خبر

خانه > اخبار > دستگاه پوشش‌دهی بذر؛ ارمغان دانش‌بنیان‌ ایرانی برای کشاورزان
بذر پوشش گیاهی
24 مهر 1403

دستگاه پوشش‌دهی بذر؛ ارمغان دانش‌بنیان‌ ایرانی برای کشاورزان

شرکت دانش‌بنیان «آذران بوجار ایرانیان» با تولید دستگاه دانش‌بنیان پوشش‌دهی بذر که امکان پاشش انواع سموم، حشره‌کش، مواد ریزمغذی، رنگ و...به صورت همزمان یا متوالی و با سرعت دلخواه را برای کاربر فراهم می‌کند، گامی مهم در جهت رشد و پیشرفت صنعت کشاورزی کشور برداشته است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران رئیس هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان آذران بوجار ایرانیان ابتدا در خصوص محصولات و حوزه فعالیت این شرکت بیان کرد: ما در شرکت آذران بوجار ایرانیان ماشین‌آلات صنعتی در زمینه تولید بذر را ارائه می‌دهیم. دستگاه جدیدی تحت عنوان «دستگاه پوشش‌دهی بذر» را برای اولین بار به صورت صنعتی تولید کرده‌ایم.

این دستگاه برای بذرمال کردن بذر استفاده می‌شود. به این صورت که به بذر مواد مغزی می‌زند و با ایجاد پوششی روی آن از آفت زدن جلوگیری می‌کند.

دستگاه پوشش دهی بذر، بر اساس اصل روترو استاتور عمل نموده و قابلیت ایجاد پوشش یکنواخت بر روی بذر را بدون آسیب فیزیکی دارا می‌باشد.

 این دستگاه امکان پاشش انواع سموم قارچکش، حشره کش، مواد ریز مغذی، انواع پلیمرها، رنگ و ... را به صورت همزمان، یا به صورت متوالی با سرعت دلخواه دارد و به راحتی قابلیت کوتینگ و پلتینگ بذر را به کاربر می‌دهد.

وی در ادامه افزود: طراحی استاتور دستگاه به صورت کونیکال بوده که امکان بازگشت هدفمند بذر به مرکز روتور را می دهد. استاتور دستگاه به منظور افزایش مقاومت آن در برابر سایش و خوردگی به صورت دو جداره ساخته شده است. مواد محلول نظیر قارچ کش های، رنگ و ... از طریق پمپ های تزریق دقیق و پودرهای مکمل از طریق سیستم تزریق پودری به صورت خودکار و دقیق وارد دستگاه می گردند. بذر نیز به صورت کاملاً خودکار توزین گردیده و با زمانبندی تعریف شده توسط کاربر به صورت پیوسته وارد دستگاه می گردد. در این سیستم امکان ذخیره تنظیمات بذور مختلف در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد:دستگاه پوشش دهی بذر را در سال ۱۳۹۲ـ۱۳۹۳ ساخته‌ایم و در آن زمان خود موسسه کشاورزی کرج از ما خریداری کرد.

  بذر پنبه که پیش‌تر از ترکیه وارد می‌شد بسیار گران‌قیمت بود، زیرا با استفاده از دستگاه پوشش‌دهی بذر آن را تولید می‌کردند، در حال حاضر توانسته‌ایم بذر پنبه را با دستگاه پوشش‌دهی بذر تولیدی مجموعه آذران بوجار، در کشور تولید کنیم. ما حتی این دستگاه را در استان گرگان برای گیاه ساجدین نیز نصب کرده‌ایم و نتایج بسیار خوبی گرفته‌ایم.

فیروز برگی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: ما دستاوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم، در سال ۱۳۸۷ در ایران مشکلی برای بذر گندم ایجاد شد به نام فوزاریوم، این بیماری سبب می‌شد تمام بذرهای گندم چروکیده شوند و قدرت جوانه زنی نداشته باشند، مشکل دیگر این بود که علف‌های هرز مانند؛ ماستونک وجود داشتند یا جوهای هم‌سایز گندم قابل جدا شدن از بذر نبودند و در آن زمان، خلوص بذر به سختی به ۹۵ درصد می‌رسید یا اصلا نمی‌رسید.

ما دستگاهی را ساختیم که به عنوان بوجاری بذر را بر اساس چگالی جدا کند و ثبت اختراع آن را هم انجام دادیم.

 در حال حاضر بذر تولیدی با دستگاه‌های ما حدود ۹۹/۹ درصد خلوص دارد. در وزارت کشاورزی دستگاه‌های آذران بوجار را با دستگاهای خارجی و داخلی مقایسه کردند و از لحاظ بوجاری (تمیز کردن) شرکت آذران بوجار اول شد. نوشتن این مقاله بسیار زمان برد.

دستگاه پوشش‌دهی بذر که برای آن نشان دانش‌بنیان را اخذ کرده‌ایم، پروسه مکانیکی و نرم‌افزاری بسیار پیچیده‌ای دارد. در حال حاضر ۳۰ دستگاه به مکان‌هایی که بذرهای گران‌قیمت تولید می‌کنند، ارسال کرده‌ایم. به عنوان مثال؛ بذر فلفل که چندین میلیون تومان است باید با دستگاه پوشش‌دهی بذر تولید شود.

وی در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۲۰ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم ۳۰۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

ایشان در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: چند روز گذشته بنده در روستایی در حوالی برازجان استان بوشهر رفتم و دستگاه را برای آنان نصب کردم و در حال حاضر بذر گندم را خود کشاورزان تولید می‌کنند.

وی تصریح کرد: ما پیش‌بینی کرده بودیم اگر دستگاهی بسازیم که در ساعت ۱۰ تن بذر تولید می‌کند، تنها شرکت‌های بزرگ توان خرید آن را دارند و کشاورزان کوچک این توانایی را ندارند به همین دلیل نمونه کوچک‌تر همان دستگاه را ساخته‌ایم که ساعتی ۱۰۰کیلو بذر تولید می‌کند. همه افراد حتی در مناطق کمتربرخوردار می‌توانند از آن استفاده کنند