خبر

خانه > اخبار > در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران صورت گرفت: انعقاد تفاهم نامه جهت تامین مالی در مناطق کمتر برخوردار
تأمین مالی شرکت های دانش بنیان
07 آبان 1402

در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران صورت گرفت: انعقاد تفاهم نامه جهت تامین مالی در مناطق کمتر برخوردار

مهسا قربانی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان سپهربوم راد و عضو هیات مدیره دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران ضمن بیان این مطلب گفت: این شرکت با هدف ارائه راهکارهای سفارشی شده برای رفع چالش‌های مدیریتی، تامین مالی و جذب سرمایه‌گذار ویژه شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های نوآور در سال 1398 تأسیس شد که فعالیت اصلی خود را بر تامین مالی نظام دانش‌بنیانی متمرکز ساخته است.

قربانی با اشاره به حضور این شرکت در نمایشگاه های مختلف مانند آبادیران اظهار داشت: در نمایشگاه برنامه ملی آبادیران با رویکرد کاربردی سازی فناوری حاکم بر این رویداد، پنج تفاهم نامه بین شرکت ما و دستگاه های دولتی منعقد شد. در عین حال با شرکت های خصوصی بسیار خوبی آشنا شدیم و رایزنی کردیم و پس از این نمایشگاه هم روند برگزاری جلسات با این شرکت ها ادامه یافت. در نهایت هم از 40 شرکتی که جلساتی با آنها داشتیم، منجر به انعقاد تفام نامه با سه شرکت در حوزه تامین مالی به ارزش 45 میلیارد تومان شده است.

وی عنوان جذاب آبادیران را موجب ایجاد شور و نشاط در بین شرکت کنندگان و همکاری و صمیمیت بین شرکت ها دانست و بیان کرد: در کل امیدوارم که برگزاری نمایشگاه برنامه ملی آبادیران در آینده تداوم پیدا کند و واقعا منجر به آبادی ایران و آبادانی و پیشرفت شود. همچنین جای امیدواری وجود دارد که این شبکه سازی و هم افزایی به خوبی اتفاق بیافتد و با توجه به رویکرد این نمایشگاه در تکمیل زنجیره ارزش ظرفیت های بومی، شرکت هایی که نیاز به بازارسازی و دیده شدن دارند، بتوانند از این بستر استفاده کنند.

 

مسکن پلاس؛ سکویی برای تامین مالی جمعی مردمی

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سپهربوم راد در ادامه محصولات این شرکت را شامل پلتفرم یا سکوی تامین مالی جمعی مسکن پلاس و پلتفرم کالا تایمز دانست و عنوان کرد: مسکن پلاس یک سکوی تامین مالی جمعی است و ایده‌ای که برای ارائه این محصول داشتیم، این بود که مبالغ خرد مردم برای تکمیل یا ساخت پروژه‌های مسکن های کوچک و خرد یا مسکن های اجتماعی در مناطق کمتر برخوردار مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در ادامه افزود: همچنین ایده دیگری که دنبال می کردیم این بود که در تامین مالی خرید مواد اولیه به افراد و شرکت‌هایی که قصد احداث مسکن افراد کم برخوردار و بی بضاغت را دارند، کمک کنیم. حتی این کمک به گونه ای باشد که تامین مالی خرید مواد اولیه ای مانند سیمان، میلگرد و آجر، بسیار ارزان‌تر، مناسب‌تر و در دسترس‌تر باشد.

قربانی با اشاره به اینکه پلتفرم مسکن پلاس با اهداف مذکور و با ایده تامین مالی مسکن‌های خرد و اجتماعی در سال ۱۴۰۰ شکل گرفت، اظهار داشت: در آن زمان اجباری برای اخذ مجوز وجود نداشت و در همان آغاز به کار این پلتفرم توانستیم برای چهار شرکت فعال در تامین نهاده‌های تولید مسکن، بالغ بر ۲۵ تا 30 میلیارد تومان  تامین مالی داشته باشیم. مناطقی که این تامین مالی در آن ها اتفاق افتاد، شامل استان‌های خراسان جنوبی، قم گلستان و یزد بود. در همین حال یکی از پروژه‌ها ۷۲ درصد، دیگری 100 درصد و یک پروژه دیگر ۸۲ درصد در تامین مواد اولیه موفق بود و به طور کلی ما با ۵۸ نفر شخص حقیقی توانستیم حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیارد تومان جمع آوری کنیم و نهاده‌های تامین شده به مناطق کمتر برخوردار ارسال شود و در ساخت و ساز مسکن‌های اجتماعی در این مناطق مورد استفاده قرار بگیرد.

وی به اجبار اخذ مجوز و عقب افتادن این شرکت به مدت یک و نیم سال اشاره و تصریح کرد: متاسفانه ما فقط در این مدت تلاش کردیم که مجوز بگیریم و در نهایت آخرین روزهای 1401 مجوز فعالیت خود را از شرکت فرابورس دریافت کرد. هم اکنون این مجموعه حدود ۷۰ شرکت را در حوزه های مسکن، نهاده‌های تولید بخش مسکن و حوزه‌های تولیدی یعنی حتی کسب و کارهای خانگی و کسب و کارهایی که به اشتغال زایی در مناطق محروم کمک می‌کند را بررسی می‌کنیم و حتی توانسته‌ایم برخی فناوری‌های نوین را هم تامین مالی کنیم که اغلب کاربرد آنها در مناطق محروم هست.

قربانی با اشاره به تامین مالی یک محصول که جزو نهاده‌های تولید در بخش مسکن است، اذعان داشت: در واقع این نهاده یک نوع آنزیم است که در صورت تامین مالی و تولید، کشورمان را از واردات در این  حوزه مستقل می کند. به طور کلی از ابتدای سال تاکنون تلاش کردیم در حوزه مسکن پلاس که بیشتر رویکردمان شرکت‌های فناور و دانش بنیان هستند، جلساتی را با شرکت‌ها داشته باشیم.

این عضو هیات مدیره دانشگاه علامه طباطبایی به ارزیابی 68 شرکت از اول سال تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: با حدود ۱۰ شرکت قرارداد منعقد شده است و منتظر دریافت ضمانت‌نامه و تضامین مرتبط هستند. البته سعی کرده‌ایم که در مورد بحث تضامین کمی سختگیرانه‌تر عمل کنیم، زیرا به نظر می رسد یکی از مسایلی که در تامین مالی دستاوردها  برای مناطق کمتر برخوردار به کمک ما می‌آید، بحث ضمانتنامه‌ها است. اگر معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم روستایی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به ما کمک دهند که تضامین لازم برای محرومیت زدایی در اختیار ما قرار گیرد، به طور حتم حجم تامین مالی ما بسیار فراتر خواهد رفت.

 

دور زدن تحریم ها با استفاده از پلتفرم کالاتایمز

قربانی در مورد محصول دیگر این شرکت با عنوان پلتفرم کالاتایمز با عمر 7 ساله گفت: ما به واسطه این پلتفرم کاری کردیم که ایران تحریم‌ها را در بحث دسترسی به دیتا دور بزند، زیرا سایت‌های خارجی که فروش قیمت‌های جهانی را برای مواد اولیه دارند، دسترسی به کشور ایران نمی‌دهند؛ بنابراین ما با کارگزارانی در خارج از کشور که اکثرا نمایندگان ایرانی در آن شرکت‌ها دارند، ارتباط گرفتیم. البته شرکت‌ها در اصل ایرانی هستند ولی به عنوان شرکت خارجی ثبت شده‌اند و هر ازگاه یکی از آنها تحریم و بسته می‌شود و با یکی دیگر شروع به کار می‌کنیم.

این فعال حوزه دانش بنیان در ادامه افزود: ۱۸ کارگزار در سراسر جهان از جمله کشورهای عربی، اروپایی و که از آنها دیتا می‌خریم و به بازار پیش‌بینی می‌دهیم. در واقع کاری که ما انجام می‌دهیم در حوزه‌های شیمیایی، صنعتی، نفتی، پتروشیمی، فلزات، کشاورزی و حمل و نقل‌های بین‌المللی است. در همین راستا دیتا را از نشریات مختلفی به واسطه کارگزاران و به صورت دلاری خریداری می‌کنیم، این‌ها را وارد آن پلتفرم می‌کنیم، سپس پیش بینی انجام می دهیم، گزارش های پیش‌بینی‌ را هم ترجمه می‌کنیم و با استفاده از نرم‌افزار و برخی  الگوریتم‌های مالی ریاضی، گزارش های پیش بینی را به بازار ارائه می‌دهیم.

 قربانی با تاکید بر اینکه دیتا پایه گذار سیاست گذاری، پایه گذار قیمت گذاری و پیش‌بینی‌های بازار است، اظهار داشت: مجموعه ما واقعا در این حوزه توانسته‌ به محرومیت زدایی کمک کند. البته متاسفانه فرهنگ سازی در مورد کار ما اتفاق نیفتاده، دسترسی‌های ما بسیار کم است، نیاز داریم به اینکه کالا تایمز به خوبی شناخته شود و بتوانیم به شرکت‌های دانش بنیان و فناور و به تمام تولید کنندگانی که به آبادانی و پیشرفت کمک می‌کنند و حتی تحریم‌ها را دور می‌زنند، خدمت کنیم. در مجموع هدف ما این است که تبدیل به آی سی اف در ایران شویم و بتوانیم پیش بینی‌ها را به صورت آنلاین و نمودارهای رگرسیونی ارائه کنیم.