خبر

خانه > اخبار > دستگاه نانو حباب‌ساز به منظور آبیاری گیاهان در گلخانه‌ها ساخته و راه‌اندازی شد
دستگاه نانو حباب ساز
27 دی 1402

دستگاه نانو حباب‌ساز به منظور آبیاری گیاهان در گلخانه‌ها ساخته و راه‌اندازی شد

دستگاه نانو حباب ساز به منظور بهبود کیفیت آبیاری در گلخانه کشت هیدروپونیک توت فرنگی با حمایت موسسه دانشمند طراحی و ساخته شد.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران و به نقل از روابط عمومی موسسه دانشمند، پس از اعلام نیاز شرکت باغداری و زراعت مشهد و با حمایت موسسه تحقیق و توسعه دانشمند، طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی دستگاه نانو حباب‌‌ساز به منظور بهبود کیفیت آبیاری در گلخانه کشت هیدروپونیک توت‌فرنگی توسط یک شرکت دانش‌بنیان انجام شد.

دستگاه نانو حباب‌ساز، یک مکمل بسیار موثر برای آبیاری مزارع کشاورزی است که میتواند بطور همزمان سبب بهبود کیفیت آب و افزایش اکسیژن محلول در آب شود. افزایش سطح اکسیژن محلول در آب، علاوه بر بهبود عملکرد ریشه گیاه در جذب بهتر و موثرتر مواد مغذی، اثر جدی در کاهش قابل توجه بیماری‌های قارچی ناحیه ریشه نیز خواهد داشت.

همچنین، در استفاده از این دستگاه، مواد شیمیایی به کار نمی‌رود و مقرون بصرفه است که با افزایش اکسیژن‌رسانی در بستر کشت موجب افزایش مقاومت گیاه در برابر تنشهای محیطی و بهرهوری محصول نیز میگردد. همچنین در دستگاه طراحی شده میزان اکسیژن محلول در آب خروجی، قابل تنظیم و بصورت برخط توسط سنسور اکسیژن اندازه‌گیری و نمایش داده می‌شود. لازم به ذکر است این دستگاه مجهز به ارسال برخط داده‌های اندازه‌گیری شده توسط سنسور اکسیژن به کاربر نیز می‌باشد.