خبر

خانه > اخبار > دستگاه تولیدی ما علاوه‌بر اشتغال‌زایی، در مراکز توان‌بخشی و بهزیستی نیز استفاده و درمان را بهبود می‌
دستگاه تولیدی ما علاوه‌بر اشتغال‌زایی، در مراکز توان‌بخشی و بهزیستی نیز استفاده و درمان را بهبود می‌بخشد
26 مهر 1402

دستگاه تولیدی ما علاوه‌بر اشتغال‌زایی، در مراکز توان‌بخشی و بهزیستی نیز استفاده و درمان را بهبود می‌

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آباد ایران، عادل پرویزی‌فرد در توضیح معرفی خود و محصولات تولید شده توسط این شرکت گفت: «اینجانب دانشجوی برق رشته الکترونیک، ارشد مهندسی پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هستم. محصول ما با عنوان دستگاه توان‌بخشی مفصل و عضله به صورت فعال است. این دستگاه در فیزیوتراب‌ها به صورت غیرفعال وجود دارد و برای افزایش دامنه حرکتی مفصل، پس از جراحت و عملی که بر روی مفصل انجام شده، صورت می‌گیرد. وقتی بیمار مفصل را عمل می‌کند، در طول درمانی که انجام می‌دهد، دچار خشکی مفصل شده و دامنه حرکتی او کاهش می یابد. فیزیوتراپیک تمرین حرکتی است و زاویه مفصل را برای بیمار اصلاح کرده و مفصل را روی دستگاه قرار می‌دهد. براساس تمرین‌هایی که تعیین می‌کند و تکرارهایی که صورت می‌گیرد مفصل از خشکی بیرون می‌آید و این فرایند به صورت غیرفعال و موتوری است.»

وی ادامه داد: «طی سالیان قدیم این اقدام توسط خود پزشک برای بیمار انجام می‌شده که یک پروژه طولانی بود و باعث ایجاد هزینه و هدررفت زمان برای بیمار می‌شد. در هر حال مساله مهم بحث فعال بودن است تا بتوانیم گشتاور و نیرویی را که ایجاد می‌کند، ثبت کنیم تا ایمن‌تر شود. به این صورت که بازوی دستگاه در مفصل بیمار وصل و برای بیمار دامنه تعیین می‌کند که خشکی مفصل برطرف شود؛ پس از اینکه توان‌بخشی و نیروی بیمار تا حدودی برگشت، ما به حالت حمایتی می رویم و با استفاده از این نیرو، مسیر دست بیمار را دنبال می‌کنیم و با استفاده از فرایندها و پروتکل‌ها که در قسمت ربات است، به صورت حمایتی به بیمار کمک می‌کنیم. پس از مدتی که حرکت آزادانه انجام داد، می توانیم روی دو بعد کار کنیم.»

پرویزی‌فرد در توضیح دو بعد یاد شده، ادامه داد: «در این مسیر می‌توانیم روی دستگاه عضله‌سازی که در باشگاه بدنسازی استفاده می‌شود، کار کنیم و این بار دستگاه را در پنل کاربری محیط و نیرویی که بیمار نیاز دارد، به صورت پلکانی تعریف می‌کنیم تا در جلسات بعدی افزایش یابد. ما برای بیمار 10 نیوتون نیرو اعمال می‌کنیم و دستگاه به آن حساس می‌شود و گشتاور آن، نیرو را می‌سنجد و براساس آن کنترل و آن حرکت را انجام می‌دهد. نیروی لازم حتما باید اعمال شود، مثل وزنه‌ای که در باشگاه می‌زنیم و مزیتی که دارد این است که از نوع وزنه معمولی نیست و به کمک آن در طول مسیر دامنه حرکتی گشتاوری ثابت داریم.»

وی تصریح کرد: «به این نوع گشتاور ایزوکینیتیک گفته می‌شود و بهترین نوع تمرین عضله در تمرین‌های فیزیکی در مسیر مشخصی است. دستگاه ما تمام این ویژگی‌ها را دارد و ارتفاع قابل تنظیم آن برای مفاصل و افراد مختلف است و می‌توان تمرین مورد نظر را با آن انجام داد و چه به صورت حمایتی و چه به صورت مقاومتی، کمک‌ها و درمان را انجام دهیم.»

این فعال حوزه علم و فناوری با اشاره به اینکه بخشی که در آن ورود کردیم، مربوط به قسمت فیزیوتراپی و افراد توان‌بخش است، خاطرنشان کرد: «اما در آینده می‌توانیم آن را به مراکز ورزشی گسترش دهیم. در حال حاضر نیز نمونه اولیه ساخته شده و این دستگاه علاوه‌بر اشتغال‌زایی، می‌تواند در مراکز توان‌بخشی و بهزیستی نیز استفاده شود که درمان را بهبود بخشد.»

وی با بیان اینکه با تولید این محصول اشتغال‌زایی مناسبی ایجاد می‌شود، عنوان کرد: «به هر حال این ویژگی‌های دستگاه بود که برای تمام مفاصل استفاده می‌شود و می تواند گشتاور بیمار را محاسبه کند و در حالت مقاومتی و حمایتی به عضله کمک کند و آن را بهبود دهد. البته فرایندی نیز دارد که از ابتدای عارضه و خشکی مفصل تا بهبودی کامل همراه بیمار خواهد بود و این کار را راحت می‌کند.»

پرویزی‌فرد با تاکیدبر اینکه این دستگاه مشابه داخلی ندارد، تصریح کرد: «این محصول برای اولین‌بار تولید شده و درواقع در کشور قسمت فعالی برای تولید این محصول وجود ندارد و تکنیک ما منحصر به خودمان است. این محصول جدید بوده و اولین سیستمی است که چنین آپدیتی دارد اما شکل غیرفعال آن خیلی وقت است که وجود دارد.»

وی درخصوص حجم اشتغالزایی صورت گرفته در این مجموعه، اضافه کرد: «در حال حاضر سه نفر مشغول به کار هستند که البته برای نمونه اولیه است و در آینده برای خط تولید به پنج الی شش نفر افزایش خواهند یافت.»

لینک کوتاه: