خبر

خانه > اخبار > دانش بنیان ایرانی پیشرو در بومی‌سازی صنعت تایر؛ از دانش بومی تا بی‌نیازی از واردات
کارخانه تایر کویر تایر
23 اردیبهشت 1403

دانش بنیان ایرانی پیشرو در بومی‌سازی صنعت تایر؛ از دانش بومی تا بی‌نیازی از واردات

شرکت کویرتایر با اتکا به دانش و تخصص کارشناسان داخلی، موفق به بومی‌سازی کامل تکنولوژی تولید تایر شده است. این دستاورد بزرگ، نه تنها کشور را از واردات تایر بی‌نیاز کرده، بلکه زمینه‌ساز صرفه‌جویی ارزی و توسعه صنعت داخلی شده است.

به گزارش دبیرخانه برنامه ملی آبادیران مشاور مدیر عامل شرکت کویر تایر ابتدا در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها بیان کرد: شرکت کویرتایر در زمینه تولید تایرهای ماشین‌های سواری، اعم از شاسی بلند و معمولی، فعالیت می‌کند و برای تمامی محصولات خود موفق به اخذ نشان دانش‌بنیان شده است. با توجه به نقش حیاتی تایر در صنعت حمل و نقل و مصرف سالانه بالای آن، تایر جزو محصولات استراتژیک محسوب می‌شود. صنعت حمل و نقل کشور به طور مستقیم با تولید و استفاده از تایر در گردش و جریان است.

وی افزود: تمامی محصولات شرکت کویرتایر با استفاده از دانش بومی و با رعایت استانداردهای دانش‌بنیان تولید می‌شوند.

شرکت کویرتایر به عنوان اولین تایرساز ایرانی، با در نظر گرفتن نیازهای آینده کشور، اقدام به تولید تایر خودروهای برقی کرده است. این در حالی است که هنوز خودروهای برقی به طور گسترده در بازار ایران حضور ندارند. با این وجود، شرکت کویرتایر با تولید تایر خودروهای برقی در دو سایز مختلف، گامی مهم در جهت تامین نیاز آینده این صنعت برداشته است. تایرهای خودروهای برقی تولیدی این شرکت نیز دارای نشان دانش‌بنیان هستند.

وی گفت: علاوه بر این، شرکت کویرتایر به عنوان اولین تایرساز ایرانی، موفق به تولید تایرهای پنچر رو شده است. این تایرها در صورت پنچری، امکان رانندگی تا ۸۰ کیلومتر با سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت را فراهم می‌کنند تا راننده به مقصد خود برسد. تولید این نوع تایر برای اولین بار در ایران اتفاق افتاده است.

ایشان تصریح کردند: در زمینه تولید تایرهای آفرود نیز، شرکت کویرتایر به عنوان اولین شرکت ایرانی، اقدام به تولید تایرهای آفرود تخصصی کرده است. این تایرها برای یکی از خودروسازان داخلی که در حال تولید یک ماشین آفرود دو کابین است، طراحی و تولید شده و موفق به اخذ تاییدیه از این خودروساز شده‌اند. شرکت کویرتایر با پیشرو بودن در این زمینه‌ها، کشور را از واردات تایر بی‌نیاز کرده و تا حدودی در این حوزه بی‌رقیب است.

حمید کوهپایی در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: مجموعه کویرتایر به دستاوردهای چشمگیری در زمینه تولید محصولات خود دست یافته است. این شرکت به عنوان تنها تولیدکننده تایر در ایران، موفق به بومی‌سازی کامل تکنولوژی تولید تایر شده است، در حالی که بسیاری از کارخانه‌های دیگر از تکنولوژی‌های وارداتی استفاده می‌کنند. کویرتایر با تکیه بر دانش و تخصص کارشناسان داخلی، تمامی محصولات خود را بومی‌سازی کرده است که این امر دستاورد بزرگی برای صنعت کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر بومی‌سازی تکنولوژی تولید تایر، کویرتایر در زمینه تولید ماشین‌آلات این صنعت نیز پیشرو بوده است. این شرکت به عنوان اولین شرکت ایرانی، موفق به تولید پرس پخت تایر شده است. همچنین کارشناسان کویرتایر با بومی‌سازی ماشین تایر سازی تک مرحله‌ای که از تکنولوژی روز دنیا بهره می‌برد، تاکنون دو دستگاه از این ماشین را تولید کرده‌اند. بومی‌سازی قطعات و ابزار مورد نیاز در ساخت ماشین‌آلات و تولید تایر، میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به ارمغان آورده و امکان تامین نیازهای داخلی را فراهم کرده است.

وی افزود: مجموعه کویرتایر رکوردهای منحصر به فردی در زمینه مصرف انرژی دارد. این شرکت با اتخاذ تدابیر مناسب، سال‌ها است که در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند و از استانداردهای بین‌المللی در این زمینه فراتر رفته است. کویرتایر به طور مرتب به دلیل این دستاورد، لوح تقدیر دریافت می‌کند و مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

وی گفت: علاوه بر موارد ذکر شده، کویرتایر در زمینه‌های مختلف دیگر نیز پیشرو بوده و رکوردهای منحصر به فردی را به خود اختصاص داده است.

ایشان در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۱۶۰۰نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم نیز ۵۰۰۰نفر با ما همکاری می‌کنند.

وی در خصوص کاربرد محصولات خود در حوزه مناطق کمتربرخوردار اظهار داشت: شرکت ما در منطقه‌ای از خراسان جنوبی واقع شده است که از نظر اقتصادی وضعیت چندان مطلوبی ندارد. با وجود این شرایط، تلاش کرده‌ایم علاوه بر ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۶۰۰ نفر، به طور غیرمستقیم برای بیش از ۵۰۰۰ نفر نیز فرصت شغلی ایجاد کنیم و تا حدودی در آبادانی این منطقه سهیم باشیم.

مسئولیت اجتماعی خود را نیز در قبال این منطقه به طور کامل انجام می‌دهیم. در ماه رمضان گذشته و به طور کلی هر سال، در زمینه تهیه بسته‌های معیشتی برای خانواده‌های نیازمند و همچنین کمک به مدارس مناطق کمتر‌برخوردار فعالیت می‌کنیم.

سعی داریم با ایجاد ارتباطی نزدیک با سازمان‌های حمایتی فعال در منطقه، مانند کمیته امداد، استانداری و مرزبانی، در زمینه‌های اقتصادی و حمایتی تا حد توان به آنها یاری برسانیم.

در حال حاضر، در زمینه معرفی، تبلیغات و صادرات محصولات خود به حمایت نیاز داریم. اگر بتوانیم محصولاتمان را به کشورهای دیگر صادر کنیم، این امر نه تنها به تثبیت سیاست‌های جمهوری اسلامی کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در توسعه صنایع داخلی نیز خواهد داشت.