پایان گفت: «بزرگ ترین چالش صنعت و جامعه ما تولید شیر و گوشت و بحث فروش آنهاست. بهای تمام شده برای تولیدکننده‌ها بسیار بالاست و لذا برای رفع این فشار از روی شرکت‌ها نیازمند حمایت‌های بیشتری هستیم.»