خبر

خانه > اخبار > دستگاه تصفیه آب خورشیدی؛ راهی برای رفع مشکل آب در مناطق کم‌برخوردار
تصفیه آب خورشیدی
21 اسفند 1402

دستگاه تصفیه آب خورشیدی؛ راهی برای رفع مشکل آب در مناطق کم‌برخوردار

شرکت نوین تصفیه نیک سو با تولید غشاهای نانوساختار سرامیکی سیلیکونی-کاربایدی، گامی بزرگ در جهت رفع مشکل آب در مناطق کم‌برخوردار برداشته است. این غشاها که عبوردهی دو برابر نمونه‌های خارجی دارند، می‌توانند برای تصفیه آب سدها، تصفیه پساب کارخانجات و حذف ذرات محلول‌های شیمیایی مورد استفاده قرار گیرند.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مدیر عامل شرکت نوین تصفیه نیک سو ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: محصولی که نشان دانش‌بنیان برای آن اخذ شده است، غشاهای نانوساختار سرامیکی سیلیکونی-کاربایدی است. این نوع غشاها در تصفیه آب سدها، تصفیه پساب کارخانجات و حذف ذرات محلول‌های شیمیایی کاربرد دارند. همچنین، در زمینه جداسازی ذرات ارزشمند و آبگیری از دوغ آب‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مبینا فرد طلوع در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان‌کرد: ما دو محصول غشای سیلیکون کاربایدی با عبوردهی ۶۰۰۰ لیتر بر متر مربع در ساعت (LMH) و ۲۰۰۰۰ LMH تولید می‌کنیم که در زمره غشاهای سیلیکون کاربایدی با بالاترین عبوردهی در جهان قرار دارند. عبوردهی این غشاها دو برابر نمونه‌های خارجی دانمارکی موجود در کشور است که مهم‌ترین مزیت غشاهای ما به حساب می‌آید. علاوه بر عبوردهی بالاتر، غشاهای ما از نظر قیمتی، اشغال فضا و هزینه تمام شده نیز با نمونه‌های خارجی قابل رقابت هستند.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کم‌برخوردار اظهار داشت: محصولی بسیار کاربردی برای مناطق کم‌برخوردار، به‌ویژه مناطق جنوب کشور که بیش از ۱۵۰۰ روستا از آب تصفیه نشده استفاده می‌کنند، طراحی و تولید کرده‌ایم. در این مناطق، شاهد حوادث ناگوار و غم‌انگیزی مانند حمله گاندوها به کودکان هستیم.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: دستگاه ما برای تصفیه آب سیار در این مناطق طراحی شده است. این دستگاه از انرژی خورشید برای تصفیه آب استفاده می‌کند و آب سالم و تصفیه شده را به مردم این مناطق ارائه می‌دهد.در حال حاضر، برای تولید انبوه این دستگاه به حمایت مالی و سرمایه در گردش نیاز داریم.

وی افزود: از مسئولان تقاضا داریم که با تسهیل و تسریع در پروسه‌های اداری و ارائه وام و تسهیلات با بهره کم و مدت تنفس بیشتر، شرایط را برای تولید انبوه این محصول دانش‌بنیان و کمک به مردم مناطق محروم فراهم کنند.